Academic-professional trajectory of black nurses in a teaching hospital

Authors

  • Renata Vieira Avila
  • Íria Ramos Oliveira
  • Taís Alves Farias
  • Marina Soares Mota
  • Adrize Rutz Porto
  • Juliane Portela Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v13i1.4570

Keywords:

Teaching Hospitals, Nurses, Racism, Women, Universities

Abstract

Objective: To know the academic-professional trajectory of black nurses in a teaching hospital. Methods: Qualitative, exploratory and descriptive study carried out at the Teaching Hospital of the Federal University of Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil. The participants were five self-declared black nurses, aged between 35 and 47 years, graduated nine to twenty years ago, working in the aforementioned teaching hospital for five to six years. The interviews were conducted virtually from May to June 2022. The content produced was transcribed in full and treated through content analysis. The research followed all ethical principles. Results: Black nurses reported difficulties, mainly financial, which impacted the access and the possibility to continue in university education during training. In addition, they revealed situations of racism experienced in daily life, whether in structural, institutional forms or in the form of microaggressions. Despite this, they understand the importance of their protagonism in the anti-racist struggle. Conclusion: There is a need for more studies involving black women and nursing, the impact of racism on the mental health of black professionals, in addition to greater efforts to combat racism.

References

Alcântara MS, Júnior PRS. Uma investigação sobre as trajetórias de mulheres negras na universidade pública. Rev AMAzônica. [Internet]. 2020;25(2):127-63. Available from: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonica/article/view/7767/5454.

Silva IT, Nascimento MIM. O negro no brasil: educação e trabalho pós-escravidão por um viés marxista. Repecult. [Internet]. 2019; 4(7): 78-87. doi: https://doi.org/10.29327/211303.4.7-5.

Gomes NL, Silva PVB, Brito JE. Ações afirmativas de promoção da igualdade racial na educação: lutas, conquistas e desafios. Educ. Soc. [Internet]. 2021;42(e258226):01-14. doi: https://doi.org/10.1590/ES.258226.

Almeida SL. Racismo estrutural. São Paulo (SP): Pólen; 2019.

Kilomba G. Memórias da plantação - Episódios de racismo cotidiano. tradução Jess Oliveira. Rio de Janeiro (RJ): Cobogó; 2019.

Bento C. O Pacto da Branquitude. São Paulo (SP): Companhia das Letras; 2022.

Leal HM. A interseccionalidade como base do feminismo negro. Cad. Ética Filos. Polít. [Internet]. 2021;39(2):21-32. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v39i2p21-32.

Lima CA, Freitas RC. Ainda somos poucos!? Invisibilidade e silenciamento de docentes negras (os) nas universidades. ABATIRÁ. [Internet]. 2021; 2(3):224-41. Available from: https://itacarezinho.uneb.br/index.php/abatira/article/view/11849.

Kyrillos GM. Uma Análise Crítica sobre os Antecedentes da Interseccionalidade. Rev. Estud. Fem. [Internet]. 2020; 28(1):e5650. doi: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n156509.

Collins PH. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. tradução Jamille Pinheiro Dias. São Paulo (SP): Boitempo; 2019.

Campos PFS. História, mulheres negras e enfermagem brasileira. Rev. Espaço Acad. [Internet]. 2021;21(230):167-77. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/58389.

Ferreira SC, Jesus LC, Pinto AJCC. A produção do saber-cuidar em enfermagem a partir das interseccionalidades étnico-raciais, de classe e de gênero no Brasil. CEDU. [Internet]. 2021;4(e11858):1-21. Available from: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/11858.

Santos JER, Lucio LG, Rosa APT, Silva EM, Silva DA. Estudar e trabalhar: motivações e dificuldades de graduandos de Enfermagem. Nursing. [Internet]. 2020;23(263):3678-82. doi: https://doi.org/10.36489/nursing.2020v23i263p3678-3682.

Souza VRS, Marziale MHP, Silva GTR, Nascimento PL. Translation and validation into Brazilian Portuguese and assessment of the COREQ checklist. Acta Paul Enferm. [Internet]. 2021;34:eAPE02631. doi: http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO02631.

Bardin L. Análise de Conteúdo. São Paulo (SP): Edições; 2011.

Artes A, Unbehaum S. Marks of color/race in upper secondary education and their effects on higher education in Brazil. Educ. Pesqui. [Internet]. 2021;47(e228335):01-23. doi: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147228335.

Evangelista JI, Maciel CE. Política de cotas na educação superior: lutas e desafios no combate à pobreza e desigualdade de estudantes negros. IA. [Internet]. 2019;44(1):111-27. doi: https://doi.org/10.5216/ia.v44i1.55654.

Costa AL, Picanço F. Para além do acesso e da inclusão: Impactos da raça sobre a evasão e a conclusão no Ensino Superior. Novos estud. CEBRAP. [Internet]. 2020;39(2):281-306. doi: https://doi.org/10.25091/s01013300202000020003.

Santos ABP, Shiota RR. Família e religião: condicionantes no processo de escolha profissional dos jovens de pré-vestibulares sociais. PROFEPT. [Internet]. 2022;6(1):40-52. Available from: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/932.

Silva NKM, Santos SC. Docência negra: representatividade e perspectivas. DE. [Internet]. 2020;8(2):390-413. doi: https://doi.org/10.14295/de.v8i2.11766.

Garcia A, Muniz RL, Zacheo CA. A interseccionalidade da mulher negra e a sua (in)visibilidade no ensino superior brasileiro. REFDF. [Internet]. 2021;16(1). doi: https://doi.org/10.21207/1983.4225.1204.

Santos ES, Gomes NL, Silva GM, Barros RCS. Racismo institucional e contratação de docentes nas universidades federais brasileiras. Educ. Soc. [Internet]. 2021; 42(e253647):1-21. doi: https://doi.org/10.1590/ES.253647.

Machado PSX, Miranda ARA, Rezende AMC, Brito JC. “um pingo de feijão em uma panela de arroz”: racismo, trajetórias e perspectivas de mulheres negras no poder judiciário. E&G. [Internet]. 2021;21(59): 90-109. https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2021v21n59p90-109.

Martins TV, Lima TJS, Santos WS. Effects of gendered racial microaggressions on the mental health of black women. Cienc. Saude Colet. [Internet]. 2020;25(7):2793-2802. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232020257.29182018.

Santos GC, Brisola EBV, Moreira D, Tostes GW, Cury VE. Impacto do Racismo nas Vivências de Mulheres Negras Brasileiras: Um Estudo Fenomenológico. Psicol., Ciênc. Prof. [Internet]. 2023;43(e249674):1-16. doi: https://doi.org/10.1590/1982-3703003249674.

Silva J, Euclides MS. Falando de gênero, raça e educação: trajetórias de professoras doutoras negras de universidades públicas dos estados do Ceará e do Rio de Janeiro (Brasil). Educar. rev.[Internet]. 2018;34(70):51-66. doi: https://doi.org/10.1590/0104-4060.58760.

Santos VJO, Costa JG, Brandão FAM, Moraes Filho IM. Paradigm changes performed by black women in nursing. REVISA. [Internet]. 2022;11(4):451-7. doi: https://doi.org/10.36239/revisa.v11.n4.p451a457.

Published

2024-04-05

How to Cite

1.
Avila RV, Oliveira Íria R, Farias TA, Mota MS, Porto AR, Ribeiro JP. Academic-professional trajectory of black nurses in a teaching hospital. Rev Enferm UFPI [Internet]. 2024 Apr. 5 [cited 2024 Jul. 22];13(1). Available from: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/4570

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 

You may also start an advanced similarity search for this article.