DIGITAL TECHNOLOGY IN THE MUSIC LEARNING: WHAT INFORMED THE RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2905

Abstract

The paper discusses the role of digital technologies in the musical learning process based on the results of research published in articles. Based on principles related to music education and the possibilities of digital technologies, we carried out a qualitative analysis on a set of articles available in the repositories of Capes, Scielo, and Abem, developed from the year 2010. The empirical material of the research, composed by a set of 13 articles retrieved from the above-mentioned platforms, was analyzed from the perspective of content analysis, from which we identified different aspects related to digital technologies in music learning: online music learning, digital technologies, and music education and strategies learning innovations. Online music learning refers to music aspects enhanced by the use of technologies such as the internet and videoconferencing. The category digital technologies and music education synthesizes particular elements of technologies that promote music education, such as devices and platforms that favor the creation of dynamic and rich learning environments. In the innovative learning strategies category, we highlight collaborative learning for its potential to modify roles and relationships in educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adilson de Souza Borges , Unoesc (Universidade do Oeste de Santa Catarina)

Doutorando em Educação (Universidade do Oeste de Santa Catarina), Mestrado em Educação (Universidade Federal da Fronteira Sul), Licenciatura em Música e Pedagogia, Professor de Artes e Música no município de Faxinal dos Gedes-SC

Adriana Richit, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPqPós doutorado - Instituto de Educação, Universidade de LisboaDoutora em Educação Matemática - UNESPProfessora, Classe D, nível Associado, da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFSCampus de Erechim  - Erechim, RSDocente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFFS

References

ARISTIDES, Marcos André Martins; SANTOS, Regina Marcia Simão. Contribuição para a questão das tecnologias digitais nos processos de ensino-aprendizagem de música. Revista da ABEM, v. 26, n. 40, p. 91-113, jan./jun., 2018.

BORGES, Adilson de Souza; RICHIT, Adriana. Desenvolvimento de saberes docentes para o ensino de música nos anos iniciais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 176, p. 555-574, abr./jun. 2020.

BRASIL. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei nº 9394/96, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino de música na educação básica. Brasília: 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm.>. Acesso em: 10 mai. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.278, de 02 de maio de 2016. Altera o § 6o do art. 26 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Brasília: 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil03/ato2015-2018/2016/lei/l13278.htm>. Acesso em: 04 mai. 2019.

CERNEV, Francine Kemmer. Aprendizagem musical colaborativa mediada pelas tecnologias digitais: uma perspectiva metodológica para o ensino de música. Revista da ABEM, v. 26, n. 40, p. 23-40, jan./jun., 2018.

CIELAVIN, Sandra Regina; MENDES, Adriana N. A. A aplicação de tecnologias digitais no canto coral de adultos e suas múltiplas possibilidades. Revista da ABEM, v. 28, p. 46-64, 2020.

GABRIEL, Martha. Educ@r: a (r)evolução digital na educação. 1 ed. São Paulo: Saraiva, 2013.

GALIZIA, Fernando Stanzione. Educação musical nas escolas de ensino fundamental e médio: considerando as vivências musicais dos alunos e as tecnologias digitais. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 21, p. 76-83, mar., 2009.

GARCIA, Marcos da Rosa; BELTRAME, Juciane Araldi; ARAÚJO, José Magnaldo de Moura; MARQUES, Gutenberg de Lima. A temática das tecnologias e a educação musical: uma revisão integrativa das publicações de eventos internacionais da Isme entre 2010 e 2018. Revista da ABEM, v. 28, p. 28-45, 2020.

GOHN, Daniel Marcondes. A internet em desenvolvimento: vivências digitais e interações síncronas no ensino a distância de instrumentos musicais. Revista da ABEM, Londrina, v. 21, n. 30, p. 25-34, jan./jun., 2013.

GOHN, Daniel. A realidade das redes sociais: uma discussão acerca da educação musical nas comunidades virtuais. Revista da ABEM, v. 28, p. 81-93, 2020.

JORDÃO, Gisele; ALLUCCI, Renata R.; MOLINA, Sergio; TERAHATA, Adriana Miritello. A música na escola. São Paulo: Alluci e Associados Comunicações, 2012.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8 ed. Campinas: Papirus, 2012.

MATEIRO, Teresa; CUNHA, Sandra Mara da. Escola para além do digital: reflexões sobre os estágios na formação docente em música. Revista da ABEM, v. 29, p. 161-177, 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

OLIVEIRA, Marcio Pizzi de. A percussão corporal associada ao uso de um aplicativo para tablet: movendo e aprendendo com o ritmo. Revista da ABEM, v. 28, p. 94-114, 2020.

RIBEIRO, Ana Elisa. Tecnologia digital. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; VAL, Maria da Graça Costa; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro (Orgs). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita. Faculdade de Educação: Belo Horizonte, 2014. Disponível em: <https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/tecnologia-digital>. Acesso em 17 mar. 2022.

RIBEIRO, Giann Mendes. Educação musical a distância online: desafios contemporâneos. Revista da ABEM, Londrina, v. 21, n. 30, p. 35-48, jan./jun., 2013.

RICHIT, Adriana. Apropriação do Conhecimento Pedagógico-tecnológico em Matemática e a Formação Continuada de Professores. 279 f. 2010. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP.

RICHIT, Adriana; OLIVEIRA, H. Formação de professores e tecnologias digitais. São Paulo: Livraria da Física, 2021.

SUBTIL, Maria José Dozza. Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 40, p. 177-194, abr./jun., 2011.

VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga; MONTANDON, Maria Isabel; MARINS, Paulo Roberto Affonso. Estratégias de autorregulação da aprendizagem musical: um estudo em uma banda de música escolar. Revista da ABEM, Londrina, v. 25, n. 38, p. 62-75, jan./jun., 2017.

Published

2022-12-07

How to Cite

Borges , A. de S., & Richit, A. (2022). DIGITAL TECHNOLOGY IN THE MUSIC LEARNING: WHAT INFORMED THE RESEARCH. Languages, Education and Society, 26(51), 61–94. https://doi.org/10.26694/rles.v26i51.2905