Use of technologies with traditional peoples and communities in nursing education

Authors

  • Nádile Juliane Costa de Castro Universidade Federal do Pará
  • Raimundo Abreu dos Santos Univesidade Federal do Pará
  • Jhennifer Nycole Rocha da Silva Univesidade Federal do Pará
  • Jainara de Souza Araújo Univesidade Federal do Pará
  • Deisiane da Silva Mesquita Univesidade Federal do Pará
  • Karytta Sousa Naka Univesidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v10i1.972

Keywords:

Ethics, Health education, Information display, technology, nurse

Abstract

Objective: To report the experience of using digital technologies among students representing traditional peoples and communities. Method: This is a descriptive study, of the experience report type, from an extension project of a university in the northern region. Results: The project used technological resources to reduce the impacts of the pandemic on academic training and, along this path, two categories were identified for its implementation: use of technologies in the process of dissemination and dissemination of information in university extension and technologies to implement affirmative policies in Nursing. Conclusion: The experience showed that technologies are mediators in the nursing education process and for the implementation of the training of students from affirmative policies in academic spaces. These technological resources can provide, in a clear and objective way, the dissemination of knowledge to the community in general based on social transformation, and on themes of the health-disease process and daily life, and at the same time reduce inequalities with traditional groups.

Author Biographies

Nádile Juliane Costa de Castro, Universidade Federal do Pará

Doutora em Ciências Socioambietais pelo NAEA/UFPA. mestre em Doenças Tropicais pelo NMT/UFPA. Docente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFPA e da Faculdade de Enfermagem da UFPA. Professora Coordenadora da Atividade Curricular de Enfermagem em Saúde Coletiva. Cooordenadora de projetos de extensão com povos e comunidades tradicinais amazônicas e com uso de tecnologias diagitais para comunicação e divulgação cientifica em saúde. Pesquisa formação, cultura e agravos com populações em situação de vulnerabilidade na amazônia.

Raimundo Abreu dos Santos, Univesidade Federal do Pará

Indígena da etnia Tembé. Graduando em Enfermagem da UFPA. Técnico de Enfermagem da Casa de Saúde do Indio do DSEI Guamá Tocantins. Bolsista de Extensão Universitária e aluno voluntário de iniciação científica.

Jhennifer Nycole Rocha da Silva, Univesidade Federal do Pará

Discente de graduação em Enfermagem. Bolsista de Iniciação Cientifica.

Jainara de Souza Araújo, Univesidade Federal do Pará

Discente de graduação em Enfermagem. Bolsista de extensão e bolsista voluntária do Iniciação cientifica

Deisiane da Silva Mesquita, Univesidade Federal do Pará

Doutoranda da FIOCRUZ. Mestre em vigilância IEC/SVS. Docente de nivel superior. Membro de projetos de extensão da UFPA. Pesquisa saúde da criança e de povos e populações em situação de vulnerabilidade social.

Karytta Sousa Naka, Univesidade Federal do Pará

Doutoranda em Saúde coletiva pela IESC/UFRJ. Mestre em vigilância sanitária IEC/SVS. Docente de nível superiro. Membro de projetos de extensão e pesquisa da UFPA. Pesquisadora da área de ambiente e saúde, saúde de comunidades quilombolas e formação em saúde e Enfermagem. 

Published

2022-05-16

How to Cite

1.
Castro NJC de, Santos RA dos, Silva JNR da, Araújo J de S, Mesquita D da S, Naka KS. Use of technologies with traditional peoples and communities in nursing education. Rev Enferm UFPI [Internet]. 2022 May 16 [cited 2024 Aug. 24];10(1). Available from: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/972

Issue

Section

Relato de Experiência

Similar Articles

<< < 55 56 57 58 59 60 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)