Effect of educational interventions on self-efficacy of rural older people with chronic diseases

Authors

  • Huana Carolina Cândido Morais
  • Leyliane Brito Nascimento
  • Sara do Nascimento Cavalcante
  • Liene Ribeiro de Lima
  • Samia Jardelle Costa de Freitas Maniva
  • Regina Kelly Guimarães Gomes Campos
  • Igor Cordeiro Mendes

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v12i1.3974

Keywords:

Autoeficácia, Educação em saúde, Idoso, Atenção primária à saúde, Doença crônica

Abstract

Objetivo: Avaliar a autoeficácia de idosos da zona rural com doenças crônicas antes e após intervenções educativas (interativa ou expositiva). Métodos: Estudo quase-experimental do tipo antes e depois, realizado em setembro de 2016. Aplicaram-se intervenções educativas (interativa ou expositiva) com idosos acompanhados em duas Unidades Básicas de Saúde da zona rural de Senador Pompeu, Ceará. Sorteou-se qual unidade recebeu cada intervenção. Utilizou-se a escala Diabetes Empowerment Scale-Short Form para verificar o efeito das intervenções. Os dados foram analisados por estatística descritiva e testes de diferença. Resultados: Compuseram os grupos 10 (intervenção interativa) e 15 (intervenção expositiva) idosos, com média de idade entre 66,6 e 68,2 anos. Predominaram mulheres, com nível primário e baixo rendimento mensal. A maioria tinha hipertensão arterial (92%) e 24% apresentavam outra doença crônica simultânea. Os escores de autoeficácia nos dois grupos aumentaram depois das intervenções aplicadas (intervenção interativa 0,9 pontos e intervenção expositiva 0,6 pontos), com diferença estatística significante (p=0,008 e p=0,001). Dos itens avaliados, Necessidade de mudança do comportamento e Cuidar de si obtiveram menor e maior aumento das médias entre as avaliações (0,1 e 1,5, respectivamente). Conclusão: As intervenções educativas (interativa ou expositiva) aplicadas aumentaram a autoeficácia de idosos com doenças crônicas.

References

Nass EMA, Marcon SS, Teston EF, Haddad MCFL, Reis P, Lino IGT. sychosocial self-efficacy in young people with diabetes mellitus and its influence on self-care. Rev Rene [Internet]. 2019; 20:e41412. doi: https://doi.org/10.15253/2175-6783.20192041412

Roncoroni J, Tucker CM, Wall W, Wippold G, Ratchford J. Associations of health self-efficacy with engagement in health-promoting behaviors and treatment adherence in rural patients. Fam Community Health. [Internet]. 2019; 42(2):109-16. doi: https://doi.org/10.1097/FCH.0000000000000219

Nursyafitri E, Wantiyah W, Sutawardana JH. Self empowerment in patient with chronic disease: a literature review. NurseLine Journal. [Internet]. 2021; 6(2):145-53. doi: https://doi.org/10.19184/nlj.v6i2.25992

Farley H. Promoting self-efficacy in patients with chronic disease beyond traditional education: a literature review. Nurs Open [Internet]. 2020; 7(1):30-41. doi: https://doi.org/10.1002/nop2.382

Chaves FF, Reis IA, Pagano AS, Torres HC. Translation, cross-cultural adaptation and validation of the Diabetes Empowerment Scale – Short Form. Rev. Saúde Pública. [Internet]. 2017; 51:16. doi: https://doi.org/10.1590/S1518-8787.2017051006336

Luz EL, Bastos FS, Vieira MM. Development and validation of the Individual Empowerment Scale in the context of chronic disease. Rev. Enf. Ref. [Internet]. 2020; 5(3):e20025. doi: https://doi.org/10.12707/RV20025

Jahanpeyma P, Karaman E, Yildirim Y, Sahin S, Aykar FS. Adaptation of Diabetic Empowerment Scale-Short Form to older individuals and to turkish language: validity and reliability study. Eurasian J Med. [Internet]. 2020; 52(2):120-5. doi: https://doi.org/10.5152/eurasianjmed.2020.19155

Arruda GO, Marcon SS, Aveiro HEP, Haddad MCFL, Kalinke LP, Fonseca GS, et al. Effects of self-care supported by nurses in men with type 2 diabetes mellitus. Rev. baiana enferm. [Internet]. 2022; 36:e43380. doi: https://doi.org/10.18471/rbe.v36.43380

Oliveira RES, Batista ALF, Camargos BSR, Oliveira ELF, Campos ICO, Monteiro IF et al. A influência do autocuidado e das fontes de apoio social no manejo do diabetes mellitus tipo 1. Revista Eletrônica Acervo Saúde. [Internet]. 2022; 15(11):1-7. doi: https://doi.org/10.25248/REAS.e11043.2022

Silva IC, Nogueira MRN, Cavalcante TF, Felipe GF, Morais HCC, Moreira RP et al. Health literacy and adherence to the pharmacological treatment by people with arterial hypertension. Rev. bras. enferm. [Internet]. 2022; 75(6):e20220008. doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0008

Souza C, Ferreira P, Santana C, Guimarães A, Bistene A, Teixeira ML et al. “Plataforma de saberes”: um relato de caso para repensar a produção de conhecimento, empoderamento comunitário e vulnerabilidade estrutural em iniciativas de promoção de saúde e educação. An Inst Hig Med Trop (Lisb) [Internet]. 2021; 20:26-33. doi: https://doi.org/10.25761/anaisihmt.370

Devan H, Hale L, Hempel D, Saipe B, Perry MA. What works and does not work in a self-management intervention for people with chronic pain? Qualitative systematic review and meta-synthesis. Phys Ther [Internet]. 2018; 98(5):381–97. doi: https://doi.org/10.1093/ptj/pzy029

Fors A, Blanck E, Ali L, Ekberg-Jansson A, Fu M, Kjellberg IL, et al. Effects of a person-centred telephone-support in patients with chronic obstructive pulmonary disease and/or chronic heart failure – A randomized controlled trial. PLoS ONE. [Internet]. 2018; 13(8):e0203031. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203031

Almeida M, Sousa MRMGC, Loureiro HMAM. Effectiveness of an empowerment-based educational program in self-efficacy perception in patients with diabetes. Rev. Enf. Ref. [Internet]. 2019; IV(22):33-45. doi: https://doi.org/10.12707/RIV19037

Ribeiro RJ, Seidl EMF. Resiliência, enfrentamento e autoeficácia: intervenção em grupo com pessoas com diabetes mellitus tipo 2. Contextos Clín. [Internet]. 2021; 14(1):145-69. doi: https://doi.org/10.4013/ctc.2021.141.07

Von Elm E, Altman DG, Egger M, Pocock SJ, Gøtzsche PC, Vandenbroucke JP. The strengthening the reporting of observational studies in epidemiology (STROBE) statement: guidelines for reporting observational studies. J Clin Epidemiol [Internet]. 2008; 61(8):344-9. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2007.11.008

Morais HCC, Nascimento LB, Mendes IC, Lima LR, Cavalcante SN. Empoderamento de idosos portadores de doenças crônicas na atenção primária: uma estratégia educativa. Rev. Bras. Promoç. Saúde. [Internet]. 2017; 30(Supl):524-7. Disponível em: https://ojs.unifor.br/RBPS/issue/view/454 Acesso em: 18 de fevereiro de 2023.

Sahin S, Aykar FS, Yildirim Y, Jahanpeyma P. The impact of the Otago exercise program on frailty and empowerment in older nursing home residentes: a randomized controlled trial. Ann Geriatr Med Res. [Internet]. 2022; 26(1):25-32. doi: https://doi.org/10.4235/agmr.21.0095

Caillouet KA, Cosio-Lima L. Association of health empowerment and handgrip strength with intention to participate on physical activity among Community-dwelling older adults. Exp Gerontol [Internet]. 2019; 121:99-105. doi: https://doi.org/10.1016/j.exger.2019.04.001

Park K, Song Y. Multimodal diabetes empowerment for older adults with diabetes. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2022; 19(18):11299. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph191811299

Maia JDS, Silva AB, Melo RHV, Rodrigues MP, Medeiros Júnior A. A educação em saúde para usuários hipertensos: percepções de profissionais da estratégia saúde da família. Rev. Ciênc. Plur. [Internet]. 2018; 4(1):81-97. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/13634 Acesso em: 19 de fevereiro de 2023

Carvalho KM, Figueiredo MLF, Galindo Neto NM, Sá GGM, Silva CRDT, Mendes PN. Comparison of the effectiveness of two educational interventions on sleep quality in older adults: a randomized clinical trial. Rev. Esc. Enferm. USP. [Internet]. 2022; 56:e20220326. doi: https://doi.org/10.1590/1980-220X-REEUSP-2022-0326en

Hill K, Ward P, Gleadle J. “I kind of gave upo n it after a while, became too hard, closed my eyes, didn’t want to know about it” -adults with type 1 diabetes mellitus describe defeat in the contexto of low social support. Health Expect [Internet]. 2019; 22:254-61. doi: https://doi.org/10.1111/hex.12850

Published

2023-06-21

How to Cite

1.
Morais HCC, Nascimento LB, Cavalcante S do N, Lima LR de, Maniva SJC de F, Campos RKGG, et al. Effect of educational interventions on self-efficacy of rural older people with chronic diseases . Rev Enferm UFPI [Internet]. 2023 Jun. 21 [cited 2024 Dec. 22];12(1). Available from: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/3974

Similar Articles

<< < 47 48 49 50 51 52 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)