Health professionals' knowledge about patient safety: an integrative review

Autores

  • Ingrid Moura de Abreu Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Fernanda Valéria Silva Dantas Avelino Universidade Federal do Piauí
  • Priscila Martins Mendes Universidade Estadual do Piauí
  • Daniel de Macedo Rocha
  • Ana Paula Mousinho Tavares Universidade Federal de Pelotas
  • Igho Leonardo do Nascimento Carvalho Universidade Federal do Piauí Campus Amilca Ferreira Sobral
  • Esteffany Vaz Pierot Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v11i1.3067

Palavras-chave:

Segurança do paciente, Pessoal de saúde, Conhecimento, Enfermagem, Educação continuada

Resumo

Objective: To analyze, in the literature, health professionals' knowledge about patient safety. Methods: An integrative review with searches and selection in five electronic databases: MEDLINE, CINAHL, Web of Science, LILACS and BDENF, using controlled and non-controlled descriptors indexed in the DeCS and MESH vocabularies. Primary studies with no time or language restrictions were included, with exclusion of duplicates, editorials, theses and dissertations. For analysis and synthesis purposes, the level of evidence classification based on the Oxford Centre for Evidence-based Medicine recommendations and the descriptive methods was used. Results: Eleven articles with level of evidence 2C and developed in the national and international contexts were selected. The level of general knowledge about patient safety among health professionals was considered low, involving significant limitations in the understanding of concepts and definitions, as well as in the application of theoretical assumptions in the care practice. In the categories investigated, certain variation of this knowledge level was observed. Conclusion: There are important gaps in health professionals' knowledge about patient safety, with the subjects presenting low knowledge levels. Therefore, permanent education stands out as a strategy to promote improvements.

Biografia do Autor

Ingrid Moura de Abreu, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Coxim, Mato Grosso do Sul, Brasil.

Fernanda Valéria Silva Dantas Avelino, Universidade Federal do Piauí

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal do Piauí. Teresina, Piauí, Brasil.

Priscila Martins Mendes, Universidade Estadual do Piauí

Enfermeira. Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Piauí. Professora Substituta do Departamento de Enfermagem da Universidade Estadual do Piauí. Teresina, Piauí, Brasil.

Daniel de Macedo Rocha

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Pós-Doutorando em Enfermagem pela Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Ana Paula Mousinho Tavares, Universidade Federal de Pelotas

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora do Departamento de Enfermagem Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Igho Leonardo do Nascimento Carvalho, Universidade Federal do Piauí Campus Amilca Ferreira Sobral

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Professor do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal do Piauí Campus Amilca Ferreira Sobral. Floriano. Piauí. Brasil.

Esteffany Vaz Pierot, Universidade Federal do Piauí

Enfermeira. Mestranda em Enfermagem na Universidade Federal do Piauí. Teresina. Piauí. Brasil

Publicado

2022-12-31

Como Citar

1.
Abreu IM de, Avelino FVSD, Mendes PM, Rocha D de M, Tavares APM, Carvalho IL do N, et al. Health professionals’ knowledge about patient safety: an integrative review. Rev Enferm UFPI [Internet]. 31º de dezembro de 2022 [citado 7º de dezembro de 2024];11(1). Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/3067

Edição

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