As TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO E SUA RELAÇÃO COM O ENSINO DE FILOSOFIA NAS ESCOLAS CONTEMPORÂNEA

Authors

  • Ronald Souza da Silva Souza Universidade Estadual do Piauí - UESPI

DOI:

https://doi.org/10.26694/cadpetfilo.v14i28.4084

Keywords:

interfaces; tecnologia; ensino; aprendizagem; filosofia

Abstract

Abstract

Humanity is currently experiencing a process of acceleration of information, images, content, research, all in a fast and dynamic time, given the contributions brought by the advancement of technologies today. We perceive, therefore, that the information coming from this development channel is a powerful tool for the construction and formation of contemporary society. Based on this principle, this article aims to answer some questions inherent to technological advances, as well as their contributions and problems caused by the misuse of this tool, from a constructionist and constructivist perspective, passing through the interfaces between social media and the strategies of the philosophy teaching, through its contributions to student training at different levels of education; responding to the problems caused by the misuse of these interfaces in the individual's training process, as well as the contributions of technological advances to the teaching of philosophy. We aim to discuss about the use of technological resources in the teaching-learning process, addressing conceptions, paths and problems that this process faces, referring mainly to two principles: the appropriation of knowledge provided by the use of Information and Communication Technologies (ICTs) by part of teachers and students, as well as the teaching of philosophy through these resources in the critical formation of the student.

Keywords: interfaces; technology; teaching; learning; philosophy

References

ADORNO, Theodoro W. Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2012.

ANDRADE, Ana Paula Rocha de. O Uso das Tecnologias na Educação: Computador e Internet. UNB: Brasília, 2011. Disponível em: http://bdm.bce.unb.br/bitstream/10483/1770/1/2011_AnaPaulaRochadeAndrade.pf. Acesso em: 12 jul. 2021.

ANDRADE, Reginaldo de Sousa. Recursos tecnológicos no processo educativo. João Pessoa: Editora Oiticica, 2018. 196p

________SOLAR.: O ambiente virtual de aprendizagem da UFC. Disponível em: https://iuvi.virtual.ufc.br/index.php/noticias/4316/solar-o-ambiente-virtual-de-aprendizagem-da-ufc/ Acesso em: 05 de julho de 2021

ANGROSINO, M.; FICK, V. (Coord.). Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.

ANTUNES, Celso. As inteligências e seus estímulos. Campinas, São Paulo: Papirus, (Coleção Papirus Educação) 1998. ISBN 85-308-0512-7.

AUSUBEL, D. P. The Psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune and Stratton, 1963.

AUSUBEL, David Paul. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2006.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura – 3 ed. São Paulo, Editora Brasiliense 1987.

BOGDAN, R. C. BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Ver. Bras. Educ. [online]. 2002, n. 19, p. 20-28.

CANZONIERI, A. M. (2011). Metodologia da pesquisa qualitativa na saúde (2a. ed.). Petrópolis - RJ: Vozes.

CECÍLIO, S.; SANTOS, J. F. Sociedade em rede, trabalho docente e sociabilidades contemporâneas. In: GARCIA, D.M.F.; CECÍLIO, S. (Org.). Formação e Profissão docente em tempos digitais. Campinas: Alínea, 2009. p. 165-197.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Tradução de Ingrid Muller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. (Ensino de Filosofia)

CHAUÍ, Marilena. Boas-vindas à Filosofia. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

COSTA, Thais Cristina Alves. Uma abordagem construcionista da utilização dos computadores na educação. Recife, PE: Universidade Federal de Pernambuco, 2010.

DANELON, M. (Org) Filosofia do Ensino da filosofia. Petrópoles. RJ: Vozes 2003.

DANELON, M. Filosofia e ciências humanas no ensino de 2º grau: uma abordagem antropológica da formação dos adolescentes. In: Queiroz, José J. (org.) Educação hoje: tensões e polaridades. São Paulo, FECS/USF, 1997.

DESLAURIERS J. P. Recherche Qualitative. Montreal: McGraw Hill, 1991.

DEWEY, J. Democracy and Education. Hazleton: The Pennsylvania State University – Electronic Classics Series, 2001.

FIORENTINI, L. M. R.; CARNEIRO, V. L. Q. (Orgs.). TV na escola e os desafios de hoje: Curso de extensão para Professores do Ensino Fundamental e médio da Rede Pública. Unirede e Seed/Mec. Brasília: Editora Universidade de Brasília, v.1, 2 e 3, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educacional 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996 – Coleção Leitura.

FRITZEN, M. P. O olhar da etnografia no fazer pesquisa qualitativa: algumas reflexões teórico-metodológica. In: FRITZEN, M. P; LUCENA, M. I. P. (Orgs). O olhar da etnografia nos contextos educacionais: interpretando práticas de linguagem. Blumenau: Edifurb, 2012, p. 55-71.

GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação – 3. ed. Belo Horizonte: Autentica, 2003. 120p.

GALLO, Silvio. Filosofia do Ensino de Filosofia – 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

GALLO, Silvio. Metodologia do Ensino de Filosofia: Uma didática para o ensino médio – 1. ed. Campinas, SP: Papirus. 2012.

GARCIA, Carlo Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Lisboa: Porto, 1999.

GARCÍA, J. A. C. de D’Alembert et al CD-ROM: las enciclopédias electronicas o la aparicion de un nuevo paradigma. Revista Española de Documentación Científica, v.18, n.4, p.418-425, Octubre-Deciembre, 1995.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

___________. Sobre a Pedagogia. Trad. Francisco Cock Fontanella. 5ª edição. Piracicaba-SP. Editora Unimep. 2006.

GUEDES, Gildásio. Avaliação de Software: Uma Abordagem na Interface Humano-Computador. Teresina: ADUFPI, 2012. 180p

GUEDES, Gildásio. Interface Humano-Computador: Prática pedagógica para o ambiente virtual. Teresina: ADUFPI, 2010. 218p

HABERMAS, Jürgen. Técnica e Ciência como Ideologia – Lisboa, Edições 70, 1968

HOTTOIS, G. Do Renascimento à Pós-Modernidade – uma história da filosofia moderna e contemporânea. Tradução de Ivo Storniolo. Aparecida: Idéias & Letras, 2008.

KENSKI, Vani Moreira. Novas tecnologias: o redimensionamento do espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, Rio de Janeiro: n. 8, p. 58-71, maio/ago., 1998.

LÉVY, P. A Emergência do Cyberspace e as mutações culturais. Porto Alegre: Festival Usina de Arte e Cultura, 1994. Disponível em: http://www.caosmose.net/pierrelevy/aemergen.html. Acesso em: 10 de julho de 2021.

LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

LÉVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência: O futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro, Ed. 34, 1993.Tradução de Carlos Irineu da Costa.

LÉVY, Pierre. Cibercultura – 1. ed. São Paulo, SP: Editora 34 Ltda. 1997.

LÉVY, Pierre. Inteligência coletiva: por uma antropologia del ciberspacio – Washington, DC. Marzo 2004.

SUPER INTERESSANTE. Tudo flui e nada permanece, Heráclito - Entenda o que ele quis dizer com essa frase. Disponível em: https://super.abril.com.br/ideias/tudo-flui-e-nada-permanece-heraclito/ Acessado em: 14 de agosto de 2022.

TEIXEIRA, Adriano Canabarro et al. Complexities of Cyberculture in Pierre Lévy and Developments in Education. Creative Education, v. 8, n. 01, p. 119, 2017.

VALADARES, Jorge; MOREIRA, Marco Antônio. A teoria da aprendizagem significativa: sua fundamentação e implementação. Coimbra: Almedina, 2009.

VALENTE, José Armando. Diferentes usos do computador na educação. In: Computadores e conhecimento: repensando a educação. 1ª ed. Campinas, NIEDUnicamp, 1993.

VERNANT, Jean-Pierre. O Homem Grego: 1. ed. Lisboa, Editorial Presença 1994.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos piscológicos superiores. Trad. José Cipolla Neto et al. 6. ed, São Paulo: Martins Fontes, 2000.

ZALBALZA, M. Innovaciónen la Enseñanza universitária. Contextos Educativos, v 6, n. 7, p.113-136, 2004.

ZITKOSKI, J. J. Paulo Freire e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

ZURBINI, X. Prólogo à primeira edição. In: MARIAS, Julián. História da Filosofia, p. XXIV.

Published

2024-02-27

How to Cite

Souza, R. S. da S. (2024). As TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO E SUA RELAÇÃO COM O ENSINO DE FILOSOFIA NAS ESCOLAS CONTEMPORÂNEA. Cadernos Do PET Filosofia, 14(28), 82–104. https://doi.org/10.26694/cadpetfilo.v14i28.4084

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.