O ENSINO DE FILOSOFIA ATRAVÉS DA CINEMATOGRAFIA NO NOVO ENSINO MÉDIO

Authors

  • Andreia Brito Araujo Universidade Estadual do Piauí - UESPI

DOI:

https://doi.org/10.26694/cadpetfilo.v14i27.3600

Keywords:

cinematografia; filosofia; ensino; metodologia

Abstract

In this work, we will first deal with the teaching of philosophy in the new high school. We will present some of the skills and abilities present in the new BNCC and point out how they have a philosophical nature. In addition, we will also talk a little about the new methodologies, mainly from the perspective of Silvio Gallo, and we will think of new ways to adopt these methodologies within the teaching of philosophy of the new high school from the perspective of the use of cinematography in the teaching of Philosophy. The objective of this work is to propose a teaching of philosophy through cinematography. After analyzing the new high school and taking into account the new BNCC, we reflect on the relationship between cinema and philosophy, presenting how and which thinkers have already recognized it, giving a greater focus on Julio Cabrera's thinking and his perspective on how to make philosophy through cinema. We also think about how philosophy, from the beginning of its history, used imagery resources for the presentation and representation of important theories and concepts within philosophical thought. Nor is the use of films in teaching new. However, here we intend to explore the use of cinematography with regard to the teaching of philosophy, foreseen within the new base.

 

References

AGUIAR, Larissa. “O simbolismo político de ‘Jogos Vorazes’ e os protestos da juventude tailandesa”. In: HemisféRIos: Revista acadêmica de Relações Internacionais, Minas Gerais. No prelo.

ANPOF. GT Filosofar e Ensinar a Filosofar. Sem filosofia não tem base. https://www.anpof.org/wlib/ckfinder/userfiles/files/Files%202/Files%203/Carta%20GT_Sem%20Filosofia%20na%CC%83o%20tem%20base%20(1).pdf último acesso em (26/05/2022.)

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#medio/ciencias-humanas-e-sociais-aplicadas-no-ensino-medio-competencias-especificas-e-habilidades último acesso em (17/05/2022)

CABRERA, Julio. O cinema pensa: uma introdução à filosofia através dos filmes. [S.l.]: Editora Rocco, 2012.

COLLINS, Suzanne. The Ballad of Songbirds and Snakes. [S.l.]: Scholastic, 2020.

DILEMA do trem. Filosofia na escola. https://filosofianaescola.com/moral/dilema-do-trem/. (último acesso em 11/07/2022.)

FALZON, Christopher. Philosophy goes to the movies: An introduction to philosophy. [S.l.]: Routledge, 2002.

GALLO, Silvio. Metodologia do ensino de filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas: Papirus, 2012, p. 96.

MORALES, Juliana. Novo Ensino Médio: o que motivou a mudança, como vai funcionar, desafios. https://guiadoestudante.abril.com.br/atualidades/novo-ensino-medio-o-que-motivou-a-mudanca-como-vai-funcionar-desafios/ último acesso em (12/07/2022)

OLIVEIRA, A. S; JARDIM, A. F. C. “O Cinema como metodologia para uma prática de ensino de filosofia”. In: Poiésis: Revista de Filosofia. Montes Claros: v.18, n.1, 2019, p. 17-31.

PIASECKI, D.D. “Filosofar com cinema”. In: Revista digital de ensino de filosofia. Santa Maria, v. 2, n. 2, jul./dez., 2016, p.70-83.

SARDEIRO, L. A.; LOPES, A. A. L. “Filosofia ou História da Filosofia? Sobre a tarefa de um professor. In: ALMEIDA, A. C.S; FERRASA, I. A. C; SARDEIRO, L. A. (org.). Laboratório do Ensino de Filosofia: ressignificando práticas. 1. ed. Teresina: EdUESPI, 2021. p. 13-26.

STAM, Robert. “Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade”. In: Revista Ilha do Desterro, n. 51. jul-dez 2006, p. 19-53.

THE HUNGER Games. Direção: Gary Ross. Produção: Nina Jacobson e Jon Kilik. Vancouver: Lions Gate Entertainment, 2012. 1 DVD (145 min), son., color.,

THE GOOD Place. Criação: Michael Schur. Estados Unidos: NBC, 2017. Vídeo (22 min), son., color.

Published

2023-08-28

How to Cite

Brito Araujo, A. (2023). O ENSINO DE FILOSOFIA ATRAVÉS DA CINEMATOGRAFIA NO NOVO ENSINO MÉDIO. Cadernos Do PET Filosofia, 14(27), 250–267. https://doi.org/10.26694/cadpetfilo.v14i27.3600