Impacts of Continuing Training with Digital Games for Music Teaching: a collaborative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4967

Keywords:

Elementary Education, Musical education, Collaborative Research, Law No. 13,278/16

Abstract

The promulgation of Law No. 13,278/16, which establishes the mandatory content of music, visual arts, theater and dance in basic education, together with the growing need for teacher training, served as motivation for research on the use of digital games in continuing training of music teachers. Therefore, this study aims to investigate the impacts of continuing training for an elementary school music teacher through the use of digital games as an educational tool. To this end, a qualitative study was carried out through collaborative research that involved collaboration between the researcher and an elementary school music teacher. Data collection included document analysis, observations, interviews and questionnaires. Discursive textual analysis (DTA) was applied to examine collected discursive texts. Data analysis revealed that continuing teacher training through digital games was validated, as it promoted teacher enthusiasm and student engagement. The results also pointed to the importance of planning and reflection when using digital games and highlighted the collaboration between researchers and teachers. We hope that the pedagogical strategy investigated in this study, based on collaborative research, presents an alternative pedagogical approach to the context of music education.

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Author Biographies

Beatriz de Oliveira Ogata, Universidade do Oeste Paulista

Cantora, Professora e Empresária. Mestre em Educação pela Universidade do Oeste Paulista. Possui graduação em Licenciatura em Música (2016) e Especialização em Arte na Educação (2017) pela mesma instituição. Atualmente é Sócia e Professora do Espaço Musical e Produtora Duas Muié Produções. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Música e Tecnologias Digitais.

Sidinei de Oliveira Sousa, Universidade do Oeste Paulista

Bacharel em Sistemas de Informação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Licenciado em Informática pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (2008). Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (2010). Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (2015). Atualmente é professor no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza e na Faculdade de Informática de Presidente Prudente FIPP/UNOESTE. Lotado no programa de Mestrado e Doutorado em Educação da UNOESTE como Professor Permanente. Integrante dos grupos de pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Currículo e Tecnologias (vice-líder) e Grupo de Pesquisa em Educação e Tecnologias para EAD (participante). Atua nas linhas de pesquisa de Metodologias ativas em processos educativos na perspectiva deweyana; Utilização de Serious Games e Gamificação na educação; Blended Learning com foco na sala de aula invertida; Estratégias Ativas de aprendizagem com apoio das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC).

Vinícius Fagundes Vargas, Universidade do Oeste Paulista

Possui graduação em Sistemas de Informação pela Faculdade de Presidente Prudente (2015), Pós-graduação "Lato-Sensu" em Docência do Ensino Superior (2020) e Pós-graduação "Lato-Sensu" em Administração pela Universidade do Oeste Paulista (2021). Atualmente é Professor de ensino médio e técnico e Coordenador de Curso do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Professor de Pensamento Computacional do Colégio Maximus em Santo Anastácio. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Ciência da Computação. É Mestrando em Educação na Universidade do Oeste Paulista.

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Published

2024-01-17

How to Cite

de Oliveira Ogata, B., de Oliveira Sousa, S., & Fagundes Vargas, V. (2024). Impacts of Continuing Training with Digital Games for Music Teaching: a collaborative study. Languages, Education and Society, 28(56), 1–30. https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4967

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