O Efeito de Dominância Assimétrica na preferência do consumidor

Authors

  • Andréia Araújo Oliveira Universidade Federal do Amazonas
  • Lucas Vitor de Carvalho Sousa Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.26694/2764-1392.964

Keywords:

Consumer Preference, Asymmetric Dominance Effect, Behavioral Economics, Decoy Effect, Logit Model.

Abstract

The present study intends to demonstrate, through an experiment carried out in the second half of the year 2020 with 210 students of the Economic Sciences course at the Federal University of Amazonas, the implications of the Asymmetric Dominance Effect, using two hypothetical scenarios with milk shakes as a form of illustration to observe consumer preferences in the absence and presence of the “bait” alternative. The experimental method was used to investigate the implications of the effect with the application of an online questionnaire. For the statistical analysis, two econometric models were used, the Logit Regression model and the Logit Multinomial model, models whose dependent variable is characterized as qualitative, thus allowing to reach the result that with the change of scenarios and the presence of the "bait" option, the preference for the larger and more expensive option is significant, also indicating a greater utility for the consumer when consuming the milkshake bigger and more expensive, which in this experiment was the target option.

Author Biographies

Andréia Araújo Oliveira, Universidade Federal do Amazonas

Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Lucas Vitor de Carvalho Sousa, Universidade Federal do Amazonas

Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ (2011), Mestre em Economia pela Universidade Federal de Viçosa - UFV (2014) e Doutor em Economia pela Universidade de Brasília - UnB (2018). Primeiro lugar no XX Prêmio Brasil de Economia na categoria Dissertação de Mestrado do Conselho Federal de Economia - COFECON (2014). Terceiro lugar no XXIV Prêmio Brasil de Economia na categoria Tese de Doutorado do Conselho Federal de Economia - COFECON (2018). Foi professor substituto por um período de dois anos (2016-2017) no Departamento de Economia da UnB, onde lecionou as disciplinas Formação Econômica do Brasil e Contabilidade Nacional. Também foi professor no curso de Mestrado Profissional em Economia - área de concentração em Gestão Econômica de Finanças Públicas (ECO/UnB), onde lecionou a disciplina Análise da Eficiência e Produtividade. Atualmente, é professor adjunto no Departamento de Economia e Análise da Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Atua principalmente nas seguintes áreas de pesquisa: Economia do Saneamento, Economia Ambiental, Economia Ecológica, Economia das Mudanças Climáticas e Métodos Quantitativos em Economia.

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Published

2022-06-29