Care-educational game for men who have sex with men and live with HIV and Aids

Authors

  • Maria Tereza Leite Mariano Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Márley Romão Leite Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Bárbara Furtado Mandelli Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Maria Mônica Paulino do Nascimento Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Marcelo Costa Fernandes Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Rayrla Cristina de Abreu Temoteo Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Cícera Renata Diniz Vieira Silva Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v13i1.5005

Keywords:

Comprehensive Health Care, Health Education, HIV, Play Therapy, Educational Technology

Abstract

Objective: To describe the construction of a board game-type care-educational technology for the health education of men who have sex with men and live with the Human Immunodeficiency Virus and Acquired Immunodeficiency Syndrome, within the scope of Primary Health Care. Methods: Methodological study, developed from a participatory perspective in four stages: development of a scoping review; theorization and construction of the technology; appraisal; and final design. Results: The game “HIVIVENDO E APRENDENDO” was constructed considering the integrative perspective of care for the target population, addressing in its content aspects about the infection and the disease, welcoming, treatment adherence, related stigmas and prejudices, citizenship, and quality of life. Conclusion: With the developed care-educational technology, it is intended that, after the validation phase, it can become a facilitating tool for promoting health education for both professionals and users in Primary Health Care.

Author Biographies

Maria Tereza Leite Mariano, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Márley Romão Leite, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Graduando em Enfermagem pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Bárbara Furtado Mandelli, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Maria Mônica Paulino do Nascimento, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Enfermeira, mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Católica de Santos, Docente da Universidade Federal de Campina Grande.

Marcelo Costa Fernandes, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Enfermeiro, Doutor em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Docente da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Rayrla Cristina de Abreu Temoteo, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Enfermeira, Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Docente da Escola Técnica de Saúde de Cajazeiras (ETSC/UFCG). 

Cícera Renata Diniz Vieira Silva, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Enfermeira, Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Docente da Escola Técnica de Saúde de Cajazeiras (ETSC/UFCG).

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Published

2024-12-06

How to Cite

1.
Mariano MTL, Leite MR, Mandelli BF, Nascimento MMP do, Fernandes MC, Temoteo RC de A, et al. Care-educational game for men who have sex with men and live with HIV and Aids. Rev Enferm UFPI [Internet]. 2024 Dec. 6 [cited 2024 Dec. 18];13(1). Available from: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/5005

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