Paulo Freire and his philosophical anthropology in decolonial key

Authors

  • Ofélia Maria Marcondes Instituto Federal de São Paulo (IFSP)

DOI:

https://doi.org/10.26694/pensando.vol15i34.5545

Keywords:

Paulo Freire, Philosophical Anthropology, Human being, Decoloniality

Abstract

This work presents a panorama of Paulo Freire's philosophical anthropology from a decolonial analysis, aligning what the philosopher understands about who the human being from some of his works is, reflecting on his philosophical anthropology in decolonial key. The work demonstrates that although Freire is not chronologically linked to decolonial epistemology, his idea of human being and the world subverts the Eurocentric view of these philosophical categories. The objective of this work lies in the sphere of understanding if Freire undertakes efforts in an attempt to unveil the logic of coloniality present in his investigation and his analysis of the human being or not. Studying the philosopher's thinking, it is possible to put his perspective on unveiling the reality and the strength of ideology in the constitution of the human being, due to this, the relations of oppression. Freire, in his writings, gives voice to the oppressed people and subverts colonial concepts of human being and world. Finally, pursuing the above objective, it was possible to delimit Freire's answer to the question “who is the human being”: the human being is unfinished, inconclusive and seeking the finish; It is being of the praxis: of reflected action, work and transformation of the world; It is being of decision and dialogue; It is being historical and (re) creator of culture. These characteristics that make up the idea of human being in Freire have been explained throughout the text and justify the study in decolonial key, as Freire deconstructs the Eurocentric perspective of human being as an object of analysis and as a finished being.

Author Biography

Ofélia Maria Marcondes, Instituto Federal de São Paulo (IFSP)

Filósofa e pedagoga com doutorado e mestrado em Filosofia da Educação pela Universidade de São Paulo - USP com estudos e pesquisas sobre filosofia na América Latina e epistemologia decolonial. Especialista em Orientação Educacional. Bacharel em Filosofia pela USP e licenciada em Pedagogia pela UMC. Estágio pós-doutoral concluído na área de Filosofia da Educação com ênfase em Filosofia Latino-americana. Professora do Instituto Federal de Educação de São Paulo - IFSP - Câmpus Registro. Pesquisadora e líder do grupo Mandacaru: educação e filosofia (IFSP) e membra do Grupefe: Grupo de Pesquisas em Filosofia da Educação (UNINOVE). Editora da Revista Cactácea.

References

ANZALDÚA, Gloria. Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books, 1987.

BARALDI, Sandro Adrián. As origens do patriarcado segundo Humberto Maturana. Revista Cactácea, v. 02, n. 04, 2022, p. 98-107. Disponível em https://rgt.ifsp.edu.br/ojs/index.php/revistacactacea/article/view/42

BARALDI, Sandro Adrián. Atos decoloniais, a única maneira de enfrentar a contradição opressores-oprimidos. Revista Cactácea, v. 03, n. 08, 2023, p. 98-110. Disponível em https://rgt.ifsp.edu.br/ojs/index.php/revistacactacea/article/view/87

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança [recurso eletrônico] Rio de Janeiro : Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

FREIRE, Paulo. “Papel da educação na humanização”. Textos Marginais. Porto/1974.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d'Água, 1997.

LORIERI, Marcos A. Filosofia e educação: um entendimento possível desta relação. Revista @mbienteeducação. São Paulo, v. 3, n. 2 (2010). Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/152 .

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago y GROSFOGUEL, Ramón (compl). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007, p. 127-168.

MARCONDES, Ofélia Maria. Paulo Freire: por uma educação amorosa! Revista Cactácea, v. 02, n. 04, 2022, p. 56-68. Disponível em https://rgt.ifsp.edu.br/ojs/index.php/revistacactacea/article/view/40

MARCONDES, Ofélia Maria. Paulo Freire: panorama histórico-filosófico. Revista Cactácea, v. 02, n. 05, 2022, p. 16-29. Disponível em https://rgt.ifsp.edu.br/ojs/index.php/revistacactacea/article/view/48

MARCONDES, Ofélia Maria. Refletindo sobre giro epistemológico decolonial em educação. Revista Cactácea, v. 03, n. 07, 2023, p. 12-22. Disponível em https://rgt.ifsp.edu.br/ojs/index.php/revistacactacea/article/view/71

MIGNOLO, Walter. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo, 2014.

QUIJANO, Aníbal. “Colonialidad y modernidad / racionalidad”. Perú Indígena (Lima), Vol. 13, N° 29, 1992.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1980.

SEVERINO, Antônio Joaquim. A filosofia da educação no Brasil: esboço de uma trajetória. In: GHIRALDELLI Jr., P. (Org.). O que é filosofia da educação?. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 265-326.

Published

2024-08-16

How to Cite

MARIA MARCONDES, Ofélia. Paulo Freire and his philosophical anthropology in decolonial key. PENSANDO - REVISTA DE FILOSOFIA, [S. l.], v. 15, n. 34, p. 104–115, 2024. DOI: 10.26694/pensando.vol15i34.5545. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/pensando/article/view/5545. Acesso em: 24 aug. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.