A BANDA DE MÚSICA: PRATICAS PEDAGÓGICAS E AVALIAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v6i2.5295Keywords:
musical band; pedagogy; musical practice; music teaching.Abstract
This text presents some issues involved in teaching and assessment in the context of music bands. The history and influence of these groups have been brought up at least since the Portuguese royal court arrived in Brazil. Traditional methodological thinking is still in force in a large part of the country, but collective teaching processes and practices have gained a lot of space and have a more human and social perspective. However, their ways of evaluating student development are still traditional and conservative. Therefore, there is still a long way to go, but the educational movement within music bands is providing a change in the vision of pedagogical practices
References
ARDIM, V. L. G. Da arte à educação: A música nas escolas públicas 1838 – 1971. 2008. 322f. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2008. Revista da ABEM, v. 22, n. 32, 2014.
BINDER, Fernando Pereira. Bandas militares no Brasil: difusão e organização entre 1808-1889. 2006. 132 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2006.
CISLAGHI, Mauro César. A educação musical no Projeto de Bandas e Fanfarras de são José (SC): três estudos de caso. Revista da ABEM, v. 19, n. 25, 2011.
COSTA, Manuela Areias. Música e História: as Interfaces das Práticas de Bandas de Música. Caminhos da História, Vassouras, v. 6, n. 2, p. 109-120, 2010.
COSTA, Manuela Areias. Música e história: um estudo sobre as bandas de música civis e suas apropriações militares. Tempos Históricos, v. 15, n. 1, p. 240-260, 2011.
DA CRUZ, Fernando Vieira; CARDOSO, Rafael. Banda de música e repertório: potencializando o ensino musical.
DA SILVA, Lélio Eduardo Alves. As bandas de música e seus “mestres”. Cadernos do Colóquio, v. 10, n. 1, 2009.
DOS SANTOS, Irene da Silva Fonseca; PRESTES, Reulcinéia Isabel; DO VALE, Antônio Marques. BRASIL, 1930-1961: ESCOLA NOVA, LDB E DISPUTA ENTRE ESCOLA PÚBLICA E ESCOLA PRIVADA. Revista HISTEDBR On-line, n.22, p.131 –149. 2006.
FAUTLEY, Martin. Assessment in music education. Oxford University Press, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido . Editora Paz e Terra, 2014.
KATER, Carlos. O que podemos esperar da educação musical em projetos de ação social. Revista da ABEM, v. 12, n. 10, 2004.
NASCIMENTO, Marco Antonio Toledo. O ensino coletivo de instrumentos musicais na banda de música. ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, v. 16, 2006.
PEREIRA, José Antônio. A banda de música: retratos sonoros brasileiros. São Paulo: UNESP, 1999.
PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Licenciatura em música e habitus conservatorial: analisando o currículo. Revista da ABEM, v. 22, n. 32, 2014.
QUEIROZ, Maria Isaura Pereira de. Identidade cultural, identidade nacional no Brasil. Tempo social, v. 1, p. 29-46, 1989.
SALLES, Vicente. Sociedade de Euterpe: as bandas de música no Grão-Pará. Brasília: Edição do Autor, 1985.
SEERIG, Lenise Menezes et al. Ações extensionistas na pandemia: experiência remota e retorno às atividades presenciais. Expressa Extensão, v. 26, n. 3, p. 150-155, 2021.
TOURINHO, Cristina. Ensino coletivo de instrumentos musicais: crenças, mitos, princípios e um pouco de história. ENCONTRO NACIONAL DA ABEM, v. 16, 2007.