A Pesquisa sobre história da educação musical no Brasil: um estudo de revisão em teses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4955

Keywords:

Music Education; History; Review; Theses.

Abstract

The aim of this research was to analyses the development of the field of music education in Brazil based on a survey of theses defended in the area up to 2017. A total of 300 theses were found that directly address the theme of music education in the country, which were grouped by theme. In this article we analyses 28 theses that specifically address the history of music education in Brazil. Before presenting how the theme appears in doctoral research, we comment on the main authors who publish on this topic in Brazil. We then discuss the research methodology, which focused on review research and content analysis, as well as other procedures. Next, we present the research data, including an analysis of the main sub-themes addressed in the context of the history of music education. In the final considerations, we conclude that this theme has been a constant in doctoral studies in Music Education in Brazil, revealing historical, biographical and institutional facets in the research. Thus, we believe that research related to the History of Music Education in Brazil, as well as being a theme that has been strengthened by the demands for knowledge of pedagogies and musical educational experiences of the past, has gained strength due to methodological procedures linked to historiography and musicology, as well as pedagogy.

Author Biography

Eliton Perpetuo Rosa Pereira, Instituto Federal Goiano - IFG

Doctor in Education from the University of Santiago de Compostela (USC-Spain). Degree and Master in Music from the School of Music and Performing Arts (EMAC-UFG). Specialist in Technologies in Education (PUC-RJ). At the Institute of Education, Science and Technology of Goiás (IFG) he works in the Degree in Music and the Master in Arts. He has experience in Music Education, Choir Singing and Teacher Training. He coordinates the 'MOUSIKÊ - Goiano Interinstitutional Group for Research in Music Education'.

References

ADEODATO, A. Entre Lares, Lyceus e Liturgias: Professores de música nas escolas do Espírito Santo, vestígios de histórias não contadas (1843-1930). (Tese de Doutorado em Música, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro), Rio de Janeiro, Brasil. 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoconclusao/viewtrabalhoconclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=4334480

ANEZI, F. M.; GARBOSA, L. W. F. Memórias de formação musical e construção docente de Monica Pinz Alves. Revista da ABEM, v. 21, n. 31, p.77-90, 2013.

AMATO, R. de C. F. Memória Musical de São Carlos: Retratos de um Conservatório. (Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal de São Carlos), São Carlos, Brasil, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2316

AMATO, R. D. C. F. (Breve Retrospectiva Histórica e Desafios do Ensino de Música na Educação Básica. Revista Opus, v. 12, n. 12, p. 144-166, 2006.

ÁVILA, M. B. A obra pedagógica de Heitor Villa-Lobos: uma leitura atual de sua contribuição para a Educação Musical no Brasil. (Tese de Doutorado em Artes, Universidade de São Paulo), São Paulo, Brasil. 2010. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27158/tde-29102010-125844/pt-br.php

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BAUAB, M. História da Educação Musical. Rio de Janeiro: Ed. Organizações Simões. 1960.

BAUER, M. W. Análise de Conteúdo Clássica: uma revisão. In Bauer, M. W.; Gaskell, G. Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 11ª ed. Petrópolis - RJ: Editora Vozes, 2013. p. 189-217.

BISQUERRA ALZINA, R. Metodología de la investigación educativa. Madrid: Editorial La Muralla S.A. 2014.

CAMACHO, V. C. da G. O Ensino de piano na Paraíba: memórias, lugares e práticas musicais (1945-1985). (Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal da Paraíba), João Pessoa, Brasil. 2013. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1188284

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, v. 2, p. 117-229, 1990.

COOPER, H. Research Synthesis and Meta-Analysis: a step-by-step approach. 4 Edition. San Antonio: Sage Publications Ltd, 2009.

COX, G. Transforming research in music education history. In: Colwell, R.; Richardson, C. (eds.). The new handbook of research on music teaching and learning: a project of the music educators national conference. Oxford: Oxford University Press, 2002. p. 695-708.

CRUVINEL, F. M., LOPES, E., KLEBER, M. História da Educação Musical no Brasil e Portugal. Mesa redonda no IX Simpósio Internacional de Musicologia (EMAC-UFG), 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fKvK12WSQPM

DIAS, S. S. A. O processo de escolarização da viola caipira: novos violeiros (in)ventano modas e identidades. (Tese de Doutorado em Educação, Universidade de São Paulo), São Paulo, Brasil. 2010. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-14062010-102649/pt-br.php

FONTERRADA, M. T. de O. De tramas e fios: um ensaio sobre Música e Educação. São Paulo: Editora UNESP, 2008.

GARBOSA, L. W. F. Es tönen die Lieder … Um olhar sobre o ensino de música nas escolas teuto-brasileiras da década de 1930 a partir de dois cancioneiros selecionados. (Tese de Doutorado em Música, Universidade Federal da Bahia), Salvador, Brasil, 2004. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revista_abem/ed10/revista10_artigo11.pdf

GARBOSA, L. W. F. Contribuições teórico-metodológicas da história da leitura para o campo da Educação Musical: a perspectiva de Roger Chartier. Revista da ABEM, v. 22, p. 19-28, 2009.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; FERNANDEZ COLLADO, C.; BAPTISTA LUCIO, M. de P. Metodologia de Pesquisa. Coleção métodos de pesquisa. 5ª ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

JARDIM, V. L. G. Da Arte à Educação: a música nas escolas públicas - 1838-1971. (Tese de doutorado em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo), São Paulo, Brasil, 2008. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/10647

JARDIM, V. L. G. Institucionalização da profissão docente – o professor de música e a Educação pública. Revista da ABEM, v. 21, p. 15-24, 2009.

LIMA, P. C. Ernst Widmer e o Ensino de Composição Musical na Bahia. (Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal da Bahia), Salvador, Brasil,1999. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/18644

MAJOR, C. H.; SAVIN-BADEN, M. Integration of qualitative evidence: towards construction of academic knowledge in social science and professional fields. Qualitative Research, v. 11, n .6, p. 645-663, 2011. https://doi.org/10.1177/1468794111413367

MARK, M. L. A history of Music Education Research. In: Colwell, R. (ed.). Handbook of research on music teaching and learning: a project of the Music Educators National Conference. New York: Schirmer Books, 2002a. pp. 48-59.

______, M. L. Nonmusical outcomes of music education: historical considerations. In: Colwell, R.; Richardson, C. (eds.). The new handbook of research on music teaching and learning: a project of the music educators national conference. Oxford: Oxford University Press, 2002b. p. 1045-1052.

______, M. L. Music education souce readings from ancient greece to today. 4ª ed. New Youk: Routledge Taylor and Francis Group, 2013.

______, M. L. Music Education History and the Future. In Randles, C. (ed). Music Education: Navigating the Future (Routledge Studies in Music Education) (Locais do Kindle 63-64). Taylor and Francis. Edição do Kindle, 2015.

MARTINS, R. Educação Musical: uma síntese histórica como preâmbulo para uma ideia de Educação Musical no Brasil do século XX. Revista da ABEM, v. 1, n. 1, p. 6-11, 1992.

MARTINEZ, A. P. de A.; PEDERIVA, P. L. M. Um breve olhar para o passado: contribuições para pensar o futuro da Educação Musical. Revista da ABEM, v. 21, n. 31, 11-22, 2013.

MATEIRO, T.; ILARI, B. (Org.). Pedagogias em Educação Musical. Curitiba: Editora Intersaberes, 2012.

MONTI, Ednardo M. G., ROCHA, Inês de Almeida (Orgs.) Ecos e memórias: histórias de ensinos, aprendizagens e músicas. Teresina: EDUFPI, 2019. Disponível em: https://www.ufpi.br/arquivos_download/arquivos/pronto_Livro_ECOS_E_MEM%C3%93RIAS_e-book_420191017163527.pdf

NASCIMENTO, M. A. T. A aprendizagem musical amadora nas bandas de música da Confederação Musical da França (CMF): em vista de uma aplicação ao contexto brasileiro. (Tese de Doutorado em Música, Universidade Federal da Bahia), Salvador, Brasil, 2011. Disponível em: http://www.ictus.ufba.br/index.php/ictus/article/viewFile/212/244

NOGUEIRA, I. O Modelo atual da Educação Musical no Brasil: um drama em três atos incongruentes. Revista da ABEM, v. 4, p. 9-24, 1997.

OLIVEIRA, F. C. e S. de. O Canto Civilizador: música como disciplina escolar nos ensinos primário e normal de Minas Gerais durante as primeiras décadas do século XX. (Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais), Belo Horizonte, Brasil, 2004. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/FAEC-85NQDX

PAZ, E. A. Pedagogia Musical Brasileira no Século XX, Metodologia e Tendências. Brasília: Editora MusiMed, 2000.

PEREIRA, Marcos V. M. A história da educação musical como campo científico: primeiros ecos de um processo de autonomização. In: Monti, Ednardo M. G. do, Rocha, Inês de Almeida (Orgs.) Ecos e memórias: histórias de ensinos, aprendizagens e músicas. Teresina: EDUFPI, 2019. p. 11-16.

PEREIRA, E. P. R. A Educação Musical no Brasil: temáticas, concepções e linhas investigativas. (Tese de Doutorado em Educação, Universidade de Santiago de Compostela – USC). Santiago de Compostela, Espanha, 2019. Disponível em: https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/20495

______, Eliton P. R. Concepções pedagógicas da educação musical brasileira: relações com os campos da Educação e da arte-educação. Revista Opus, v. 26, pp. 1-21, 2020.

______, Eliton P. R. Influences of Musicology and Ethnomusicology in Music Education Research in Brazil. Revista Per Musi, no. 43 (March): pp. 1-20, 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2317-6377.2023.40870.

PIERRET, F. Mito y realidad de la Educación Musical en América Latina. Revista Musical Chilena, v. 26, n. 117, p. 24-35, 1972.

ROCHA, Inês de A.; IGAYARA-SOUZA, Susana C.; MONTI, Ednardo M. G. do (org.). Sons de outrora em reflexões atuais: história da educação e música. Curitiba: CRV, 2020.

SOUZA, J. Sobre as várias histórias da Educação Musical no Brasil. Revista da ABEM, v. 22, n. 33, p. 109-120, 2014.

TEIXEIRA, L. H. P. Festivais de Coros do Rio Grande do Sul (1963-1978): Práticas Músico-Educativas de Coros, Regentes e Plateia. (Tese de Doutorado em Música, Universidade Federal do Rio Grande do Sul), Porto Alegre, Brasil, 2015. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufrgs.br/da.php?nrb=000971543&loc=2015&l=892a2e918a770a39

VIEIRA, L. B. Nas rotinas do cotidiano: Educação Musical em Belém do Pará na primeira metade do século XX. Revista da ABEM, v. 20, n. 29), p.143-158, 2012.

ZILLE, J. A. B. Cenário da produção bibliográfica científica publicada na área de Música no Brasil no ano de 2012. Revista Modus, v. IX, n. 14, p. 75-94, 2014.

Published

2023-10-26

How to Cite

PEREIRA, Eliton Perpetuo Rosa. A Pesquisa sobre história da educação musical no Brasil: um estudo de revisão em teses. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 01–19, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i2.4955. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4955. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS