O acesso de estudantes com Deficiência Intelectual no Ensino Superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4450

Keywords:

Ensino Superior, Deficiência Intelectual, Políticas Públicas, Inclusão

Abstract

ABSTRACT

This article aims to contribute to the debate on the importance of inclusive public policies in society for the access of people with Intellectual Disabilities to Higher Education. In addition, with an essayistic character, it discusses the public policies established for the access and permanence of these students until the conclusion of the course, in addition to the inclusion of people with intellectual disabilities in these spaces. Based on published articles, online texts, and Brazilian legislation, in which they refer to access to education for students with intellectual disabilities in Higher Education. The study is divided into two sections: the first on public policies for access to people with intellectual disabilities and the second on the inclusion of students with intellectual disabilities in Higher Education. With these readings, it was possible to perceive that the inclusive education process has legal support from basic education to higher education, which is extremely important for the inclusion process, but this process is still recent, and it is necessary that these laws are in fact placed into practice in the reality of educational institutions.

Author Biographies

Cíntia Bissacotti, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Graduada em Educação Especial - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2019); Especialista em Espaços e Possibilidades para a Educação Continuada - IFSul (2022); Mestranda em Educação na Linha de Pesquisa em Educação Especial, Inclusão e Diferença pelo Programa de Pós - Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria.

Sílvia Maria de Oliveira Pavão, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Possui graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (1986), mestrado em Inovação e Sistema Educativo - Universidad Autonoma de Barcelona (1998), doutorado em Educação - Universidad Autonoma de Barcelona (2003), e pós- doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). Atualmente é professor da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde, educação, educação especial, interdisciplinaridade, aprendizagem e ensino. 

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Published

2023-10-26

How to Cite

BISSACOTTI, Cíntia; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira. O acesso de estudantes com Deficiência Intelectual no Ensino Superior . CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 01–15, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i2.4450. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4450. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS