Diagnóstico do perfil profissional demandado para o Técnico em Agropecuária no município de Cristalina-GO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i1.3976

Keywords:

Questionário participativo, Competências, Habilidades

Abstract

The Agricultural Technician is a professional who has knowledge related to agricultural production, and his performance is important for Brazil, given that the country stands out as the main exporters of agricultural products in the world. With this, it becomes important to keep updated the curricular organization of the Agricultural Technician to better supply the local demand of this professional. The objective of this study was to elaborate and apply a questionnaire to diagnose the skills demanded by the world of work for the professional Agricultural Technician. It is expected that the results obtained with this work can subsidize the elaboration and/or updating of the pedagogical projects of these courses. The research technique used can be divided into six phases: I - Identification, in the pedagogical project, of the curricular components of the course; II - Definition of the five main skills developed in each curricular component; III - Elaboration of a questionnaire for application in interviews; IV - Application of the questionnaire through interviews with producers and local agricultural entrepreneurs; V - Tabulation of the data and VI -Analysis of the data. The results obtained were sufficient to be used as a subsidy in the reformulation of the pedagogical project of the course.

References

BARBOSA, G. J. Técnico Agrícola: um século de profissão. 2010. Disponível em: http://www.fenata.com.br/site/index.php. Acesso em: 28 dez. 2022.

BRASIL. Lei n° 9.394/96. Base da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.892/08. Rede Federal de Educação. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília: 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 15 jan. 2023.

BRASIL. Lei 12.527/11. Lei do Acesso à Informação. Regula o acesso a informações. Brasília: 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 22 nov. 2022.

BRASIL. Lei 13.005/14. Plano Nacional de Educação. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília: 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 05 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 5 de janeiro de 2021. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021-297767578. Acesso em: 15 dez. 2022.

CANCIAN, R. A. S. Perfil e empregabilidade dos egressos dos campi Agropecuários de Colorado do Oeste e Ariquemes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. 2016. Disponível em: https://repositório.unb.br//handle/10482/21683. Acesso em: 19 jan. 2023.

CASTANHA, R. G; MIRANDA, A. F. C.; PONTES, L. A. O setor de consumo cíclico segundo ações negociadas na B3: O segmento de eletrodomésticos, produtos diversos, tecidos, vestuário e calçados. Colloquium Socialis, v. 03, n. 4, 2019. https://revistas.unoeste.br/index.php/cs/article/view/3321

GATTI, B. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, n. 30, v. 1, 2004.

CFTA – Conselho Federal dos Técnicos Agrícolas. Áreas de Atuação do Técnico Agrícola. 2022. Disponível em: https://www.cfta.org.br/. Acesso em: 29 dez. 2022.

IBGE. Cidades. 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/go/cristalina/panorama. Acesso em: 12 jan. 2023.

IF Goiano. Cursos Técnicos. 2022. Disponível em: https://ifgoiano.edu.br/home/index.php/tecnicos.html. Acesso em: 08 jan. 2023.

MALAFAIA, G. C.; FRAINER, D. M.; CASAGRANDA, Y. G.; AZEVEDO, D. B. Research, Society and Development, v. 10, n. 5, 2021. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/14668

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5 ed. 2003. São Paulo: Atlas. 311 p.

MENDES, W. G.; PASQUALLI, R. Impactos na trajetória de egressos do Curso Técnico em Agropecuária da Escola Técnica Agrícola Vale da Uva Goethe. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, 2021. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9269/15854

MEC. Catálogo Nacional dos Cursos Técnicos. 2022. Disponível em: http://cnct.mec.gov.br/cursos/curso?id=205. Acesso em: 18 dez. 2022.

PASQUALLI, R.; SILVA, V. D.; SILVA, A. L. D. Limites e potencialidades de materialização do currículo integrado: uma análise dos planos de ensino e

diários de classe. Revista Contexto em Educação, n. 34, v. 109, p.104-120, 2019. https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7631

SOUZA, S. C. L. D. A contribuição da educação profissional para a inserção dos alunos no mercado de trabalho da microrregião do extremo sul Catarinense: caso IFET Campus Sombrio. 2010. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Recor d/UNB_3a86cc74bb644c66c7ebeb9c0eec6d46. Acesso em: 05 jan. 2023.

VIELLA, M. A. L.; MENDES, W. G.; PASQUALLI, R. Egressos dos cursos técnicos em Agropecuária: análise das produções acadêmicas. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, 2020. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9242/8214.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-04-30

How to Cite

SOUZA, Álvaro Henrique Cândido de; MENDONÇA, Yasmine Candida da Mata; JUSTINO, Rogério; SANTOS, Georgia Silva; MARQUES FILHO, Wolff Camargo; PINTO, Werusca Marques Virote de Sousa. Diagnóstico do perfil profissional demandado para o Técnico em Agropecuária no município de Cristalina-GO. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 01–20, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i1.3976. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/3976. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS