Experiência e docência: inquietudes sobre a formação em tempos de clicativismo
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i1.3865Keywords:
digital, Experiências, Formação docenteAbstract
The article resumes the discussions about teacher reflection and the experiences experienced in liquid times (where clickativis and mercantilization are present) understanding them as significant and powerful knowledge for their learning from alternation (alter-ego). Thus, thinking about the impacts that digital tools have engendered in the daily life of schools when they come across the active and hyperactive senses that digital produces and its latent effects is necessary, because attention to academic knowledge seems to have been lost to the detriment of the potentialities offered by networks. Thus, looking at the teacher and his spectrum of action (which includes elements of mental, emotional, relational health, and others), is quick to exercise, because, it says about the time of thinking, a dwell on the productive conceptual understanding between man and the machine.
References
REFERÊNCIAS
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos numa escola reflexiva. São Paulo, Ed. Cortez, 2011.
BAUMAN, Zygmunt – A crise do sistema que hipoteca o mundo – G1.Globo. com/Jan. 2012.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Trad. Rozaura Exchenberg. Belo Horionte: Autêntica Editora, Coleção Educação: Experiência e sentido, 2013.
BONDÍA, Jorge Larossa – Como o afeto e a experiencia afetam a educação. 3º. Congresso LIV virtual/nov.2021
CARNEIRO, Kleber Tuxen; SILVA, Bruno Adriano Rodrigues da; REIS, Fábio Pinto Gonçalves dos. Experiências formativas advindas do programa residência pedagógica em uma universidade federal mineira. Revista profissão docente, v.22 (47), 01-25, 2022.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 edição. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2ª ed. ampl. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
HAN, Byung-Chul. Favor fechar os olhos: em busca de um outro tempo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. Texto publicado em NÓVOA, António (Coord.). "Os professores e a sua formação". Lisboa: Dom Quixote, 1992. ISBN 972-20-1008-5. pp. 13-33. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/4758. Acesso em 31Out. 2020.
PITANO, Sandro de Castro. Cultura de resistência: Paulo freire e a educação na (Ciber)cultura contemporânea. São Leopoldo. Casa Leiria, 2022
_________. Pedagogia do Oprimido. 5ed. Rio de Janeiro; Paz e Terra. 1978
PINTO, Vinícius Soares. COSTA. Daianny Madalena. Educação para o bem comum: uma contraposição à globalização neoliberal. Revista Educação e Cultura Contemporânea. v. 19, n. 58, p. 407-424, 2022. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/9760/47968297 Acesso em 28/10/2022.
SARAIVA, Karla; LOUREIRO, Carine B. - Da inclusão digital ao digital que inclui. Cadernos de Educação – Faculdade de Educação – UFPel, n.62, jul/dez, 2019. P. 57 -72. – ISSN: 2178-079X – DOI: HTTPS://DOI.ORG/10.15210/CADUC.V0I6.19144 Acesso em: 31/10/2020
SIBILIA, Paula – O show do eu. 2ª. ed. Rio de Janeiro. Contraponto, 2016