Escolas bíblicas dominicais presbiterianas de Teresina e suas práticas educativas para a cidadania (1936-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i1.2945

Keywords:

História da Educação, Igreja Presbiteriana, Piauí

Abstract

In Brazilian Protestant Churches, on Sundays, classes are held in their Sunday Schools. Therefore, we sought to develop research on the main educational practices carried out in the Presbyterian Sunday Schools of Teresina, Piauí, Brazil, from 1936 to 2019. For the purposes of this article, historical research was developed, whose research problem is: Are the educational practices of the Sunday Schools in Teresina capable of forming the individual for the exercise of citizenship? The general objective was chosen: to present the educational practices for citizenship developed in the Presbyterian Sunday Schools of Teresina. As specific objectives, we sought to: map the main teaching materials used in the mediation of these educational practices; to identify the main educational practices developed in these Schools and to analyze the importance of the education provided in these Schools for the exercise of citizenship. Among the justifications, the need to history the little-known educational practices of the Presbyterian Sunday Schools stands out. As methodological procedures, historical research of a documentary and bibliographic nature was adopted, having oral history as a method of investigation, having as theoretical reference authors from the New Cultural History, such as Burke (2011), Le Goff (2013), Alberti (2013) and Thompson (1992). Likewise, the theoretical-methodological assumptions of Ginzburg (1989) were used, regarding the evidentiary method.

References

ALBERTI, Verena. Manual de história oral. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

BERTINATTI, Nicole. A Escola Dominical Presbiteriana como divulgadora de saberes e práticas pedagógicas religiosas (1909-1928). Orientadora: Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Nascimento. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Tiradentes, Aracaju, 2011.

BURKE, Peter. Abertura: a nova história, seu passado e seu futuro. In: BURKE, Peter (org.). A escrita da história: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora Unesp, 2011. p. 7-38.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999.

CHAVES, Monsenhor. Obra Completa. 2. ed. Teresina, PI: Fundação Cultural Monsenhor Chaves, 1998.

CUNHA, Higino Cícero da. História das Religiões do Piauí. 2. ed. Teresina, PI: Academia Piauiense de Letras, 2015. (Coleção Centenário, n. 38)

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução de Bernardo Leitão, Irene Ferreira e Suzana Ferreira Borges. 7. ed. Campinas, SP: Editora UNICAMP, 2013.

MARROU, Henri-Irénée. História da Educação na Antiguidade. Tradução de Mário Leônidas Casanova. Campinas, SP: Kirion, 2017.

MARTINS, Edijéce. A Bíblia e o Bisturi. 2. ed. São Paulo: Cultura Cristã, 2007.

MATOS, Alderi Souza de (org.). O Diário de Simonton (1852-1866). Tradução de Daisy Ribeiro de Moraes Barros. 2. ed. São Paulo: Cultura Cristã, 2002.

PINHEIRO, Cristiane Feitosa. Entre o giz e a viola: práticas educativas do Mestre-Escola Miguel Guarani, no Vale do Guaribas/PI (1938-1971). Orientadora: Maria do Amparo Borges Ferro. Tese (doutorado em Educação) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2017. Disponível em: https://www.ufpi.br/arquivos_download/arquivos/01_TESE_CRISTIANE_F_PINHEIRO_201720190705110141.pdf. Acesso em: 15 ago. 2022.

RIBEIRO, Boanerges. Protestantismo e Cultura Brasileira. São Paulo: Casa Editora Presbiteriana, 1981.

SANTOS, Theobaldo Miranda. Noções de didática geral. São Paulo, Companhia Editora Nacional, 1955.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

VIEIRA, David Gueiros, A historical study of the missionary work of Dr. George W. Butler and an analysis of his influence on Brazil. Dissertação (Mestrado em Artes) – Departamento de História, Universidade de Richmond, 1960. Disponível em: https://scholarship.richmond.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1532&context=masters-theses. Acesso em: 15 ago. 2022.

Published

2023-04-30

How to Cite

LIMA, Jamylle Torres Viana Vieira de Alencar Leite; FERRO, Maria do Amparo Borges. Escolas bíblicas dominicais presbiterianas de Teresina e suas práticas educativas para a cidadania (1936-2019). CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 01–13, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i1.2945. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/2945. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS