A ergonomia e o trabalho docente

Authors

  • Valdirene Barbosa de Sousa Centro Universitário Novafapi - Uninovafapi
  • Maria Gessi Leila Medeiros Universidade Estadual do Piauí - UESP

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v4i3.2927

Keywords:

Ergonomics; Labor Conditions of the Teacher; Covid-19.

Abstract

The impact of remote teaching for the health of the teacher is the objective of this study. The following question is defined as research problem: how the ergonomics evaluates the home office teaching practice for the health of the teacher during the social distance period due Covid-19 pandemic? Thus, the mainly aim of this article is to analyze the impact of remote teaching for the health of the teacher under the light of Regulatory Norm 17 (NR-17) of the Ministry of Labor. To attain such objective, it adopts descriptive and exploratory bibliographical research, based on the qualitative approach. To ground the study, it dialogues with some authors, such Bacich, Tanzi Neto and Trevisani (2015), Hodges et al. (2020), Láuar et al. (2010), Monteiro and Souza (2020), Tostes et al. (2018), among others, as also uses official documents to legally substantiate the theme. As result, it was verified that this teaching method allows to ergonomically analyze the labor environment of the teachers, demonstrating the real labor conditions of these professionals generated by Covid-19 Pandemic, which contributed for the development of physical, cognitive and organizational illnesses, compromising the quality of life and the dignity of the teacher. 

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Author Biographies

Valdirene Barbosa de Sousa, Centro Universitário Novafapi - Uninovafapi

Graduação em GESTÃO DE RECURSOS HUMANOS pelo CENTRO UNIVERSITÁRIO UNINOVAFAPI (2018). Com Especialização em TUTORIA E GESTÃO DA EAD (2021) e DOCÊNCIA DO ENSINO SUPERIOR (2022) pela FACULDADE ADEMAR ROSADO. Experiência no setor Administrativo, Assistente de vendas, Recepcionista e Consultora Técnica.

Maria Gessi Leila Medeiros, Universidade Estadual do Piauí - UESP

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2014/2017). Mestra em Educação pela UFPI (2011/2013). Especialista em Direito Civil e Processo Civil pelo CEUT (2010). Especialista em Mediação de Conflitos pela Estácio de Teresina (2018) e em Docência do Ensino Superior pela FAESPI (2016). Bacharelada em Direito e Licenciada em Letras Português, ambas pela Universidade Estadual do Piauí (2004 e 2007, respectivamente). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pelo Instituto de Educação e Tecnologias (INET) (2014). Coordenadora de Políticas Judiciárias de Cidadania do Núcleo Permanente de Métodos Consensuais de Solução de Conflitos (NUPEMEC) - Tribunal de Justiça do Piauí. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação, Gênero e Cidadania (NEPEGECI/UFPI). Coordenadora da Pós-Graduação em Mediação de Conflitos e Justiça Restaurativa da Escola do Legislativo do Piauí (ALEPI). Integrante do Observatório das Juventudes (OBJUVE/UFPI). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação na Psicologia Sócio-Histórica (NEPSH/UFPI). Coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Mediação de Conflitos, Justiça Restaurativa e Direitos Humanos com foco na Educação da Universidade Estadual do Piauí (UESPI) - Campus Clóvis Moura - Teresina-PI. É pesquisadora na área de Cultura de Paz e Mediação de Conflitos. Atualmente, é Docente da Universidade Estadual do Piauí (UESPI) e da Uninassau - Teresina ? PI (Curso de Direito e Pedagogia). Docente de pós-graduação em instituições de ensino superior no Piauí. Com atuação nas seguintes áreas: Direito Civil; Direito Ambiental; Direito Administrativo; Hermenêutica e Argumentação Jurídica; Direitos Humanos; Justiça Restaurativa, Linguagem e Português Jurídico. Na área da Educação: Organização, Legislação e Políticas do Ensino Superior; Sociologia da Educação; Planejamento e Projetos Educacionais; Responsabilidade Social; Financiamento da educação; Planejamento, Execução e Avaliação no Ensino Superior; Fundamentos Teóricos e Práticos da Coordenação Pedagógica; Metodologia da Pesquisa; Didática. Autora de livros e artigos científicos na área da Educação, Educação Jurídica e Direito.

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Published

2022-12-29

How to Cite

SOUSA, Valdirene Barbosa de; MEDEIROS, Maria Gessi Leila. A ergonomia e o trabalho docente. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 01–14, 2022. DOI: 10.26694/caedu.v4i3.2927. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/2927. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS