Water and sustainability in urban space

a socio-spatial analysis of the inhamum stream in caxias/maranhão and the contribution of environmental education

Authors

  • José Manoel Morais Silva https://orcid.org/0009-0002-5471-8897
  • Edson Osterne da Silva Santos Universidade Federal do Piauí - UFPI
  • Kaique Marlen da Conceição
  • Francisco Welton Machado
  • Ruan Gabriel Linhares Chaves

Keywords:

water management, social justice, environmental racismo, disordered urbanization

Abstract

Water is an essential resource for life and urban development, but unequal access to this resource is an environmental reality. The research highlights the issues of water management and disordered urbanization that mainly affect low-income populations. The study aims to analyze the inequalities in access to water in Caxias, focusing on how urbanization and lack of infrastructure impact the quality of life in communities, using the Inhamum Stream as an example. Additionally, Environmental Education (EE) emerges as a crucial tool to raise awareness and empower these communities to understand the importance of water and actively participate in water management. The methodology includes a literature review on water management and environmental justice, as well as a case study of the Inhamum Stream, examining environmental degradation in the region and sanitation issues. The results highlight that the degradation of water resources in the Inhamum Stream results from inadequate management, including siltation and sewage. Peripheral communities face serious sanitation challenges, increasing social inequalities. It is urgent to rethink water management, prioritizing policies that ensure the right to water and community inclusion to promote sustainable development.

Author Biography

Edson Osterne da Silva Santos, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Mestrando em Geografia pela Universidade Federal do Piauí - UFPI, com previsão de conclusão em 2026, e Especialista em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas - CEAD/UFPI. Formado em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Estadual do Piauí - UESPI (2019-2023), possui experiência como professor na Educação Básica – SEDUC (2023) e no ensino superior em Geografia – UFPI (2024); foi bolsista do Programa de Residência Pedagógica (2022-2024), colaborador no PIBEU/UESPI (2022-2025). Pesquisador no PIBIC (2021-2023); Participa de diversos grupos de pesquisa nas áreas de Geografia, História, Meio Ambiente e Pedologia. Também é técnico em Desenho de Construção Civil – IFPI. Suas áreas de atuação incluem ensino de Geografia, componentes/temáticas físicos-naturais e Educação Ambiental (EA).

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Published

2025-11-11