Care-educational technologies used in primary health care in women's health care: scope review

Autores

  • Rafaela Amaro Januário Universidade Federal de Campina Grande
  • Ana Clara de Sousa Cavalcanti Universidade Federal de Campina Grande- UFCG
  • Layane Ruth Jeremias Almeida Universidade Federal de Campina Grande- UFCG
  • Alessandra Emilly Pinto de Assis Universidade Federal de Campina Grande- UFCG
  • Cicera Renata Diniz Vieira Universidade Federal de Campina Grande. Cajazeiras, Paraíba, Brasil.
  • Maria Berenice Gomes Nascimento Universidade Federal de Campina Grande- UFCG

DOI:

https://doi.org/10.26694/reufpi.v13i1.4500

Palavras-chave:

Women's health, Educational technology, Primary Health Care

Resumo

Objective: To map and identify the care and educational technologies used in Primary Health Care (PHC) in women's health care. Methods: A scoping review was carried out based on the Joanna Briggs Institute manual and guided by the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses) Extension for Scoping Reviews. A three-stage comprehensive systematic search was conducted from February to April 2023 in multidisciplinary health sciences databases and gray literature. Data extraction and eligibility were carried out by two authors independently and interpreted using thematic analysis. Results: included 15 studies and identified two thematic groups: Types of care-educational technologies and Themes addressed in the technologies. Conclusion: highlighted the types of care-educational technologies that are used in PHC as fundamental tools for teaching and assisting women's health, making them protagonists in the construction of the health-disease process.

Biografia do Autor

Rafaela Amaro Januário, Universidade Federal de Campina Grande

Universidade Federal de Campina Grande. Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Ana Clara de Sousa Cavalcanti, Universidade Federal de Campina Grande- UFCG

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG/CFP), integrante  do  grupo  de pesquisa LATICS. Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Layane Ruth Jeremias Almeida, Universidade Federal de Campina Grande- UFCG

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG/CFP). Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Alessandra Emilly Pinto de Assis, Universidade Federal de Campina Grande- UFCG

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG/CFP). Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Cicera Renata Diniz Vieira, Universidade Federal de Campina Grande. Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Enfermeira. Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Docente da Universidade Federal de Campina Grande. Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Maria Berenice Gomes Nascimento, Universidade Federal de Campina Grande- UFCG

Enfermeira. Doutora em Ciências da Saúde pela FMABC. Docente da Universidade Federal de Campina Grande. Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

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Publicado

2024-11-26

Como Citar

1.
Januário RA, Cavalcanti AC de S, Almeida LRJ, Assis AEP de, Vieira CRD, Nascimento MBG. Care-educational technologies used in primary health care in women’s health care: scope review. Rev Enferm UFPI [Internet]. 26º de novembro de 2024 [citado 4º de dezembro de 2024];13(1). Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/reufpi/article/view/4500

Edição

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