The Performance evaluation in the Public Service: an analysis of the perception of the Employees of the District of Nacarôa

Authors

  • Agostinho Armando

DOI:

https://doi.org/10.26694/2764-1392.767

Keywords:

Keywords: Performance Evaluation. Public function. Perception. Objectivity. Skills.

Abstract

Abstract: This article aims to analyze the perceptions of officials from the District of Nacarôa, Province of Nampula, Mozambique in relation to performance evaluation in the public service. Performance evaluation in the civil service is used to measure the level of commitment of both employees and the institution, depending on the plans, objectives and goals set. In terms of approach, it is a qualitative research, as for technical procedures it is exploratory and how much nature is applied. In effect, the study argues that performance evaluation in the public service cannot be seen as just a punitive measure, but also as one that seeks greater understanding between the evaluator and the evaluated, results aimed at improving individual and group performance, the contribution to motivating the managers of institutions at all levels and employees, improving communication, influencing employees to develop their skills, the strategy of retaining assets in the civil service. The study also concludes that performance evaluation is an indispensable tool for the improvement of employees' activities, thus improving the work context and providing better results in terms of efficiency and effectiveness.

References

Referências bibliográficas

ANTHONY, R. & CONVINDARAJAN, V. Sistemas De Controle De Gestão, Texto E Casos. Mcgraw- Hill, (2003);

CERVO, A. L.; SILVA, R. DA. & BERVIAN, P. A. Metodologia Científica. São Paulo: Person Prentice Hall, (2007);

CHIAVENATO, A. (2004). Recursos Humanos: O Capital Humano Das Organizações. São Paulo: Atlas, 8a Ed.

GIL, A. C. Como Elaborar Projecto De Pesquisa. São Paulo: Atlas, (2002);

LEVIEQUE, A. Gestao De Recursos Humanos Na Administracao Pública Em Mocambique. Maputo: Editorial Ndjira, (2011);

LEVIEQUE, A. 4p's De Avaliacao De Desempenho Humano Na Empresa. Maputo: Publifix, Lda, (2013);

LOPES, M., SILVA, M.& QUEIROZ, A. F. Desempenho Profissional: Influências E Importância Da Motivação No Mercado De Trabalho.Centro Universitário Anhanguera De Campo Grande. Ms, Brasil, Pp. 120-128, (2018);

MOTTA, C. da C. Avaliacao De Desempenho. Brasilia,(2005);

NEELY, A. Medindo O Desempenho Empresarial - O Economista Em Associacao . Profile Books Lda, (1998);

NETO, M. M. Dissertacao Do Mestrado: A Avaliacao De Desempenho E A Gestao De Qualidade Na Instituicao. Estudo De Caso: Efp - Chimoio. Chimoio: Ucm, (2014);

ORG. DECRETO 55/2009. Sigedap - Sistema De Gestao De Desempenho Na Administracao Publica. Maputo: Imprensa Nacional De Mocambique, (2009);

PADILHA, A. Comunicacao, Arte E Cultura. Universidade Do Minho, (2014);

PAVANI JÚNIOR, O. Gerenciamento Por Objetos: A Administração Vetorial. São Paulo, (2003);

PONTES, B. R. Avaliacão De Desempenho: Nova Abordagem. São Paulo, (1999);

SILVA, M. A. Importancia De Valiacao De Desempenho, (2013);

TERENCIANO, F. Revista De Carreiras E Pessoas. Impacto Da Avaliação De Desempenhona Gestão Do Pessoal Na Função:Estudo De Caso Do Centrode Recrutamento E Mobilizaçãomilitar De Maputomilitar De Maputo-– Moçambique (2010-2015), Pp. 343-354, (2018);

TESSARO, P. et al. Xviii Amostra De Iniciacao Cientifica. Avaliação De Desempenho: Uma Ferramenta Para A Gestão De Pessoas, Pp. 1-17, (2019)

Published

2022-02-24