O USO DO CELULAR PELO ALUNO COM TDAH EM SALA DE AULA PARA ESTIMULAÇÃO DA APRENDIZAGEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v6i2.5833

Keywords:

Alunos com TDAH., Ensino e aprendizagem, Tecnologias Digitais Móveis

Abstract

Considering that smartphones are perhaps the most sought-after among mobile devices, we can say that functions previously performed by other features now fit in the palm of our hand. If this leads us to think about the transformations that technology has caused in social relationships, in the school environment it would also be no different, since networks and applications are part of students' lives. Thus, analyzing the changes generated in behavior, time management, communication processes and learning, it is perceived that the use of technology can greatly contribute to the monitoring of all students, especially those who have some educational specificity, that is, who require a more directed look from the teacher. In this work, based on a bibliographic survey, we will deal with the possibilities of cell phone use by students with ADHD (Attention Deficit a bibliographic survey, we will deal with the importance of cell phone use by students with ADHD (“Attention Deficit Hyperactivity Disorder”) as a pedagogical tool, suggesting some Apps with activities that can be performed in the classroom. But it should be noted that, although it is a source of quick stimuli, which cause a feeling of pleasure, the cell phone can lead to an increase in symptoms. Because of this, the conscientious use of the device and the constant monitoring of the teacher are suggested. Acknowledging, however, that teachers need continuing education to improve practices that favor digital literacy and contribute to the protagonism of students with ADHD in their academic career, we will emphasize the professional appreciation of teachers as a mediator of knowledge.

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Author Biographies

Mônica Moura Neves, Universidade do Grande Rio - Unigranrio/Afya

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes - PPGHCA-UNIGRANRIO, Pós-Graduação em Educação Especial Inclusiva e em Orientação Educacional e Pedagógica pela UCAM, Fonoaudióloga (CRFa 1 - 10059) e licenciada em Letras.

Márcia Regina Castro Barroso, Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO

Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes (PPGHCA) da UNIGRANRIO, Psicóloga CRP:05/73483; Professora UNESA no curso de Psicologia; Pós-Doutorado em Sociologia (FAPERJ-PPGSA-IFCS-UFRJ); Doutora em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da UFRJ com período sanduíche em Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS-Paris); Mestre em Ciências Sociais e Jurídicas pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Direito da UFF; Especialista em História do Brasil pela Universidade Cândido Mendes (UCAM); Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais pela UFRJ e Bacharel e Licenciada em História pela UFF. Especialização em Neuropsicologia (CAAESM). Tem se dedicado a temas tais como: Terapia Cognitivo-Comportamental (TCC); Psicologia, Sociologia e Trabalho; Transformações no mundo do trabalho: uso de novas tecnologias no processo produtivo; Imigração e Trabalho; Educação Inclusiva. Coordenadora do Grupo de Pesquisa: Estudos Interdisciplinares em Saúde, Trabalho, Educação e Sociedade (SATEDES)

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Published

2024-08-30

How to Cite

NEVES, Mônica Moura; BARROSO, Márcia Regina Castro. O USO DO CELULAR PELO ALUNO COM TDAH EM SALA DE AULA PARA ESTIMULAÇÃO DA APRENDIZAGEM. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 01–15, 2024. DOI: 10.26694/caedu.v6i2.5833. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/5833. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS