EDUCAÇÃO CONSPÍCUA? DE VEBLEN À SMITH: NATUREZA HUMANA E A BUSCA PELA VALIDAÇÃO SOCIAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v6i3.5368

Keywords:

Adam Smith, Education, Social Status, Thorstein Veblen

Abstract

The study examines the theories of Adam Smith and Thorstein Veblen, focusing on how they interpret the pursuit of social approval as a central element of human nature. The analysis compares their perspectives on luxury consumption as a social distinction marker and integrates the concept of education as a luxury good. Bourdieu's notion of cultural capital and class delineation is incorporated into the analysis for greater theoretical support on how education can be treated as a luxury good. The article concludes by emphasizing that education, besides being a tool for personal development, acts as a symbol of social status. Education is seen as beneficial to society, not only for the social validation it provides, but also for its positive economic and social externalities.

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Author Biography

Otávio Florentino Detoni, Universidade de São Paulo - USP

Graduado em Economia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Especialista em Agronegócios pela Escola Superior de Agricultura "Luiz de Queiroz" da Universidade de São Paulo (ESALQ/USP). Mestre em Economia pelo Programa de Pós Graduação em Economia da Universidade Federal de Juiz de Fora (PPGE-UFJF). Doutor em Economia pela Universidade de São Paulo (USP). Pesquisador atuante na área de Microeconometria Aplicada à Economia do Trabalho e Macroeconomia do Desenvolvimento. Pesquisador membro do grupo de pesquisa MADE - USP.

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Published

2024-12-06

How to Cite

DETONI, Otávio Florentino. EDUCAÇÃO CONSPÍCUA? DE VEBLEN À SMITH: NATUREZA HUMANA E A BUSCA PELA VALIDAÇÃO SOCIAL. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 01–14, 2024. DOI: 10.26694/caedu.v6i3.5368. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/5368. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS