PSICOMOTRICIDADE AQUÁTICA E A PESSOA IDOSA: PRINCÍPIOS E ABORDAGENS DA PRÁTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.5121

Keywords:

Aging, Aquatic Psychomotricity, Elderly

Abstract

Aging is a common factor in human beings. This process involves changes in the physical, mental and social order that affect individuals, making them lose autonomy. At the national level, thinking that popular growth tends to cause major demographic changes, it is extremely necessary to develop programs and public policies that take this population into consideration, being the Physical Education teacher capable of playing a fundamental role in this process, working in education and in primary health care. Regarding psychomotricity, it encompasses the changes resulting from aging through the phenomenon of psychomotor retrogenesis and offers a series of alternatives to mitigate this process, whether on land or in the aquatic environment. Lastly, the lower impact of the joint is the main factor for those who are guided to get it. Therefore, the objective of this work is investigate the most important principles and characteristics in psychomotor approaches carried out with elderly people in the aquatic environment. To this end, we carried out an exploratory outline, which, through a bibliographical outline, delimits the theoretical limits of the study. Despite the little bibliography produced on the topic, the literature shows that these activities are capable of providing good results for this audience, with their content being marked by group activities, exploring playful dynamics or popular knowledge modalities, inserting psychomotor concepts into the execution of protocols. Therefore, this research found that these aquatic psychomotor approaches contribute considerably to delaying the effects of retrogenesis, being recommended for elderly individuals, especially those with greater frailty.

Author Biographies

Cleisson Barbosa da Silva Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduated in Physical Education from the Federal University of Rio de Janeiro (2022). Member of the Laboratory for Educational Research and the History of Body Practices, Physical Education and Sports and the Research Group on Aquatic Sports Sciences (GPCEA) at the School of Physical Education and Sports at the Federal University of Rio de Janeiro.

Ricardo Martins Porto Lussac, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Adjunto da Escola de Educação Física e Desportos (EEFD) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), lotado no Setor de Psicomotricidade, no Departamento de Corridas, onde atua como pesquisador líder coordenando o Laboratório de Pesquisas Educacionais e de História das práticas corporais, da Educação Física e dos esportes - LAPEHPEFE. Atualmente integra o BASis, sendo avaliador institucional externo do SINAES pelo INEP. É Doutor em Educação (2016) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, ProPEd-UERJ (Conceito 7 CAPES). Mestre em Ciência da Motricidade Humana pelo PROCIMH da UCB (2009). Possui Especialização em Psicomotricidade (2004) e Complementação Pedagógica em Didática do Ensino Superior pela UCAM (2004). Tem formação em Graduação Plena em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela UNESA (2000) e também é Graduado em Pedagogia (Licenciatura) pela UNINOVE (2014). No âmbito da formação cultural, artística e dos esportes é Mestre de Capoeira desde 1997. Lecionou em IES privadas e como servidor público atuou por mais de doze anos como Professor na Educação Básica na Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro e na Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. Também como servidor público, na Prefeitura de Nilópolis - RJ, foi Coordenador da Escola Municipal de Capoeira Mestre Pastinha, da Secretaria de Cultura, e Professor da Secretaria de Educação. Possui experiência na área de Educação Física e Pedagogia, com ênfase em Ensino Superior (Ensino, Pesquisa e Extensão), em toda a Educação Básica (Educação Infantil e Ensino Fundamental, Ensino Médio, EJA, Profissional Técnico e Educação Especial), Cursos Livres e Projetos Culturais, Artísticos e Comunitários. Possui uma experiência eclética e ampla por ter atuado em diversas áreas ao longo da carreira. Atualmente tem seu foco de pesquisa principalmente direcionado para a Psicomotricidade e para os processos pedagógicos da Capoeira sob a perspectiva e abordagem das áreas da Educação Física, da História e da Educação. Em 2012 recebeu o Prêmio de Menção Honrosa no Concurso de Monografias do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro, Prêmio Afonso Carlos Marques dos Santos.

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Published

2023-12-18

How to Cite

OLIVEIRA, Cleisson Barbosa da Silva; LUSSAC, Ricardo Martins Porto. PSICOMOTRICIDADE AQUÁTICA E A PESSOA IDOSA: PRINCÍPIOS E ABORDAGENS DA PRÁTICA. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 01–21, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i3.5121. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/5121. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS