TERRITORIAL EDUCATION: NOTES OF A DIFFERENTIATED EDUCATION IN THE CONTEXT OF A QUILOMBOLA COMMUNITY OF THE MARANHENSE BAIXADA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4729

Keywords:

Educação Territoriada; Educação Quilombola; Diálogos de Saberes; Tambor-de-Mina; interculturalidade

Abstract

This article is an excerpt from a master's thesis and aims to understand the interactions between Tambor de Mina, the Enchanted and Territorial Education. The latter is conceptually understood as a pedagogical proposal that seeks to value localized and territorial knowledge from the practices manifested through the body in the daily life of that reality. In this way, the research places the movement of resumption of Quilombola Education in the Maranhense Occidental Baixada as the starting point for the dialogical field between Education and Territory, in view of the need for new epistemologies. The Territorial Education of this reality is an ongoing project in the counter-hegemonic confrontation of national and homogenizing Education, thus enabling a process of interculturalization of Education, insofar as it promotes and values a differentiated teaching in defense of the Territory in the midst of the dominant society and the existing socio-environmental conflicts in the context of their communities. The data that support our analysis were collected in the years 2021 and 2022, through narrative interviews and participant observation in the community.

Author Biography

Raimundo Nonato Ferreira do Nascimento, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutor em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco  (UFPE). Docente do Departamento de Ciências Sociais e do Programa de Pós-graduação em Antropologia – PPGAnt (UFPI)

References

ARAUJO, Mundinha. Insurreição de escravos em Viana, 1867. Ed. 3. Editora Edições AVL, 2014.

ALBUQUERQUE, Wlamyra R. de; FILHO, Walter Fraga. Uma história do negro no Brasil.

Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.

AZEVEDO, Solange. Retomada: o quilombo que renasceu na escola. Repórter Brasil, São

Paulo/SP, 21 dez. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 16/2012. Brasília, DF: Ministério da Educação, 05 jun. 2012. Disponível em: http://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/diretrizes_curric_educ_quilombola.pdf. Acesso em: 12 out. 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 8, de 20 de novembro de 2012. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF: MEC/CNE/CEB, 21 nov. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/17417-ceb-2012. Acesso em: 08 out. 2022.

BRASIL. Lei n. 10.639/03, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm.Acesso em: 27 maio. 2022.

CAVALCANTE, T. L. (2017). A Interculturalidade Crítica como possibilidade para um

diálogo sobre as territorialidades no Brasil. Tellus, 17(32), p. 85–101.

DURKEIM, Émile. Educação e sociologia. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2007.

GUSMÃO, Neusa. Antropologia e educação quilombola: etnicidade e mediação. Revista

Entre Rios, UFPI, vol.03, n.1, 2020.

HAESBAERT, Rogério. Do Corpo-Território ao Território-Corpo (da Terra):

Contribuições Decoloniais. GEOgraphia Niterói, Universidade Federal Fluminense ISSN

(eletrônico) GEOgraphia, vol: 22, n.48, 2020.

HONNETH, Axel. Luta Por Reconhecimento. A gramática moral dos conflitos sociais. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

INGOLD, Tim. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação, Porto

Alegre, v. 33, n. 1, p. 6-25, 2010.

INGOLD, Tim. Antropologia e/como educação. Petrópolis: Vozes, 2020.

JOVCHELOVITCH; Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: GASKELL, George;

BAUER, Martin W. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático.

Petrópolis/RJ: Vozes, 2008, p. 90-113.

LAVE, J. (1991). Situating learning in communities of practice. In L. B. Resnick, J. M. Levine, & S. D. Teasley (Eds.), Perspectives on socially shared cognition (pp. 63–82). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10096-003

LITTLE, Paul E. Territórios Sociais e Povos Tradicionais no Brasil: Por uma antropologia

da territorialidade. Série Antropologia nº 322. Brasília, UnB: 2002.

MIRANDA, S. A; LOZANO, S. R. C. Quando a diáspora africana interpela a educação:

aproximações entre Brasil e Colômbia. Edur – educação Revista. BH, v. 34. 2018.

NASCIMENTO, Raimundo Nonato Ferreira do. Antropologia, interculturalidade e educação escolar indígena em Roraima. 1 ed. Curitiba: Appris, 2017.

SILVA, Jesiel Souza; FERRAZ, José Maria Gusman. Questão fundiária: a terra como

necessidade social e econômica para reprodução quilombola. In:. GeoTextos, vol. 8, n.

, jul. 2012. pp. 73-96.

SIMAS, A. L; RUFINO, L. Fogo no Mato: A Ciência Encantada das Macumbas. 1 ed. –

Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Petrópolis: Vozes, 2001.

VEINGUER, A; Arribas Lozano, A.; Dietz, G. (2020). Investigaciones en movimiento -

Etnografías colaborativas, feministas y decoloniales. Buenos Aires: CLACSO; Madrid:

Ministerio de Ciencia e Innovación; Agencia Estatal de Investigación. 2020.

Published

2023-10-26

How to Cite

NASCIMENTO, Raimundo Nonato Ferreira do; MENDES, Lorena Veras. TERRITORIAL EDUCATION: NOTES OF A DIFFERENTIATED EDUCATION IN THE CONTEXT OF A QUILOMBOLA COMMUNITY OF THE MARANHENSE BAIXADA . CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 01–17, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i2.4729. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4729. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS