An essay about textbook and the legislation about African, afro-Brazilian, and Indigenous knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4706

Keywords:

Workbooks, Education of ethnic-racial relations, School, Cultural artifact, Arts

Abstract

This text is part of a research which concerns workbooks for Arts teaching in the school. It has an essay-like form and aims to visit workbooks history in Brazil and the national program for their adoption and usage. Also, we discuss the legislation on education of ethnic-racial relations and the articulation of these subjects. In addition, we give some thought on how workbooks may be a cultural artifact that address and legitimate knowledge rather than others, or even its rupture. As basis for the discussion, we use reference documents and Brazilian legislation, as well as academic literature about workbooks from different angles. In its totality, the debate flirt with issues drawn from how art workbooks address cultural artifacts from African, afro-Brazilian and Indigenous roots to reproduce or to eliminate hegemonic discourses, strengthening or weakening inferiority stereotypes, and the deconstruction of acknowledgment possibilities and the valorization of Brazilian cultural diversity.

Author Biographies

Abilde Hartman Sacamoto Vilela, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO - UFMT

Possui graduação em Música pela Universidade Federal de Mato Grosso (2014). Atualmente é professora - Secretaria Municipal de Educação de Cuiabá. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes

Leonardo Borne, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO - UFMT

Educador musical, pesquisador e flautista. Léo Borne é graduado em música - Composição pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, mestre em Educação - Educação Musical pelo PPG Educação da mesma universidade, e doutor em Música - Educação Musical pela Universidad Nacional Autónoma de México, além de ter estudos de graduação em Musicoterapia pela Faculdades EST e especialização pela Faculdade Inove Saber. Sempre vinculado às artes e música, atuou e tem experiência profissional nas áreas de musicoterapia, educação infantil, educação especial e inclusão. Além disso, Léo tem experiência científica e profissional em desenvolvimento infantil, contextos não-formais de ensino-aprendizagem, formação de professores e educação continuada, educação à distância e pedagogia universitária. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), tendo passado pela UFC-Sobral. Ele se dedica ao ensino, pesquisa e extensão nas áreas de educação musical, avaliação, teoria musical, percepção e solfejo. Também se preocupa com os debates e a produção musical e educacional latinoamericana e de educação musical especial. Orienta nos níveis de graduação, mestrado e doutorado na UFMT (PPG Educação) e na UFPE (PPG Música). Sua produção científica tem sido apresentada e publicada em diversos contextos regionais, nacionais e internacionais, destacando-se o FLADEM, a ISME, a ABEM e a ANPPOM. É lider do grupo de pesquisa "Música e Educação" (FCA-UFMT), presidente do Comitê Acadêmico do Fladem-Brasil (2020-2024) e membro do Comitê Acadêmico internacional do FLADEM (2018-2023).

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Published

2023-10-26

How to Cite

VILELA, Abilde Hartman Sacamoto; BORNE, Leonardo. An essay about textbook and the legislation about African, afro-Brazilian, and Indigenous knowledge . CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 01–18, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i2.4706. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4706. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS