A INFLUÊNCIA DA INDÚSTRIA CULTURAL NA FORMAÇÃO ARTÍSTICA DOS INDIVÍDUOS SOCIAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4672

Keywords:

Cultural Industry; Artistic Formation; Esthetic Education; Individuals.

Abstract

When dealing with the influences that the Cultural Industry imposes on human beings through technological communication channels, it is necessary to rethink the organization of human work and its implications for Education, considering the historical, political, economic, cultural and social phenomena for the human formation. To this end, bibliographic research was methodologically used in order to present classic and contemporary studies supported by the following authors on this subject, such as: Lukács (1970), Adorno and Horkheimer (1985), Friedman (1985), Adorno ( 1995; 2005), among others. In view of this, the objective was to reflect the influence of the Cultural Industry on the artistic formation of individuals, through aesthetic education, as it is believed that this in an Education that presents individuals with the most advanced in terms of historical production by the genre as well as on the possibilities of providing subsidies to rethink social and human development. The results achieved revealed the understanding of the dialectical relationships between time and space of work in esthetic education, with a view to developing criticality, humanization and emancipation through the processes of artistic objectification and subjectivation of individuals.

Author Biographies

Poliana Hreczynski Ribeiro, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Pedagogia na Universidade Estadual de Maringá (UEM), (2016-2020). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação (PPE) na UEM (2020- 2021). É Doutoranda do PPE/UEM. Professora Colaboradora no Departamento de Teoria e Prática da Educação e Representante Discente no Conselho Acadêmico do PPE/UEM. E membro do EPEFOP/CNPq - Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as e do GEPEFI/CNPq - Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação. Seus estudos e pesquisas têm ênfase na: Política Educacional, Formação de Professores e Educação Infantil, a partir dos referenciais teóricos da pedagogia histórico-crítica e psicologia histórico-cultural (base epistemológica o materialismo histórico-dialético). 

Etienne Henrique Brasão Martins, Universidade Estadual de Maringá

Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Graduação em Pedagogia (UEM). Docente pela SEED/PR. Atualmente, integrante do Núcleo de Pesquisa e Estudo em Diversidade Sexual - NUDISEX e do GEPEFI/CNPq - Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação. Membro do EPEFOP/CNPq - Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as. Desenvolve estudos na linha de pesquisa de Formação de Professores, Gestão Escolar e Gênero, entre outros estudos, tendo como base epistemológica o materialismo histórico-dialético.

References

ADORNO, T. W.. Educação - para quê. In: ______. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M.. O conceito de esclarecimento. In:______. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ADORNO, T. W.. Teoria da semicultura. Primeira Versão, v. 13, n. 191, Porto Velho, 2005.

ADORNO, T. W. Teoria Estética. Lisboa: Edições 70, 2011.

CROCHIK, J. L. A tecnologia Educacional e a Transformação do saber em informação. In: ______. O computador no ensino e a limitação da consciência. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.

DUARTE, Newton. O trabalho educativo como reprodução dialética da humanidade. In: DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 8-19.

FOGAL, A. A.. Arte, crítica e sociedade em Georg Lukács e Theodor Adorno. Signótica, v.31, n. 1, p. 1-20, abr. 2019.

FRIEDMAN, M.. Papel do Governo na educação. In: Capitalismo e liberdade. São Paulo: Nova Cultural, 1985.

GIL, A. C.. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LUKÁCS, G.. Arte e Sociedade: escritos estéticos. Organização e tradução: Carlos Nelson Coutinho e José Paulo Netto. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

LUKÁCS, G.. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. v. 1. Cuestiones previas y de princípio. Barcelona: Grijalbo, 1966a.

LUKÁCS, G.. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. v. 2. Problemas de la mímesis. Barcelona: Grijalbo, 1966b.

LUKÁCS, G.. Introdução a uma estética marxista. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

MARCUSE, H.. Comentários para uma redefinição de cultura. In: ________. Cultura e Sociedade, volume II. Tradução de Wolfgang Leo Maar, Isabel Maria Loureiro e Robespierre de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

MARX, K.; ENGELS, F.. A ideologia alemã. São Paulo: Hucitec, 1993.

MÉSZÁROS, I.. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MORAES, M. C. M. de. O recuo da teoria. In: MORAES, M. C. M. de (org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

OLIVEIRA, B. A. de.; DUARTE, N.. Socialização do saber escolar. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1987.

OLIVEIRA, B. A. de. Fundamentos filosóficos marxistas da obra vigotskiana: a questão da categoria de atividade e algumas implicações para o trabalho educativo. In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima; MILLER, Stela (Orgs.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. 2. ed. rev. Araraquara-SP: Junqueira&Marin; Marília-SP: Cultura Acadêmica, 2010, p. 03-26.

RIBEIRO, Poliana Hreczynski. Contradições da Base Nacional Comum Curricular acerca do conhecimento artístico na Educação Infantil em interface com a formação continuada de professores/as. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Orientador: Marcos Vinicius Francisco. Maringá, 2022.

RIBEIRO, Poliana Hreczynski; MARTINS, Etienne Henrique Brasão. A influência da Indústria Cultural na formação artística dos indivíduos: aproximações com o materialismo histórico-dialético. In: Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, XV, 2021, Curitiba. Tipo de obra (Anais, Inspirações, espaços e tempos da educação) [...] Curitiba: 2021. p. 4481– 4488.

TERTULIAN, N.. Lukács e seus contemporâneos. Tradução: Pedro Campos Araújo Corgozinho. São Paulo: Perspectiva, 2016.

TONET, I.. Educação, cidadania e emancipação humana. Coleção Fronteiras da Educação. Ijuí: UNIJUÍ, 2005.

Published

2023-12-18

How to Cite

RIBEIRO, Poliana Hreczynski; MARTINS, Etienne Henrique Brasão. A INFLUÊNCIA DA INDÚSTRIA CULTURAL NA FORMAÇÃO ARTÍSTICA DOS INDIVÍDUOS SOCIAIS. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 01–12, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i3.4672. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4672. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS