A INFLUÊNCIA DA INDÚSTRIA CULTURAL NA FORMAÇÃO ARTÍSTICA DOS INDIVÍDUOS SOCIAIS
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4672Keywords:
Cultural Industry; Artistic Formation; Esthetic Education; Individuals.Abstract
When dealing with the influences that the Cultural Industry imposes on human beings through technological communication channels, it is necessary to rethink the organization of human work and its implications for Education, considering the historical, political, economic, cultural and social phenomena for the human formation. To this end, bibliographic research was methodologically used in order to present classic and contemporary studies supported by the following authors on this subject, such as: Lukács (1970), Adorno and Horkheimer (1985), Friedman (1985), Adorno ( 1995; 2005), among others. In view of this, the objective was to reflect the influence of the Cultural Industry on the artistic formation of individuals, through aesthetic education, as it is believed that this in an Education that presents individuals with the most advanced in terms of historical production by the genre as well as on the possibilities of providing subsidies to rethink social and human development. The results achieved revealed the understanding of the dialectical relationships between time and space of work in esthetic education, with a view to developing criticality, humanization and emancipation through the processes of artistic objectification and subjectivation of individuals.
References
ADORNO, T. W.. Educação - para quê. In: ______. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M.. O conceito de esclarecimento. In:______. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ADORNO, T. W.. Teoria da semicultura. Primeira Versão, v. 13, n. 191, Porto Velho, 2005.
ADORNO, T. W. Teoria Estética. Lisboa: Edições 70, 2011.
CROCHIK, J. L. A tecnologia Educacional e a Transformação do saber em informação. In: ______. O computador no ensino e a limitação da consciência. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.
DUARTE, Newton. O trabalho educativo como reprodução dialética da humanidade. In: DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 8-19.
FOGAL, A. A.. Arte, crítica e sociedade em Georg Lukács e Theodor Adorno. Signótica, v.31, n. 1, p. 1-20, abr. 2019.
FRIEDMAN, M.. Papel do Governo na educação. In: Capitalismo e liberdade. São Paulo: Nova Cultural, 1985.
GIL, A. C.. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LUKÁCS, G.. Arte e Sociedade: escritos estéticos. Organização e tradução: Carlos Nelson Coutinho e José Paulo Netto. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
LUKÁCS, G.. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. v. 1. Cuestiones previas y de princípio. Barcelona: Grijalbo, 1966a.
LUKÁCS, G.. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. v. 2. Problemas de la mímesis. Barcelona: Grijalbo, 1966b.
LUKÁCS, G.. Introdução a uma estética marxista. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.
MARCUSE, H.. Comentários para uma redefinição de cultura. In: ________. Cultura e Sociedade, volume II. Tradução de Wolfgang Leo Maar, Isabel Maria Loureiro e Robespierre de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
MARX, K.; ENGELS, F.. A ideologia alemã. São Paulo: Hucitec, 1993.
MÉSZÁROS, I.. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MORAES, M. C. M. de. O recuo da teoria. In: MORAES, M. C. M. de (org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
OLIVEIRA, B. A. de.; DUARTE, N.. Socialização do saber escolar. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1987.
OLIVEIRA, B. A. de. Fundamentos filosóficos marxistas da obra vigotskiana: a questão da categoria de atividade e algumas implicações para o trabalho educativo. In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima; MILLER, Stela (Orgs.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. 2. ed. rev. Araraquara-SP: Junqueira&Marin; Marília-SP: Cultura Acadêmica, 2010, p. 03-26.
RIBEIRO, Poliana Hreczynski. Contradições da Base Nacional Comum Curricular acerca do conhecimento artístico na Educação Infantil em interface com a formação continuada de professores/as. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Orientador: Marcos Vinicius Francisco. Maringá, 2022.
RIBEIRO, Poliana Hreczynski; MARTINS, Etienne Henrique Brasão. A influência da Indústria Cultural na formação artística dos indivíduos: aproximações com o materialismo histórico-dialético. In: Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, XV, 2021, Curitiba. Tipo de obra (Anais, Inspirações, espaços e tempos da educação) [...] Curitiba: 2021. p. 4481– 4488.
TERTULIAN, N.. Lukács e seus contemporâneos. Tradução: Pedro Campos Araújo Corgozinho. São Paulo: Perspectiva, 2016.
TONET, I.. Educação, cidadania e emancipação humana. Coleção Fronteiras da Educação. Ijuí: UNIJUÍ, 2005.