A INFLUÊNCIA DA INDÚSTRIA CULTURAL NA FORMAÇÃO ARTÍSTICA DOS INDIVÍDUOS SOCIAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4672

Keywords:

Cultural Industry; Artistic Formation; Esthetic Education; Individuals.

Abstract

When dealing with the influences that the Cultural Industry imposes on human beings through technological communication channels, it is necessary to rethink the organization of human work and its implications for Education, considering the historical, political, economic, cultural and social phenomena for the human formation. To this end, bibliographic research was methodologically used in order to present classic and contemporary studies supported by the following authors on this subject, such as: Lukács (1970), Adorno and Horkheimer (1985), Friedman (1985), Adorno ( 1995; 2005), among others. In view of this, the objective was to reflect the influence of the Cultural Industry on the artistic formation of individuals, through aesthetic education, as it is believed that this in an Education that presents individuals with the most advanced in terms of historical production by the genre as well as on the possibilities of providing subsidies to rethink social and human development. The results achieved revealed the understanding of the dialectical relationships between time and space of work in esthetic education, with a view to developing criticality, humanization and emancipation through the processes of artistic objectification and subjectivation of individuals.

Author Biographies

Poliana Hreczynski Ribeiro, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Pedagogia na Universidade Estadual de Maringá (UEM), (2016-2020). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação (PPE) na UEM (2020- 2021). É Doutoranda do PPE/UEM. Professora Colaboradora no Departamento de Teoria e Prática da Educação e Representante Discente no Conselho Acadêmico do PPE/UEM. E membro do EPEFOP/CNPq - Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as e do GEPEFI/CNPq - Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação. Seus estudos e pesquisas têm ênfase na: Política Educacional, Formação de Professores e Educação Infantil, a partir dos referenciais teóricos da pedagogia histórico-crítica e psicologia histórico-cultural (base epistemológica o materialismo histórico-dialético). 

Etienne Henrique Brasão Martins, Universidade Estadual de Maringá

Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Graduação em Pedagogia (UEM). Docente pela SEED/PR. Atualmente, integrante do Núcleo de Pesquisa e Estudo em Diversidade Sexual - NUDISEX e do GEPEFI/CNPq - Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação. Membro do EPEFOP/CNPq - Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as. Desenvolve estudos na linha de pesquisa de Formação de Professores, Gestão Escolar e Gênero, entre outros estudos, tendo como base epistemológica o materialismo histórico-dialético.

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Published

2023-12-18

How to Cite

RIBEIRO, Poliana Hreczynski; MARTINS, Etienne Henrique Brasão. A INFLUÊNCIA DA INDÚSTRIA CULTURAL NA FORMAÇÃO ARTÍSTICA DOS INDIVÍDUOS SOCIAIS. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 01–12, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i3.4672. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4672. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS