RECURSOS DIGITAIS E DOCÊNCIA: SER PROFESSOR EM TEMPOS DE PANDEMIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4668

Keywords:

School education; Teacher Professionalization; Technology; Didactics.

Abstract

The article contextualizes the condition in which remote classes were assumed and analyzes some changes in the conditions of teaching practice with the use of digital resources. The data were collected by the research "Teaching and remote classes", treated with the software Sphinx iQ2 and Minitab, and analyzed from the perspective of the Sociology of Education. A total of 203 responses were selected from public and private elementary schools. The results highlight the lack of clear government guidelines in contrast to the teachers' effort to know and use digital software and platforms pedagogically. It is concluded that the difficulties faced and the recomposition of the remote school form imply the need to establish our own benchmarks to evaluate the 2020 school year.

Author Biography

Ana Paula Ferreira da Silva, Pontifícia Universidade Católica – São Paulo

Professora do Programa de Pós Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2019 - atual), onde coordena o projeto de pesquisa "Processos educacionais e conectividade" e a atividade de extensão "Celulares em sala de aula: perspectivas sociais e pedagógicas". Possui Mestrado e Doutorado pelo Programa de Pós Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005/2009) e graduação em Pedagogia pela Universidade Mackenzie (2002). Trabalhou como docente na rede pública de educação municipal de São Paulo (2002/2004) e coordenou a área de Pedagogia do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) - (bolsista Capes - 2014 - 2017). Foi assistente de Pesquisa na Fundação Carlos Chagas (2010-2014 / 2018 - 2019). Tem experiência no campo da Educação, com ênfase em Sociologia da Educação, pesquisando principalmente os temas: processo de escolarização, didática e práticas de ensino, tecnologias digitais e virtuais, desigualdade social e etnografia

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Published

2023-12-18

How to Cite

SILVA, Ana Paula Ferreira da. RECURSOS DIGITAIS E DOCÊNCIA: SER PROFESSOR EM TEMPOS DE PANDEMIA. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 01–22, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i3.4668. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4668. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS