USO DA INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL NO ENSINO DE FÍSICA: POTENCIALIDADES E DESAFIOS
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4657Keywords:
Inteligencia Artificial, Metodologias ativas , Tecnologias digitaisAbstract
The objective of this article is to validate the method and didactic sequence that will be used in the dissertation of the National Professional Master's Degree in Physics Teaching on the application of artificial intelligence as auxiliary tools for teaching restricted relativity to the third grade of high school. Using the theoretical references Paulo Freire, Marco Silva and Morán, the project was methodologically developed from a qualitative research, of an applied nature, with an exploratory objective and experimental procedure. The result was the creation of a video using keywords from the textbook and generated by Artificial Intelligence chat GPT and Studio D-ID. The analysis of the method used showed that the active methodologies problem-based learning and team-based learning can be explored by the teacher using the textbook in conjunction with Artificial Intelligence, as well as confirming the importance of the teaching figure as a guide in the process, due to questions ethics in the use of this digital technology.
References
BACICH, Liliam ; MORAN, José (Orgs.) Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática [recurso eletrônico] Porto Alegre: Penso, 2018
CALISKAN, A., BRYSON, J. J., & NARAYANAN, A. (2017). Semantics derived automatically from language corpora contain human-like biases. Science, 356(6334), 183-186. e-PUB.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 30 ed.; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 24 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
LOFTUS, Mary & MADDEN, Michael G. (2020) A pedagogy of data and Artificial Intelligence for student subjectification, Teaching in Higher Education, 25:4, 456-475, DOI: 10.1080/13562517.2020.1748593.
JARDIM, Wagner T.; OTOYA, Victor J. Vasquez; OLIVEIRA, Cristiane Garcia S. A teoria da relatividade restrita e os livros didáticos do Ensino Médio: Discordâncas sobre o conceito de massa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, p. 2506-1-2506-7, 2015.
MORAN, José M. Desafios que as tecnologias digitais nos trazem. MORAN, José M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, São Paulo: Papirus, 2013.
MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015.
OLIVEIRA, B. R.; COELHO, J. I. F.; VIEIRA, M. F. Limites e possibilidades do uso das TDICs no processo de formação de professores na modalidade a distância: a experiência do Programa Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro Preto. Dialogia, São Paulo, n. 27, p. 65-78, set./dez. 2017. DOI: 10.5585/Dialogia.n27.7787
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Aquisição e complexidade em narrativas
multimídia de aprendizagem. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 8, n. 2, p.
-339, 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982008000200004
Acesso em: 05 jul. 2023.
RADFORD, Alec et al. Improving language understanding by generative pre-training. 2018.
SELWYN, N. Should robots replace teachers? AI and the future of education. Polity Press, 2019
SILVA, Marco. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quartet, 2000.
SILVA, M. Educación interactiva: enseñanza y aprendizaje presencial y on-line. Madrid: Gedisa, 2005.
SILVA, M. FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA DOCÊNCIA NA SALA DE AULA HÍBRIDA. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–17, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.13472. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13472. Acesso em: 10 jul. 2023.
VASWANI, Ashish et al. Attention is all you need. Advances in neural information processing systems, v. 30, 2017.
ZUBOFF, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. Profile Books.