FORMAÇÃO E ATUAÇÃO DO PROFESSOR: CONTRIBUTOS PARA A CONSTITUIÇÃO E/ OU RESSIGNIFICAÇÃO DA PROFISSIONALIDADE DOCENTE
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4648Keywords:
Teacher education; Basic education; Teaching training and performance; Teaching professionalism.Abstract
This article presents critical reflections on the formation and performance of the teaching practice in the perspective of the constitution of the professionality of being a teacher. Its general objective is to investigate how the training processes of basic education teachers are configured, emphasizing the contributions of these processes to teacher training. To guide the investigation, we question: are the training and performance of basic education teachers configured as contributions to the constitution of teaching professionalism? The theoretical-methodological reflections presented are based on references from authors such as: Pérez Gómez (2000), Pereira (1999), Alarcão (2001), Almeida (2012), Freire (1996), Pimenta (2001), Tardif ( 2002), Anastasiou and Alves (2003), among others. As methodological procedures of the investigation, critical and interpretative readings related to the theme were carried out. The reflections show that teaching training and performance are challenges faced by teachers in contemporary times, but present relevant contributions in the educational context, in the sense of rethinking teaching professionalism as a political and social commitment of being a teacher.
References
ALARCÃO, I. (org.). Escola reflexiva nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001.
ALMEIDA, M. I. de. Formação do professor do ensino superior: desafios e políticas institucionais. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2012.
ANASTASIOU, L das G. C.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinvile, SC: Univille, 2003.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 05 jun. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Parecer nº 2/2015, de 9 de junho de 2015. Brasília, Diário Oficial [da] União, Seção 1, Pág. 13, de 25 de junho de 2015.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília, Diário Oficial [da] União, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de2015.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre saber docente. Ijuí - RS: Editora UNIJUÍ, 1998.
LIBERALI, F. C. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. Taubaté-SP Cabral Editora e Livraria Universitária, 2008.
NÓVOA, A. Esboço de um modelo de análise da profissão docente. In: NÓVOA, A. Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995.
PEREIRA, J. Formação de profissionais da educação, políticas e pendências. Educação e sociedade, Campinas, ano XX, n. 68, p. 220-238, 1999.
PÉREZ GOMEZ, A. I. As funções sociais da escola: da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In: SACRISTÀN, J. G.; PÉREZ GOMEZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 353 -380.
PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividades docentes. São Paulo: Cortez, 2001.
REIS MONTEIRO, A. Qualidade, profissionalidade e deontologia na educação. Coleção Panorama, n. 9. Portugal: Porto Editora, 2008.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2003.