EDUCAÇÃO INCLUSIVA EM PENEDO: UMA ANÁLISE DO PLANO MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4639

Keywords:

Keywords: Inclusive Education; Penedo Municipal Education Plan; Disabled students; Public school; Educational Integration.

Abstract

The present study analyzes the process of educational inclusion of students with disabilities in Penedo-AL, present in the goals and strategies included in the Municipal Education Plan, Law Nº 1.537/2015, approved in 2015 with validity until 2025. who research the theme of inclusive education, like Mantoan and Guijarro, as well as documents such as the Declaration of Salamanca and the Brazilian Law of Inclusion of people with disabilities. As a theoretical-methodological aspect, qualitative research and document analysis of the Municipal Education Plan were used, based on the Laws of Guidelines and Bases for National Education, the National Education Plan and the State Education Plan. Based on theoretical studies and analysis of documents, we sought to answer: does inclusive education outlined in the Municipal Education Plan Penedo-AL guarantee the reduction of educational inequalities of students with disabilities? As a result, it was observed that among the 20 goals established in the municipal plan, it is in goal 4 that the educational rights of people with disabilities are established. It can be considered that although such strategies guarantee several benefits to students with disabilities, in the municipality there are no records proving that these benefits are implemented in practice.

 

 

Author Biographies

Daniele Santos, Universidade Federal de Alagoas

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca/Unidade Educacional Penedo. Estuda temáticas relacionadas à Educação Inclusiva.

Maria Lenilda Caetano França, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias - Lisboa/PT. Especialista em Educação e Políticas Educativas pelo CINTEP - Centro Integrado de Tecnologia e Pesquisa/Faculdade Nossa Senhora de Lourdes. Especialista em Psicopedagogia e Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia. Licenciada em Filosofia pelo Centro Universitário Claretiano. Atua nas áreas de: Filosofia da Educação e Formação de Professores: Gestão, Didática, Currículo, Avaliação educacional e da aprendizagem. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Contemporaneidade (EDUCON/UFS) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia da História e Modernidade (NEPHEM/UFS). É professora Adjunto A da Universidade Federal de Alagoas/Campus Arapiraca - Unidade Educacional Penedo, onde atua no ensino das disciplinas: Profissão Docente, Política e Organização da Educação Básica no Brasil, Didática, Estágios Supervisionados, além de desenvolver projetos de pesquisa e extensão.

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Published

2023-12-18

How to Cite

SANTOS, Daniele; FRANÇA, Maria Lenilda Caetano. EDUCAÇÃO INCLUSIVA EM PENEDO: UMA ANÁLISE DO PLANO MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO . CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 01–19, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i3.4639. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4639. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS