Tecnologias digitais e o ensino remoto: mapeamento de produções científicas durante a pandemia de Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4536Keywords:
Remote Teaching, Teacher Training, MappingAbstract
The present study aims to identify and analyze articles published in the digital journal Em Teia (ISSN: 2177 - 9309) that explore the relationship between digital technologies and teaching during the covid-19 pandemic. For this, a mapping study was carried out, considering the years 2020, 2021 and 2022, and twelve articles were selected. From the analysis of the articles, issues such as the lack of knowledge of teachers regarding digital technologies, the lack of access to equipment and the internet were highlighted, as well as the lack of motivation of students to participate in remote classes. Such issues point to the need to rethink the initial training of teachers, as well as to offer spaces for continuing education and public policies that bring quality equipment and internet to schools. In addition, it is necessary to reflect on the paradigm shifts that technologies will bring to educational practices after the pandemic.
References
BARROS, Fernanda Costa; VIEIRA, Darlene Ana de Paula. Os desafios da educação no período de pandemia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 826-849, 2021.
BARROS, Vilma Luísa Siegloch; SILVA-FORSBERG, Maria Clara; MACIEL, Cilene Maria Lima Antunes. Tecnologias digitais na formação de professores. EM TEIA, v. 13, n. 2, p. 60-80, 2022.
BIEMBENGUT, Maria Salett. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008.
BURCI, Taissa. Vieira. Lozano et al. Ambientes virtuais de aprendizagem: a contribuição da Educação a Distância para o ensino remoto de emergência em tempos de pandemia. EM TEIA, Recife, v. 11, n. 02, p. 01-16, ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/248136/pdf_1 . Acesso em: 13 maio 2022.
CAMPOS, Marcia Azevedo; FARIAS, Luiz Marcio Sousa; BARROS, Claúdia. Cristine Andrade. Uma sequência didática e o ensino de matemática no contexto da pós pandemia Covid-19. EM TEIA, Recife, v. 11, n. 02, p. 01-18, ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/247802. Acesso em: 13 maio 2022.
FELCHER, Carla Denize Ott.; BIERHALZ, Crisna Daniela Krause. Tecnologias digitais e professores em tempos de COVID-19. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 63, p. 266-278, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3515. Acesso em: 29 jun. 2022.
FLORES, Jeronimo Becker; LIMA, Valderez Marina do Rosário. Educação em tempos de pandemia: dificuldades e oportunidades para os professores de ciências e matemática da educação básica na rede pública do Rio Grande do Sul. Insignare Scientia, Chapecó, v. 4, n. 3, p. 94-109. Disponível em: <https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12116>. Acesso em: 30 out. 2022.
IBÁÑEZ, Jesus Salinas. Educación en tiempos de pandemia: tecnologías digitales en la mejora de los procesos educativos. Innovaciones Educativas, v. 22, n. 1, p. 17-21, out. 2020. Disponível em: https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/3173. Acesso em 09 maio 2022.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus. 2003.
LIPP, Maria Novaes.; MALAGRIS, Lucia Emmanoel Novaes. Stress. São Paulo: Contexto, 2003.
MALTEMPI, Marcus Vinicius. Educação matemática e tecnologias digitais: reflexões sobre prática e formação docente. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 59-67, 2008.
MILL, Daniel. Educação a Distância. In: MILL, Daniel. (org.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas, SP: Papirus, 2018. p. 198-203.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3, p. 621-626, mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 maio 2022.
NEGROPONTE, Nicholas. El mundo digital. Barcelona: Ediciones B, 1995.
PINHEIRO, Joserlene Lima. Formação docente acerca do Campo Conceitual Multiplicativo a partir do conhecimento tecnológico, pedagógico e de conteúdo. 2020. Tese (Doutorado Acadêmico em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: http://www.uece.br/ppge/wp-content/uploads/sites/29/2020/06/Tese_JOSERLENE-LIMA-PINHEIRO.pdf. Acesso em: 13 maio 2022.
RADFORD, Luis. Signs, gestures, meanings: Algebraic thinking from a cultural semiotic
perspective. In: DURAND-GUERRIER, Viviane.; SOURY-LAVERGNE, Sophie; ARZARELLO, Ferdinando. (Eds.). Proceedings of the Sixth Conference of European Research in Mathematics Education (CERME 6). Lyon, França, 2010, pp. 33-53.
SANTOS, Kleber Emmanuel Oliveira.; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Mídias sociais e educação em tempos de pandemia: o TikTok como suporte aos processos de ensino e aprendizagem. EM TEIA, v. 11, n. 02, p. 1-23, 2020.
SILVA, Fatima; MIRANDA, Guilhermina Lobato. Formação inicial de professores e tecnologias. In. IV Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação, 4., Braga, Portugal, 2005, p. 595-606.
SILVA, Maria Amélia; CUNHA, Amanda Caroline Marques; ALVES, Thelma. Panerai. Tecnologias digitais em tempos de pandemia: desafios do trabalho remoto para professores de mais idade do Brasil e de Portugal. EM TEIA, v. 11, n. 02, p. 1-21, 2020.
SILVA, Raphael França et al. Letramento transmídia ou digital? A autoria docente em tempos de pandemia. EM TEIA, v. 11, n. 02, p. 1-20, 2020.