Professor Iniciante no Ensino Fundamental: revisão bibliográfica das Teses e Dissertações da CAPES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4509

Keywords:

Professor iniciante , Ensino Fundamental , Revisão de literatura

Abstract

The purpose of this article is to analyze the scientific productions located in the Bank of Theses and Dissertations of CAPES about the object of study Beginner Teacher in Elementary Education, considering their different objectives, theoretical-methodological references and their results. Through the bibliographic survey, four dissertations and two theses were chosen for analysis. From the analysis it was verified that there is a predominance of studies that investigate the professional development of the beginning teacher; the construction of professional identity; and pedagogical practice. It was also indicated that most theses and dissertations do not discuss the teaching work of beginning teachers under the aegis of the capitalist system. We used as theoretical support: Mascarenhas (2005); Vaz and Favaro (2010); Martins (2004); Saviani (2011); Lima (2010); Rossler (2012) and Guarda (2016).

Author Biographies

Francisca Maria Nascimento Cardoso, Universidade Federal de Jataí - UFJ

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (UFG); Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Jataí (UFJ). Professora na Rede Municipal de Ensino. Jataí, Goiás.

Ari Raimann, Universidade Federal de Jataí - UFJ

Professor Associado IV da Universidade Federal de Jataí. Desenvolve atividades de pesquisa no Programa de Pós-Graduação em Educação. É líder do Grupo de Pesquisas Formação de Professores e Práticas Educativas - Nufope - vinculado CNPq. Orienta projetos na área de Ciências Humanas, dedicados à linha de pesquisa Políticas, Gestão e Formação de Professores. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÌ, realizou o Mestrado em Educação Brasileira na Universidade Federal de Uberlândia - UFU e doutorou-se em Educação pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho - UNESP. 

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Published

2023-10-26

How to Cite

CARDOSO, Francisca Maria Nascimento; RAIMANN, Ari. Professor Iniciante no Ensino Fundamental: revisão bibliográfica das Teses e Dissertações da CAPES. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 01–14, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i2.4509. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4509. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS