Autismo no âmbito da formação de professores de Matemática e o relacionamento na sala de aula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4361

Keywords:

TEA, Math teachers, Teacher Training, Relationship, Teaching-Learning

Abstract

This article will deal with a current issue that is very important when it comes to the relationship between teachers and students with Autism Spectrum Disorder - ASD. The information that follows is intended to inform and make you understand how the approach to this topic happens in practice within the academic environment. This article will show the relevance of approaching the theme within teacher education. The intention is to explore at what moment the teacher has the chance to learn about this subject, if this occurs in their training, or if they need to seek resources on their own, after graduation, so that they can fill the gaps that form in this relationship with your student with ASD. The objective is, then, to try to understand how this relationship can be facilitated, to analyze the training of this teacher and to verify if there is a way to influence the way in which this student is able to absorb the mathematics content covered and consequently favor a better learning.

Author Biographies

Pablina de Abreu Alexandre , Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO

Mestre em Ensino das Ciências na Educação Básica, Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO). Professora de Matemática do Ensino Médio, Serviço Social da Indústria/ Federação das Indústrias do Estado do Rio de Janeiro (SESI/FIRJAN), Rio de Janeiro,

Eline das Flores Victer, Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO

Doutora em Modelagem Computacional pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências na Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO).

References

ARAUJO, Carla Cristina Varela. Formação docente para educação inclusiva: os currículos das licenciaturas em geografia das universidades públicas do paraná em 2018. Instituto latino-americano de tecnologia, infraestrutura e território (ilatit) geografia – licenciatura. Universidade Federal da Integração Latino-Americana – Foz do Iguaçu, 2019.

DESLANDES, Suely Ferreira. A construção do projeto de pesquisa. In: MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, p. 31-50. 1998.

FLORIAN, L.; ROSE, M. The inclusive practice project in Scotland: Teacher education for inclusive education. Teaching and Teacher Education, v. 25, n. 1, p. 594-601, 2009.

FRANÇA, Júnia Lessa; VASCONCELLOS, Ana Cristina de. Manual para normalização de publicações técnico científicas. 7. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2004.

GRZEBIELUKA, Douglas; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; VIER, Rejane Fernandes da Silva. Educação Especial Inclusiva e os desafios do Ensino Remoto: a influência dos recursos tecnológicos nos processos identitários do aluno com Deficiência Intelectual, Revista Acadêmica Magistro, v. 2, n. 24, 2021.

OLIVEIRA, P. S.; MENDES, E. G. Análise do projeto pedagógico e da grade curricular dos cursos de licenciatura em educação especial. Educação e Pesquisa, 43(1), 263-279. 2017.

ORRÚ, Silvia Estér. A formação de professores e a educação de autistas. OEI-Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653) - 2003

VOLKMAR E WIESNER, Fred R.e Lisa A.. O que é autismo – conceitos de diagnósticos, causas e pesquisas atuais. Editora Artmed, 2019.

LAURENT, Éric. A batalha do autismo – da clínica à política. Editora Zahar, 2014.

LEMOS, Emellyne Lima de Medeiros Dias; SALOMAO, Nádia Maria Ribeiro and AGRIPINO-RAMOS, Cibele Shírley. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Rev. bras. educ. espec. [online]. 2014, vol.20, n.1 [cited 2020-10-20], pp.117-130, 2014.

Published

2023-10-26

How to Cite

ALEXANDRE , Pablina de Abreu; VICTER, Eline das Flores. Autismo no âmbito da formação de professores de Matemática e o relacionamento na sala de aula. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 01–14, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i2.4361. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4361. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS