Autismo no âmbito da formação de professores de Matemática e o relacionamento na sala de aula
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4361Keywords:
TEA, Math teachers, Teacher Training, Relationship, Teaching-LearningAbstract
This article will deal with a current issue that is very important when it comes to the relationship between teachers and students with Autism Spectrum Disorder - ASD. The information that follows is intended to inform and make you understand how the approach to this topic happens in practice within the academic environment. This article will show the relevance of approaching the theme within teacher education. The intention is to explore at what moment the teacher has the chance to learn about this subject, if this occurs in their training, or if they need to seek resources on their own, after graduation, so that they can fill the gaps that form in this relationship with your student with ASD. The objective is, then, to try to understand how this relationship can be facilitated, to analyze the training of this teacher and to verify if there is a way to influence the way in which this student is able to absorb the mathematics content covered and consequently favor a better learning.
References
ARAUJO, Carla Cristina Varela. Formação docente para educação inclusiva: os currículos das licenciaturas em geografia das universidades públicas do paraná em 2018. Instituto latino-americano de tecnologia, infraestrutura e território (ilatit) geografia – licenciatura. Universidade Federal da Integração Latino-Americana – Foz do Iguaçu, 2019.
DESLANDES, Suely Ferreira. A construção do projeto de pesquisa. In: MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, p. 31-50. 1998.
FLORIAN, L.; ROSE, M. The inclusive practice project in Scotland: Teacher education for inclusive education. Teaching and Teacher Education, v. 25, n. 1, p. 594-601, 2009.
FRANÇA, Júnia Lessa; VASCONCELLOS, Ana Cristina de. Manual para normalização de publicações técnico científicas. 7. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2004.
GRZEBIELUKA, Douglas; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; VIER, Rejane Fernandes da Silva. Educação Especial Inclusiva e os desafios do Ensino Remoto: a influência dos recursos tecnológicos nos processos identitários do aluno com Deficiência Intelectual, Revista Acadêmica Magistro, v. 2, n. 24, 2021.
OLIVEIRA, P. S.; MENDES, E. G. Análise do projeto pedagógico e da grade curricular dos cursos de licenciatura em educação especial. Educação e Pesquisa, 43(1), 263-279. 2017.
ORRÚ, Silvia Estér. A formação de professores e a educação de autistas. OEI-Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653) - 2003
VOLKMAR E WIESNER, Fred R.e Lisa A.. O que é autismo – conceitos de diagnósticos, causas e pesquisas atuais. Editora Artmed, 2019.
LAURENT, Éric. A batalha do autismo – da clínica à política. Editora Zahar, 2014.
LEMOS, Emellyne Lima de Medeiros Dias; SALOMAO, Nádia Maria Ribeiro and AGRIPINO-RAMOS, Cibele Shírley. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Rev. bras. educ. espec. [online]. 2014, vol.20, n.1 [cited 2020-10-20], pp.117-130, 2014.