Determinantes do comportamento ecológico: sequência didática baseada nos fatores mais influentes
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4200Keywords:
pro-environmental behavior, ecological crisis, environmental education, values, intentionsAbstract
Ecological behavior, defined as the set of actions that prevent environmental deterioration, is influenced by five main factors, which may or may not improve it: values, beliefs, knowledge, intentions and attitudes. In order to strengthen these aspects, they are explained and related to each other, to provide a didactic sequence of environmental education called VACINA, based on an integral formation, necessary to combat the current ecological crisis. Likewise, recognizing values, identifying beliefs, acquiring knowledge, reaffirming intentions and transforming attitudes, are part of the didactic sequence suggested in this article, whose expected result will be a more environmentally friendly behavior. In conclusion, ecological behavior based on the socio-affective context of the students, can be modified through their formal and non-formal education, promoting these factors and applying theoretically based pedagogical methodologies. In this way it will be possible to contribute to the conservation of the environment in which we develop with other beings, not only in the school but also in our educational spaces.
References
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2ª edição. São Paulo: Cortez, 2006.
CIFUENTES, Fabiola.; DÍAZ, Rolando; OSSES, Sonia. Ecología del comportamiento humano: las contradicciones tras el mensaje de crisis ambiental. Acta bioethica, v. 24, n. 2, p. 161–165, 2018. Disponível em:
https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-569X2018000200161
COLÔMBIA. Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos curriculares. Estabelece as diretrizes e as bases do Ensino das Ciências Naturais e Educação Ambiental. Bogotá, Colombia. 1998. Diponível em: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-339975_recurso_5.pdf
FREIRE, Paulo. La educación en la ciudad. Cuarta edición. Siglo XXI editores. 2007.
LINS, Samuel Lincoln Bezerra; CAVALCANTI, Carolina Montenegro; FARIA, Rita de Cássia Pereira. Valores humanos e comportamento ecológico de universitários brasileiros e portugueses. EDUCAmazônia, v. 6, n. 1, p. 42-74, 2011. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3916337
LÓPEZ, María de Jesús; ÁLVAREZ, Paula.; GONZÁLEZ, Encarnación. Conocimiento, valores e intenciones como determinantes del comportamiento ecológico. Revista Internacional de Sociología. 2015. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3989/ris.2015.73.3.e018
MARTÍNEZ, Joel. Comportamiento proambiental: Una aproximación al estudio del desarrollo sustentable con énfasis en el comportamiento persona-ambiente. Theomai: estudios sobre sociedad, naturaleza y desarrollo, n. 1, p. 3, 2004. Disponível em:
PATO, Claudia; TAMAYO, Álvaro. A Escala de Comportamento Ecológico: desenvolvimento e validação de um instrumento de medida. Estudos de Psicologia (Natal), v. 11, n. 3, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2006000300006
SANDOVAL-Escobar, Marithza. Comportamiento sustentable y educación ambiental: una visión desde las prácticas culturales. Revista Latinoamericana de Psicología, vol. 44, núm. 1, p. 181-196. Fundación Universitaria Konrad Lorenz. Bogotá, Colombia. 2012. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000100017
TORRES, Tatiana; BARRETO, Idaly; RINCÓN, Juan Carlos. Creencias y normas subjetivas como predictores de intención de comportamiento proambiental. Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Bogotá, Colombia. 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0121438115000235
CEEP Sustentável - Centro Estadual de Educação Profissional em Saúde e Gestão. Egocentrismo x ecocentrismo. 2015. Disponível em: http://ceepsustentavelgbi.blogspot.com/2015/05/egocentrismo-x-ecocentrismo.html