Determinantes do comportamento ecológico: sequência didática baseada nos fatores mais influentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4200

Keywords:

pro-environmental behavior, ecological crisis, environmental education, values, intentions

Abstract

Ecological behavior, defined as the set of actions that prevent environmental deterioration, is influenced by five main factors, which may or may not improve it: values, beliefs, knowledge, intentions and attitudes. In order to strengthen these aspects, they are explained and related to each other, to provide a didactic sequence of environmental education called VACINA, based on an integral formation, necessary to combat the current ecological crisis. Likewise, recognizing values, identifying beliefs, acquiring knowledge, reaffirming intentions and transforming attitudes, are part of the didactic sequence suggested in this article, whose expected result will be a more environmentally friendly behavior. In conclusion, ecological behavior based on the socio-affective context of the students, can be modified through their formal and non-formal education, promoting these factors and applying theoretically based pedagogical methodologies. In this way it will be possible to contribute to the conservation of the environment in which we develop with other beings, not only in the school but also in our educational spaces.

Author Biography

Yuly Andrea Páez Martín, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO - UFMT

Licenciada em Biologia. Universidad Distrital Francisco José de Caldas (UDFJC) Bogotá, Colômbia. Especialista em Planeação Ambiental. Universidad Militar Nueva Granada (UMNG) Bogotá, Colômbia. Mestrado em Educação. Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

 

References

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2ª edição. São Paulo: Cortez, 2006.

CIFUENTES, Fabiola.; DÍAZ, Rolando; OSSES, Sonia. Ecología del comportamiento humano: las contradicciones tras el mensaje de crisis ambiental. Acta bioethica, v. 24, n. 2, p. 161–165, 2018. Disponível em:

https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-569X2018000200161

COLÔMBIA. Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos curriculares. Estabelece as diretrizes e as bases do Ensino das Ciências Naturais e Educação Ambiental. Bogotá, Colombia. 1998. Diponível em: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-339975_recurso_5.pdf

FREIRE, Paulo. La educación en la ciudad. Cuarta edición. Siglo XXI editores. 2007.

LINS, Samuel Lincoln Bezerra; CAVALCANTI, Carolina Montenegro; FARIA, Rita de Cássia Pereira. Valores humanos e comportamento ecológico de universitários brasileiros e portugueses. EDUCAmazônia, v. 6, n. 1, p. 42-74, 2011. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3916337

LÓPEZ, María de Jesús; ÁLVAREZ, Paula.; GONZÁLEZ, Encarnación. Conocimiento, valores e intenciones como determinantes del comportamiento ecológico. Revista Internacional de Sociología. 2015. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3989/ris.2015.73.3.e018

MARTÍNEZ, Joel. Comportamiento proambiental: Una aproximación al estudio del desarrollo sustentable con énfasis en el comportamiento persona-ambiente. Theomai: estudios sobre sociedad, naturaleza y desarrollo, n. 1, p. 3, 2004. Disponível em:

https://www.researchgate.net/publication/26422812_Comportamiento_proambiental_Una_aproximacion_al_estudio_del_desarrollo_sustentable_con_enfasis_en_el_comportamiento_persona-ambiente1

PATO, Claudia; TAMAYO, Álvaro. A Escala de Comportamento Ecológico: desenvolvimento e validação de um instrumento de medida. Estudos de Psicologia (Natal), v. 11, n. 3, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2006000300006

SANDOVAL-Escobar, Marithza. Comportamiento sustentable y educación ambiental: una visión desde las prácticas culturales. Revista Latinoamericana de Psicología, vol. 44, núm. 1, p. 181-196. Fundación Universitaria Konrad Lorenz. Bogotá, Colombia. 2012. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342012000100017

TORRES, Tatiana; BARRETO, Idaly; RINCÓN, Juan Carlos. Creencias y normas subjetivas como predictores de intención de comportamiento proambiental. Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Bogotá, Colombia. 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0121438115000235

CEEP Sustentável - Centro Estadual de Educação Profissional em Saúde e Gestão. Egocentrismo x ecocentrismo. 2015. Disponível em: http://ceepsustentavelgbi.blogspot.com/2015/05/egocentrismo-x-ecocentrismo.html

Published

2023-10-26

How to Cite

MARTÍN, Yuly Andrea Páez. Determinantes do comportamento ecológico: sequência didática baseada nos fatores mais influentes. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 01–14, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i2.4200. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4200. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS