Transição do Ensino Fundamental II para o Ensino Médio: uma visão sociocognitiva da ansiedade
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i1.4002Keywords:
Problemas emocionais , Redes de Ensino, TransiçãoAbstract
Looking continuously at contemporary issues inserted in the educational context is of paramount importance, so the study aims to analyze the new socio-emotional issues involved in the transition from elementary school II and new high school. Methodologies such as an integrative literature review were used in the following databases: virtual library of the Centro Universitário UNIFTC and SciELO, in addition to two adapted questionnaires about the general emotional conditions of the students included in the study. The literature review in line with the results presented in the two questionnaires used, strengthens the thesis presented about the secondary emotional problems resulting from the transitional educational process, whether or not the transition is the main reason for the appearance and maintenance of the identified symptoms. The implementation of the current law that requires the presence of a psychologist in educational institutions can reduce the identified problems, with the objective of maintaining the mental health of thousands of students inserted in the Brazilian educational context.
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION/APA. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais – DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.
ARCARI, Janete Madalena. et al. Saúde coletiva. Porto Alegre: Grupo A, 2018. 9788595023895. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788595023895/. Acesso em: 01 Dec 2022
BECK, A. T.; ALFORD, B. A. O poder integrador da terapia cognitiva. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
BOCK, Ana Mercês Bahia; FURTADO, Odair; TEIXEIRA, Maria de Lourdes Trassi. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. São Paulo: Editora Saraiva, 2018. E-book. ISBN 9788553131327. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788553131327/. Acesso em: 01 dez. 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008. – Brasília : Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf . Acessado em 20 Dez, 2022.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente/ECA. Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. – Brasília: DF, 1990. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/crianca-e-adolescente/publicacoes/o-estatuto-da-crianca-e-do-adolescente . Acessado em 20 Dez, 2022.
BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional/LDBEN. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://www2.senado.gov.br/bdsf/handle/id/572694 . Acesso em 20 Dez, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei 11274/06. Brasília: DF, 2006. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/96008/lei-11274-06 . Acesso em 20 Dez, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base . Acessado em 20 Dez, 2022.
BRASIL. Lei Ordinária 13935/2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Gabinete do Governo Federal. Brasília: DF, 2019. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/625818-promulgada-lei-que-garante-atendimento-psicologico-a-alunos-de-escolas-publicas/ Acessado em: 16 Dez, 2022.
CONCEIÇÃO, Jaquelini & BUENO, Gabriela. Técnicas da terapia cognitivo comportamental : [recurso eletrônico] /– Mafra, SC : Ed. da UnC, 2020.
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Makron Books, 1996.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Resolução 02/01. Brasília: DF, 2001. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2002/04/resolucao2002_1.pdf.
DALGALARRONDO, Paulo. Psicopatologia e semiologia dos transtornos mentais. – 3. ed. – Porto Alegre : Artmed, 2018.
ESTANISLAU, G.M.; BRASSAN, R.A. Saúde Mental na Escola. Porto Alegre: Grupo A, 2014. 9788582711057. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788582711057/. Acesso em: 18 Dec 2022
GERMAIN, F., & MARCOTTE, D. Sintomas de depressão e ansiedade na transição do ensino secundário ao Ensino Médio: evolução e fatores influentes. 2018. Adolescência e Saúde, 13, 19-28. Disponível: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=5125752&pid=S2175-5027201700010000700018&lng=pt Acesso em 20 de Abr. de 2022.
GROLLI, Verônica; WAGNER, Marcia Fortes; DALBOSCO, Simone Nenê Portela. Sintomas Depressivos e de Ansiedade em Adolescentes do Ensino Médio. Rev. Psicol. IMED vol.9 no.1 Passo Fundo jan./jun. 2017. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-50272017000100007. Acessado em 22 de Mar. 2022.
HALL, Calvin S.; NORDBY, Vernon J. Introdução à psicologia junguiana. 1. ed. São Paulo: Editora Cultrix, 1992. 122 p.
JUNG, C. G. Memórias, sonhos, reflexões.- 1ª ed especial. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 2006.
MARQUES, Silvia. Sociologia da Educação. São Paulo: Grupo Gen, 2012. 978-85-216-2115-7. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/978-85-216-2115-7/. Acesso em: 18 Dec 2022.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.
OLIVEIRA, I. F. S. Oficinas literárias no Ensino Médio: motivação e atitude leitora sob o enfoque da psicologia analítica. 154p. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
OMS. OMS. Organização Mundial da Saúde. Problemas de la salud de la adolescencia. Informe de un comité de expertos de la O.M.S (Informe técnico n° 308). Genebra, 1965. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/38485 . Acesso em 20 Dez, 2022.
PAPALIA, Diane E.; FELDMAN, Ruth Duskin (Colab.). Desenvolvimento Humano. 14ª ed. Porto Alegre: AMGH Editora, 2018.
PETERSEN, C. S. Evidências de efetividade e procedimentos básicos para terapia cognitivo comportamental para crianças com transtornos de ansiedade. Revista Brasileira de Psicoterapia, 13(01), 39-50, 2011. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/psi-53021 . Acesso em 15 Dez, 2022.
RANGÉ, B. Psicoterapias Cognitivo-Comportamentais. 2a. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011, 796 p.
SILVA, T.F. Caracterização e atuação do psicólogo na escola. São Paulo: Editora Saraiva, 2021. 9786559031146. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786559031146/. Acesso em: 18 Dec 2022
TAVARES, M. A entrevista clínica. In: J. A. Cunha, Psicodiagnóstico - V (5ª ed., rev. e ampl.). Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.