Ensino de instrumentos não ocidentais: reflexões decoloniais a partir da etnia Guarani Mbya e do candomblé Ketu

Authors

  • Renan Santiago de Sousa Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v4i3.3441

Keywords:

Ensino de Instrumentos, Educação Musical Decolonial, Guarani Mbya, Candomblé Ketu

Abstract

The present text, written as theoretical essay and supported by the decolonial criticism, discourses on ethics, methodological and pedagogical aspects imbricated in the teaching and learning process of non-Western instruments. It is intended to argue that certain musical instruments have an intrinsic relationship with specific ethnic group and/or social use, what make one reflect on how a cultural teacher should (or should not) teach about such instruments to students who are also not from that culture. Among the possibilities, this text will have as a starting point the Guarani Mbya ethnic group and the Ketu candomblé music instruments. In general, the article recommends that teachers interested in teaching non western music and instruments also inform students about the cultural context, and the social use and religious aspects used in such non wwestern instruments. This would decrease the possibility of stereotypes development related on teaching and learning of these cultures, corroborating for cultural awareness, as a better instrumental interpretation.

References

AFFONSO, Ana Maria Ramo y (Org.). Guata porã: belo caminhar. Projeto Pesquisadores Guarani no Processo de Transmissão de Saberes e Preservação do Patrimônio Cultural Guarani – Santa Catarina e Paraná, Novembro de 2015

ARA'Í, Gennis Amrtins Timóteo. Kunhangue Arandu Rekó, ta'ánga re a"egui nhembopara: sabedoria dos ciclos de vida das mulheres Guarani em pinturas e palavras. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Licenciatura Intercultural Indígena do Sul da Mata Atlântica. Florianópolis, 2020.

Autocitação, 2017

Autocitação, 2021

BRASIL. Lei nº. 11.645 de 10 de março de 2008. Inclui a obrigatoriedade da temática “História e Cultrura indígena” no currículo oficial da rede de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, 2008

CAPUTO, Stela Guedes. Educação nos terreiros: e como a escola se relaciona com crianças de Candomblé. Rio de Janeiro: Pallas, 2012, 296 p

CARDOSO, Ângelo Nonato Natale. A linguagem dos tambores / Ângelo Nonato Natale Cardoso. Orientadora: Dra. Angela Elizabeth Lühning. Tese (Doutorado em Música) Universidade Federal da Bahia, 2006.

COLLET, Célia; PALADINO, Mariana; RUSSO, Kelly. Quebrando preconceitos: subsídios para o ensino das culturas e histórias dos povos indígenas / Célia Collet, Mariana Paladino, Kelly Russo. – Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria; Laced, 2014

FONSECA, Edilberto J. de M.. O Toque da Campânula: Tipologia Preliminar das Linhas-Guia do Candomblé Ketu-Nagô no Rio de Janeiro. Cadernos do Colóquio (UNIRIO), Rio de Janeiro, v. 1, n.5, p. 8-19, 2002. Disponível em http://seer.unirio.br/index.php/coloquio/article/view/59, acesso em 03/11/2022

GODOY, Gustavo; CARID, Godoy. A diferença que faz a diferença: originais e cópias Guarani-Mbya, Journal de la Société des américanistes, 102-1 | 2016, 105-128. https://doi.org/10.4000/jsa.14643

KANG, Sangmi. The History of Multicultural Music Education and Its Prospects: The Controversy of Music Universalism and Its Application. Update: Applications of Research in Music Education. Vol. 34(2) 21 –28, 2016. https://doi.org/10.1177/8755123314548044

MARIANO. Cláudio Ortega. A nossa história sobre o Mbaraka mirim ou Mba'epu Mirim (o chocalho Guarani). Monografia (Graduação). Universidade Federal de Santa Catarina. Licenciatura Intercultural Indígena do Sul da Mata Atlântica, 2015

POPYGUA, Timóteo da Silva Verá Tupã. Depoimento presente no encarte do CD Ñande reko arandu: memória viva guarani. Direção geral: Antônio Maurício Fonseca. Gravação: José Henrique Mano Penna. Duração: 73:39 min. CD MGV 2001.13326/98, 2001.

SOARES, Milena Dugacsek Milena. Do Nhamandu Mirim ao Nhe'e Amba: um reestudo etnomusicológico de um repertório Mbya Guarani. Dissertação (Mestrado em Antropologia). Orientador: Dr. Mártin César Tempass. Universidade Federal de Pelotas, 2016.

SOUZA, Rafael Ferreira de. “Macumba é coisa do demônio, tio!”: discutindo relações de preconceito na aula de música. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 1, n. 2, p. 263- 276, 2015. https://doi.org/10.12957/riae.2015.16190

WALSH, C. Interculturalidad y (de)colonialidad: Perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez. 2012. Disponível em https://periodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/3412. Acesso em 03/11/2022

Published

2022-12-29

How to Cite

SOUSA, Renan Santiago de. Ensino de instrumentos não ocidentais: reflexões decoloniais a partir da etnia Guarani Mbya e do candomblé Ketu. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 01–20, 2022. DOI: 10.26694/caedu.v4i3.3441. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/3441. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO