Narrativas (auto)biográficas sobre a formação e práticas interpretativas de professores violonistas
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.2944Keywords:
History of Education. History of Music Education. (auto)biographical research. Musical performance. Educational Practice.Abstract
This research aims to investigate the training and interpretive practices of PhD professors and doctoral students who have the guitar as an instrument and who work in federal educational institutions in Teresina. Therefore, the specific objectives are: to understand how the issue of performance in teacher training took place; understand how teachers develop interpretive practice in students and analyze how teachers' interpretive practice occurs. The theoretical foundation about musical performance was in charge of the authors Cardassi (2000), Cerqueira; Zorzal and Ávila (2012), Henrique (2020), Souza (2008) and Zhumthor (2018). Regarding the teaching of musical performance, Zorzal (2015) and Penna (2007) were collected. In the case of (auto)biography, the reflections of Dominicé (2014) and Weller and Zardo (2013) were used. As a research methodology, we used the (auto)biographical perspective, based on the individual thematic narrative interview that addressed the training and pedagogical practices of the research subjects and took place with two PhD professors who work in the Music Licentiate course at the Universidade Federal do Piauí (UFPI), and two PhD professors from the Federal Institute of Piauí (IFPI), who are also professors in the music department. The research results indicate that for teachers, research subjects, musical performance, in a way, contemplates the teaching practice. In this way, their educational practices were effectively influenced by their interpretive practices.
References
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012b.
CARDASSI, Luciane. Pisando no Palco: prática de performance e produção de recitais. In: Seminário Nacional de Pesquisa em Performance Musical, 1., 2000, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
CERQUEIRA, Daniel Lemos. Teoria da Performance Musical. Revista Musifal: revista eletrônica de música da Universidade Federal de Alagoas, v. 2, n. 2, 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/241075/Teoria_da_Performance_Musical. Acesso em: 15 ago. 2022.
CERQUEIRA, Daniel Lemos; ZORZAL, Ricieri Carlini; ÁVILA, Guilherme Augusto de. Considerações sobre a aprendizagem da performance musical. Per musi, n. 26, p. 94-109, 2012. Disponível em: http://musica.ufmg.br/permusi/permusi/port/numeros/26/num26_cap_09.pdf. Acesso em: 17 mai. 2022.
DE ABREU, Delmary Vasconcelos. Compreender a profissionalização de professores de música: contribuições de abordagens biográficas. Opus, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 141-162, 2011. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/205. Acesso em: 15 ago. 2022
DOMINICÉ. Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Mattias. O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Mattias. O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014.
HENRIQUE, Ricardo. O processo criativo na prática da performance musical: uma perspectiva pelo violão brasileiro. In: Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 30., 2020. Anais [...]. Manaus: UFAM, 2020. Disponível em: http:// Template XXX Congresso da ANPPOM (anppom-congressos.org.br) Acesso em: 17 mai. 2022.
PENNA, Maura. Não basta tocar? Discutindo a formação do educador musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 15, n. 14, p. 49-56, mar. 2007. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/291/221. Acesso em: 17 mai. 2022.
SOUZA, Davson de. Fisiologia da performance musical. Postura e respiração: fatores de interferência na performance musical do flautista. 2008. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-graduação em música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/12559/1/Fisiologia%20da%20Performance%20Musical%20-%20Postura%20e%20Respira%C3%A7%C3%A3o%20-%20Fatores%20de%20Interfer%C3%AAncia%20na%20Performance%20Musical%20do%20Flautista.pdf. Acesso em: 17 mai. 2022.
VIEIRA, L. B. A construção do professor de música: o modelo conservatorial na formação e na atuação do professor de música em Belém do Pará. 2000. 176f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
WAZLAWICK, Patrícia et al. Educação estética e processo de ensinar e aprender na formação continuada de professores em música. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 21, n. 30, 2013. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/83. Acesso em: 17 mai. 2022.
WELLER, Wivian; ZARDO, Sinara Pollom. Entrevista narrativa com especialistas: aportes metodológicos e exemplificação. Revista da FAEEBA, Salvador, v. 22, n. 40, 2013. Disponível em:https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7444. Acesso em 15 ago. 2022.
ZORZAL, Ricieri Carlini. Prática musical e planejamento da performance: contribuições teórico-conceituais para o desenvolvimento da autonomia do estudante de instrumento musical. OPUS, v. 21, n. 3, p. 83-110, 2015. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/149. Acesso em: 17 mai. 2022.
ZORZAL, Ricieri Carlini; TOURINHO, Cristina (Orgs.). Aspectos práticos e teóricos para o ensino e aprendizagem da performance musical. São Luís: EDUFMA, 2014.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Ubu Editora, 2018.