Iniciação Musical: concepções e práticas pedagógicas expressas na imprensa nas décadas de 1930 e 1940 no Rio de Janeiro (Brasil)

Authors

  • Inês de Almeida Rocha Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro- UNIRIO/Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v4i2.2938

Keywords:

History of Music Education; National Library Hemeroteca’s Digital Platform; Music Initiation; Music Teaching and Work.

Abstract

This paper analyzes the pedagogical ideas and practices related to Music Initiation conveyed in the Rio de Janeiro press during the 1930s and 1940s, which can now be accessed through the National Library Hemeroteca’s digital platform. The phrase ‘music initiation’ is most often used in connection with the courses taught by Liddy Chiaffarelli Mignone, Antônio de Sá Pereira and Nayde Jaguaribe de Sá Pereira. However, by relying on the evidentiary paradigm proposed by Italian historian Carlo Ginzburg, we were able to find details that were overlooked by the historiography and broaden our understanding about the significance of the Music Initiation movement in Rio de Janeiro. Our main conclusion is that, during the period under analysis, the local press was an important medium to promote, record and discuss ideas about musical pedagogy for children and for those beginning to learn music at schools, and it also contributed to the legitimization of the educational work done by musicians.

References

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Tradução, apresentação e notas de Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Editora 34, 2002.

FUKS, Rosa. O discurso do silêncio. Rio de Janeiro: Enelivros, 1991.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Cia das letras, 1989.

GOMES, Ângela de Castro Gomes. Escrita de si: escrita da história. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

INSTITUTO BRASIELEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (2011). Sinopse do Censo Demográfico 2010 (pdf). p. 67-68. Consultado em 20 jul. 2022.

JANNIBELLI, Emília d’Annibelle. A musicalização na escola. 2.ed. Rio de Janeiro: Poligráfica, 1980.

MIGNONE, Liddy. “Despertando o prazer musical nas crianças”. Revista do C.B.M. Ano 1, n. 2. Rio de Janeiro: CBM, 1956.

PAZ, Ermelinda A. Pedagogia musical brasileira no século XX: metodologias e tendências. Brasília: MusiMed, 2000.

ROCHA, Inês de Almeida. Liddy Chiaffarelli Mignone: reconstruindo sua trajetória. Rio de Janeira, 1997. Dissertação (Mestrado em Música) – Conservatório Brasileiro de Música.

ROCHA, Inês de Almeida. Canções de amigo: redes de sociabilidades na correspondência de Liddy Chiaffarelli Mignone para Mário de Andrade. Rio de Janeiro: Quartet: FAPERJ, 2012.

VEIGA, Cynthia Greive. História da educação. São Paulo: Ática, 2007.

SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In: RÉMOND, René. Por uma história política. Rio de Janeiro: UFRJ/FGV, 1986. p. 231-269.

SOARES, Valéria Garcia. “PEIXE VIVO”: o processo histórico dos primeiros Cursos de Extensão em Música da EM/UFRJ. Rio de Janeiro. f 126. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2021.

Published

2023-04-24

How to Cite

ROCHA, Inês de Almeida. Iniciação Musical: concepções e práticas pedagógicas expressas na imprensa nas décadas de 1930 e 1940 no Rio de Janeiro (Brasil). CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 01–20, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v4i2.2938. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/2938. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO