Estudar é sua mente ir às estrelas: um estudo das compreensões de crianças sobre o processo de aprendizagem escolar

Authors

  • Leticia Teles de Sousa Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Zuleica Pretto

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v4i3.2926

Keywords:

Apredizagem escolar, Crianças, Currículo, Infâncias

Abstract

This study addresses the understanding of the learning process of children enrolled in the 4th year grade of Elementary School, in a public school, located in a municipality located in the southern region of Brazil.  With ethnographic inspiration, it was intended to understand the meanings that children attributed to school, learning and the actors involved in this process, such as family members and teachers. It is understood, through the Historical-Cultural perspective and the Studies of the Sociology of Childhood, that the child is an active subject in their learning process and has discursive potential about how it happens. From the research, the children showed how the school is a place of meeting, belonging and involvement with the epistemological, socializing and professionalizing dimensions of life; highlighted the challenges of relationships with adults this process presents; and, above all, they denoted the norms of the curriculum to be rethought in the school learning process in the experience of childhood.

Author Biography

Zuleica Pretto

Doutora pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Psicóloga do Espaço Biografias – Atividades em Psicologia, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Endereço para correspondência: Av. Campeche, 1157, Bloco A2, 302. Campeche, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. CEP:88063-300. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-6111-1041 Lattes: http://lattes.cnpq.br/7284004284209233. E-mail: zuleicapretto@gmail.com.

References

AQUINO, Julio Groppa. Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. In: A desordem na relação professor-aluno: indisciplina, moralidade e conhecimento / organização Julio Groppa Aquino. – São Paulo, Editora Summus, 1996.

ARIÉS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2a Edição. LTC: Rio de Janeiro, 1981.

BARBOSA. Maria Carmen Silveira. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e escolarização no entretecer destas culturas. Educação & Sociedade [online]. 2007, v. 28, n. 100, pp. 1059-1083. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300020.

CORAZZA, Sandra Mara. Infância & educação: era uma vez... quer que conte outra vez? Petrópolis/RJ, Editora Vozes, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Prática educativa. (Coleção Leitura) 30ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JAMES, Allison & PROUT, Alan (org.) Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporany Issues in the Sociological Study of Childhood. London: The Falmer Press, 1990.

KRAMER, S. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de pesquisa [online], n.116, pp. 41-59, 2002. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200003.

LANGE, Andreas & MIERENDORFF, Johanna. Method and Methodology in Childhood Research. In: Corsaro, Honig & Qvortrup. The Palgrave Handbook of Childhood Studies. London: Palgrave Macmillan, 2009.

LEÃO, Denise Maria. Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivista. Cadernos de Pesquisa [online], n. 107, pp.187-206, 1999. https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000200008.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 8. ed. São Paulo: EPU, 2004.

MOSS, Peter. Reconceitualizando a infância: crianças, instituições e profissionais. In: Machado, M. L. A. (org). Encontros e desencontros em educação infantil. São Paulo: Cortez, 2002.

OLIVEIRA, Cynthia Bisinoto Evangelista de; MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria. A relação família-escola: intersecções e desafios. Estudos de Psicologia (Campinas) [online]. 2010, v. 27, n. 1, pp. 99-108. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2010000100012.

PEREIRA, Rita Marisa Ribes; JOBIM E SOUZA, Solange. Infância, conhecimento e contemporaneidade. In: KRAMER, Sonia et al. Infância e produção cultural. 5. ed. Campinas: Papirus, 1998.

PRETTO, Zuleica. As infâncias em um bairro em processo de urbanização – o ponto de vista das crianças. 1º ed. Editora Appris, 2021.

QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa [online]. 2010, v. 36, n. 2, pp. 631-644. https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000200014.

QVORTRUP, Jens. Nove teses sobre a "infância como um fenômeno social". Pro-Posições [online]. 2011, v. 22, n. 1, pp. 199-211. https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000100015.

RESENDE, H. Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, (Col. Estudos Foucaultianos), 2015.

SACRISTAN. José Gímeno. O aluno como invenção / J. Gimeno Sacristán; trad. Daisy Vaz de Moraes. – Porto Alegre: Artmed, 2005.

SANT´ANA, Ruth Bernardes de. Criança-sujeito: experiências de pesquisa com alunos de escolas públicas. Ouvindo as crianças na escola: abordagens e desafios metodológicos para a Psicologia/ Marilene Proença Rabello de Souza. – 1. Ed. – São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.

SANTIAGO, Flávio; DE FARIA, Ana Lucia Goulart. Para além do adultocêntrismo: uma outra formação docente descolonizadora é preciso. Educação e Fronteiras, [S. l.], v. 5, n. 13, p. 72–85, 2016. https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/5184

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação & Sociedade [online]. 2005, v. 26, n. 91, pp. 361-378. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200003.

VIGOTSKY. Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7ª ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2022-12-29

How to Cite

SOUSA, Leticia Teles de; PRETTO, Zuleica. Estudar é sua mente ir às estrelas: um estudo das compreensões de crianças sobre o processo de aprendizagem escolar . CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 01–20, 2022. DOI: 10.26694/caedu.v4i3.2926. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/2926. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS