Art as an aid in the cognitive development of the blind person

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v4i3.2889

Keywords:

Art. Blindness. Cognitive development.

Abstract

Talking about art as an aid in the cognitive development of the blind person leads us to reflect on the importanceand understand how this process occurs. To carry out this research I opted for qualitative research, involving analysis of the contents obtained through a workshop held with blind people of the Association of the blind of Piauí - ACEP. We realized that when transmitting the teaching of arts to the blind person, their cognitive development is significantly expanded, which allows them to paint and use colors even without seeing them, we do not deny that there are difficulties, because we also find it more we realize that there is the possibility of overcoming.  The bibliographic basis of the work followed parameters of Masini (2007), Barbosa (2006) that report how art can help in the cognitive development of the blind person, and how the ptitic system can be expanded through art. This work allowed a better understanding of how art can help in the cognitive development of the blind person. The result of this work showed that the blind person has his cognitive development expanded from the moment he begins to know the colors and through this knowledge he can perform the painting of a canvas, enlarged his touch and consequently his sensitivity in feeling the colors and making use of them and that the painting goes far beyond vision. The Feelipa table created in 2009 by the Portuguese designer Filipa Nogueira Pires, which from geometric shapes was paramount to the realization of this work.

Author Biographies

Maria Jose Ferreira de Sousa Carvalho, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí(2011). Atualmente é Professora da Prefeitura Municipal de Teresina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

Odailton Aragão Aguiar, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Possui graduação em Educação Artística: Desenho pela Universidade Federal do Piauí (1992), graduação em Educação Artísitica: Música pela Universidade Federal do Piauí (1995), mestrado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Atualmente é professor Associado III da Universidade Federal do Piauí. Exerce a função de Chefe do Departamento de Artes (biênio-2019-2021), foi Coordenador de Programas e Projetos de Cultura, Esporte e Lazer da Pró-Reitoria de Extensão/UFPI (2017-2019); foi Chefe do Departamento de Artes (2011-2013 e 2013-2015); foi Coordenador do Curso de Licenciatura em Educação Artística: Desenho, Artes Plásticas e Música e Artes Visuais durante os biênios (2007-2009; 2009-2011) e 2015-2017); é Coordenador do Núcleo Transdisciplinar em Arte, Cultura e Semiótica (NUTRA); é coordenador do Programa Residência Pedagógica - CAPES/UFPI (2020-2021) e (2018-2019); foi Coordenador do PIBID Artes Visuais - CAPES/UFPI (2011-2018); Coordenador Acadêmico da Primeira Especialização em Música: com habilitações em Musicoterapia e Educação Musical (2006-2009) e da segunda turma de Especialização em Música: Musicoterapia (2011 -2014). Tem experiência nas áreas de Arte-Educação; Artes Visuais, Música, Comunicação e Semiótica da Cultura com ênfase no ensino da Arte, História da Comunicação, Semiótica da Cultura, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura, educação, Artes Visuais, Música, Musicoterapia, canto e Semiótica da Cultura.

References

BARBOSA, Ana Mae. Entrevista .Carlos Gustavo Yoda e Eduardo Carvalho – Carta Maior – Disponível em: < http://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Midia/Entrevista-%96-Ana-Mae- Barbosa/12/10517 >. Acesso em: 16 jun. 2022.

BRAMBLITT, John. <https://bramblitt.com/pages/about-us>. Acesso em: 15 jun. 2022.

FEELIPA. http://www.feelipa.com/pt/

FONSECA, Vitor da. Cognição, neuropsicologia e aprendizagem: abordagem neuropsicológica e psicopedagógica. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

GRASSI, Tânia Mara. Oficinas psicopedagógicas. 2d. rev. e atual. – Curitiba: ibpex. 2008.

MASINI, E. F. S. A pessoa com deficiência visual: um livro para educadores. São Paulo: Vetor Editora, 2007

MENDES, Francisco Lemos. FERREIRA, Paulo Felicissimo, Uma história centenária. Revista Benjamin Constant, Ed. 01, set, 1995. Disponível em: < http://www.ibc.gov.br/?catid=4&itemid=44>. Acesso em: 22 jun.. 2022.

MONTAGU, Ashley. Tocar: o significado humano da pele. São Paulo: Summus, 1988.

ROSA, Louise da, SELAU, Bento. Algumas Considerações sobre o Processo de Alfabetização de Crianças Cegas. Revista Benjamin Constant, Ed. 49, ago, 2011. Disponível em: < http://www.ibc.gov.br/?catid=160&blogid=1&itemid=10223>. Acesso em: 18 de jun. 2022.

RIBEIRO, Pedro Mendes. Emanuel Veloso: Os olhos da alma. Teresina: Halley S.A, 2009.

SÁ, E. D.; CAMPOS, M. I.; SILVA, M. B. C. Atendimento educacional especializado. MEC/SEESP/2007

Published

2022-12-29

How to Cite

CARVALHO, Maria Jose Ferreira de Sousa; AGUIAR, Odailton Aragão. Art as an aid in the cognitive development of the blind person. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 01–16, 2022. DOI: 10.26694/caedu.v4i3.2889. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/2889. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO