look at the accessibility of the Dance Museum

Authors

  • Guilherme Moreira Dias Universidade Federal Fluminense
  • Tailine Pereira Lomêu Formoso Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Lenilda de Matos Pinheiro Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Ruth Maria Mariani Braz Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Rejany dos Santos Dominick Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Neuza Rejane Wille Lima Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Dagmar Mello e Silva Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v4i3.2816

Keywords:

Art, Dance, Museum, Inclusion, Accessibility

Abstract

Changing daily practices due to the new coronavirus pandemic has been a great challenge for everyone. Virtual media, as an instrument for the dissemination of art, education, and culture, have been great allies to alleviate the effects of social isolation. In this way, the text presents and discusses issues related to the virtual portal of the Dance Museum, highlighting its content, accessibility criteria and the general public's interest in the site's collection. For this, a narrative and field bibliographic research was carried out with virtual visits and the choice of one of the exhibitions, for the development of the mentioned criteria. The study focused on the exhibition “The poetics of encounters”, with the objective of being analyzed under the aspects of inclusion, art, and education. The results found reveal that the Virtual Dance Museum allows access to all people, however there is a need to pay greater attention to accessibility and to encourage visits by the public. Although investigative research has been carried out on the resources used, the presentation and the content, the appreciation of an art portal is always conditioned according to the experiences of each visitor, that are why we have different paths and dialogues with diversity

Author Biographies

Guilherme Moreira Dias, Universidade Federal Fluminense

Mestrando em Diversidade e Inclusão CMPDI /UFF. Possui graduação em Letras - Português pela Universidade Federal Fluminense (2006). Atualmente é professor ii - Secretaria Municipal de Educação - Duque de Caxias. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Dança

Dagmar Mello e Silva, Universidade Federal Fluminense

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Gama Filho (1985), Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2002), Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009) e Pós-Doutorado em Filosofia da Educação na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2014). Professora Associada da Universidade Federal Fluminense e Professora permanente dos Programas de Pós-Graduação - Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão (CMPDI) e Programa de Pós-Graduação em Ciências, Tecnologias e Inclusão - Doutorado (PGCTIn). Atua em pesquisas que relacionam questões éticas e estéticas entre Educação e Imagens em processos de ensino e aprendizagem. Desenvolve atividades de extensão e ensino voltadas a formação continuada de professores tendo como temáticas formativas questões relacionadas a inclusão e diversidade, cultura audiovisual, imagens e mídias. Coordena no Laboratório de audiodescrição de imagens e é uma das coordenadoras da RIA - Rede internacional de ações coletiva, além de ser associada da AIIIIPE - Associação Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica e uma das responsáveis pelo GT de Direitos Humanos.

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Published

2022-12-29

How to Cite

DIAS, Guilherme Moreira; FORMOSO, Tailine Pereira Lomêu; PINHEIRO, Lenilda de Matos; BRAZ, Ruth Maria Mariani; DOMINICK, Rejany dos Santos; LIMA, Neuza Rejane Wille; SILVA, Dagmar Mello e. look at the accessibility of the Dance Museum . CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 01–14, 2022. DOI: 10.26694/caedu.v4i3.2816. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/2816. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO