A Harmônica no Brasil: constituição histórica, tendências musicais e métodos de ensino
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v4i2.2751Keywords:
Music Education, Harmonic, MethodsAbstract
This research analyses the Harmonica as an instrument of cultural relevance and with musical educational potential. The guiding axes of this research were subdivided into three parts: 1) history, constitution and the most common types of the instrument; 2) cultural aspects, repertoires and musicians who work as instrumentalists in different musical genres; and 3) Harmonica teaching methods, didactic and pedagogical proposals. We sought to develop a literature review about the situation of publications on the instrument in Brazil, taking into account, mainly, methods in Portuguese analysed through a Categorical Content Analysis. The research as a whole seeks to describe the current state of the instrument in our country and, thus, including the teaching methods currently available, helps to understand sociocultural aspects of the instrument. We tried to think about possibilities of overcoming a certain prejudice in relation to the instrument, highlighting possible impacts of it in the musical educational context.
References
ADLER, Larry. Harmonica favorites. Folio n.1. Nova Yorque: Robins Music Corporation, 1943, 38p.
ALYRIO, Rovigati Danilo. Métodos e técnicas de pesquisa em administração. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2009.
BACH, Jonas. Harmônica cromática. 1º ed. Curitiba: Copygraf Gráfica e Editora Ltda, 1997.
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BENEVIDES JUNIOR, Chiréia. Curso de Gaita Método Benevides. Curitiba: Independente, 1995.
CASTRO, Otávio. Canal do Youtube de Otávio Castro. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/c/OCHARMONICA Acesso em: 29 de dezembro de 2021.
CURITIBA (Município). Orquestra Harmônica de Curitiba. Disponível em: https://www.harmonicasdecuritiba.com.br/sobre?lang=pt Acesso em: 11 de janeiro de 2021.
EVANS, David. Big road blues tradition and creativity in the folk blues. USA: Da Capo Press, 1982.
FERRARI, Leandro. Método para harmônica diatônica. Belo Horizonte: Mididática Consultoria Ltda, 2012. 126p.
FIELD, Kim. Harmonicas, harps and heavy breathers. The evolutions of the people’s instrument. New York: Cooper Square Press, 2000. 364p.
HOHNER. Harmonica pocket guide. Trossigen: Hohner Ltda. 2019.
LAMEIRAS, Francisco. Reinterpretação de um instrumento musical: a harmônica. Dissertação de Mestrado em Design de Produto. Universidade de Lisboa: Lisboa, 2017. Disponível em: https://www.repository.utl.pt/handle/10400.5/14177 Acesso em: 11 de janeiro de 2021.
MACIEL, Bruno Ramos. O ensino da gaita cromática em Brasília sob a perspectiva da aprendizagem musical informal. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música) - UNB. Brasília: 2014. 44p. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/8139 Acesso em: 11 de janeiro de 2021.
MARCONDES, Luís. Método para Gaita Diatônica. 1º Volume. 1ª edição. São Paulo: Irmãos Vitale, 1998.
MELLO, Marcelo. Apostila de gaita de boca. Edição (online) do próprio autor: São Paulo, 2015. Disponível em: http://marcelomelloweb.net/mmgaita_apostila.htm Acesso em: 11 de janeiro de 2021.
MORCE, Claudio. Coleção Musical: gaita especial. Volume: 01 e 02. São Paulo: Minuano Cultural, 2016.
PINHEIROS, Edson Tadeu de Queiroz. Harmônica cromática: sua escrita em formações orquestrais nas obras de Heitor Villa-Lobos, Radamés Gnattali e César Guerra-Peixe. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo: UNESP, 2018. 188p. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/157439 Acesso em: 11 de janeiro de 2021.
PEREIRA, Eliton P. R.; GOMES, Otoniel P. A iniciação à improvisação no piano popular: análise de métodos e elaboração de proposta didática. Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade, v. 14, p. 38-55, 2021. DOI: 10.14571/brajets.v14.n1.38-55 Acesso em: 11 de janeiro de 2021.
PROT, Paulo. Canal do Youtube de Paulo Rrot. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/c/PauloProt Acesso em: 29 de dezembro de 2021.
RIOS, Ailton Carneiro. Estudo da Música através da Harmônica. Artigo científico apresentado ao grupo Educamais como requisito parcial para obtenção do título de Pós-Graduação em Educação Musical. São Paulo, 2020.
SADIE, Stanley. Dictionary of musical instruments. London: Macmilian Press Limited. 1984.
SALES, Diego. Canal do Youtube de Diego Sales. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCiBlYm7FHKdja6yOobEc35w Acesso em: 29 de dezembro de 2021.
SINZIG, Frei Pedro. Pelo Mundo do som: dicionário musical. 2ª edição. Rio de Janeiro: Kosmos. 1976.
SHG. Indústria e Comércio Atacado e Varejo de Instrumentos Musicais LTDA. SHG Hering, 2021. Disponível em: http://www.shg.art.br Acesso em: 11 de janeiro de 2021.
STANECK, José. Harmônica: uma opção no ensino de música para as crianças. Música na Educação Básica, v. 10, nº 12, p.48-59, 2020. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revistas_meb/index.php/meb/article/view/232 Acesso em: 11 de janeiro de 2021.
TEIXEIRA, Natanael Pereira. Musicalização através da Harmônica Diatônica. Trabalho de Graduação. Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017.
VOGELS, Julian. Harmonica-inspired digital musical instrument design based on an existing gestural performance repertoire. Montréal: McGill University. 2014.