A Harmônica no Brasil: constituição histórica, tendências musicais e métodos de ensino

Authors

  • Eliton Perpetuo Rosa Pereira Instituto Federal de Goiás
  • Altair Andrade de Freitas Agência Municipal do Meio Ambiente de Goiânia
  • João Paulo de Moraes Ferro Instituto Federal de Goiás https://orcid.org/0000-0001-7480-8748

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v4i2.2751

Keywords:

Music Education, Harmonic, Methods

Abstract

This research analyses the Harmonica as an instrument of cultural relevance and with musical educational potential. The guiding axes of this research were subdivided into three parts: 1) history, constitution and the most common types of the instrument; 2) cultural aspects, repertoires and musicians who work as instrumentalists in different musical genres; and 3) Harmonica teaching methods, didactic and pedagogical proposals. We sought to develop a literature review about the situation of publications on the instrument in Brazil, taking into account, mainly, methods in Portuguese analysed through a Categorical Content Analysis. The research as a whole seeks to describe the current state of the instrument in our country and, thus, including the teaching methods currently available, helps to understand sociocultural aspects of the instrument. We tried to think about possibilities of overcoming a certain prejudice in relation to the instrument, highlighting possible impacts of it in the musical educational context.

Author Biographies

Eliton Perpetuo Rosa Pereira, Instituto Federal de Goiás

Doctor in Education from the University of Santiago de Compostela (USC-Spain). Degree and Master in Music from the School of Music and Performing Arts (EMAC-UFG). Specialist in Technologies in Education (PUC-RJ). At the Institute of Education, Science and Technology of Goiás (IFG) he works in the Degree in Music and the Master in Arts. He has experience in Music Education, Choir Singing and Teacher Training. He coordinates the 'MOUSIKÊ - Goiano Interinstitutional Group for Research in Music Education'.

Altair Andrade de Freitas, Agência Municipal do Meio Ambiente de Goiânia

Graduado em Musicoterapia pela Universidade Federal de Goiás, com especialização em Psicomotricidade e Docência do Ensino Superior pela Universidade Cândido Mendes RJ; Especialização em Gestão Ambiental pelo Instituto Claretiano de Educação. É fiscal de posturas na Agência Municipal do Meio Ambiente de Goiânia.

João Paulo de Moraes Ferro, Instituto Federal de Goiás

Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes. Currículo Lattes João Paulo de Moraes Ferro, Goiânia. Graduando em Licenciatura em Música pelo IFG inicio: 2017 e conclusão: 2021; Estudante dos instrumentos: Gaita (Harmônica), Violão e Voz. Curso de harmônica com o professor: Altair Andrade; Participação no coral Vozes e Cores por 2 ano na PUC-GO; Leciona ensino de Gaita de nível fundamental; Estagiário do PIBID no ensino de violão no nível fundamental na rede pública estadual em 2018 á 2019 ;Curso em Cromatização da Gaita de 10 Furos; Curso em música de Câmara; Curso de Iconografia; Curso em Musescore; Músico profissional em atuação desde 2000.

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Published

2023-04-24

How to Cite

PEREIRA, Eliton Perpetuo Rosa; FREITAS, Altair Andrade de; FERRO, João Paulo de Moraes. A Harmônica no Brasil: constituição histórica, tendências musicais e métodos de ensino . CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 01–16, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v4i2.2751. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/2751. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS