Musical and pedagogical perspectives in the memories of Maria Yêda Caddah

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v4i1.2740

Keywords:

Music Education, History of Education, Memory, Song, Training trips

Abstract

The present work is an excerpt of a Doctoral Thesis in progress and it focuses on knowing the formative memories and histories of the pianist and music teacher from Piauí, Maria Yeda Caddah, and we intend to contribute to the History of Education and, in particular, to the History of Education. of Music Education. We seek to understand how his formative journeys influenced his performance as an artist and teacher. The guiding questions of this study were: When did the pianist start traveling to other states, with the aim of studying music? What are your difficulties in this trajectory of becoming a teacher? What is the influence of your participation in piano competitions on your pedagogical practice? How did the acquired training impact your teaching performance? From the theoretical references of Bourdieu (2006), Ferro (2010), Rocha (2012), Monti (2015), among others that discuss history and memory, education and history, training trips and teaching trajectories, we seek to interpret the contributions this pianist for the History of Music Education.

 

References

ALBERTI, Verena. Histórias dentro da História: Fontes Históricas. Carla Bassanezi Pinsky. (organizadora). 2ª ed., 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2008.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraes (org.). In: Usos e abusos da da história oral. 8. Ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

BUENO, Belmira Oliveira; CHAMLIAN, Helena Coharik; CATANI, Denise Bárbara. Histórias de vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educ. Pesqui. [online]. 2006, vol.32, n.2, pp. 385-410. Disponível: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S151797022006000200013&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 23 de maio de 2022.

CATROGA, Fernando. Memória, História e Historiografia. Quarteto editora, Coimbra: 2001.

COSTA, Roseli Araújo Barros. GONÇALVES, Tadeu Oliver. Histórias de vidas: a vez e a voz dos professores. Revista Margens Interdisciplinar. Periódicos UFPA. V. 7, n. 8, 2013.

FÉLIX, Loiva Otero. História e memória: a problemática da pesquisa. Ediupf, Passo Fundo: 1998.

FERRO, Maria do Amparo Borges. Cazuza e o sonho da escola ideal. EDUFMA, São Luís: 2010.

FILHO, João Valter Ferreira. História e memória da educação musical no Piauí: Das primeiras iniciativas à Universidade. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Piauí. Teresina: 2009.

______________________. A educação musical no Piauí no início do Século XX: Entre as aulas particulares e o ensino coletivo de bandas. Ecos e memórias: histórias de ensinos, aprendizagens e músicas / Ednardo Monteiro Gonzaga do Monti, Inês de Almeida Rocha, organizadores. –Teresina: EDUFPI, 2019.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. LOPES, Eliane Marta Teixeira. Território Plural: A pesquisa em História da Educação. São Paulo: Ática, 2010.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Laurent León Schaffter. 2ª ed. Vértice Editora, São Paulo: 1990.

ILARI, Beatriz. A música e o cérebro: algumas implicações do neurodesenvolvimento para a educação musical. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 9, 7-16, set. 2003.

http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/395. Acesso em 22 de maio de 2022.

LEÃO, Eliane. CARVALHO, Valéria Lázaro de. Pesquisa em música II: o ensino, a vivência e a aprendizagem musical. Curitiba: CRV, 2017.

MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga. Horizontes pedagógicos e pianísticos nas escritas autobiográficas de Magda Tagliaferro. Revista Linhas. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 150-171, setqdez. 2015. http://dx.doi.org/10.5965/1984723816322015150. Acesso em 24 de maio de 2022.

PENNA, Maura. Construindo o primeiro projeto de pesquisa em educação e música. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PERROT, Michele. Minha história das mulheres. Tradução Angela M. S. Côrrea. Campinas: Contexto, 2007.

ROCHA, Inês de Almeida. “Quanta coisa para pensar nos tem dado essa gente”: educadores musicais brasileiros em viagem aos Estados Unidos. Opus, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p.. 101-126, jun. 2012. file:///C:/Users/User/Downloads/180-275-1-PB%20(3).pdf. Acesso em 23 de maio de 2022.

SAHAGOFF, Ana Paula. Pesquisa Narrativa: Uma metodologia para compreender a experiência humana. XI Semana de Extensão, Pesquisa e Pós-Graduação SEPesq – 19 a 23 de outubro de 2015. https://www.uniritter.edu.br/files/sepesq/arquivos_trabalhos/3612/879/1013.pdf. Acesso em 22 de maio de 2022.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23ª ed. São Paulo: Cortez. 2007.

SOUZA, Maria Cecília Cortez Christiano de. A escola e a memória. EDUSF, Bragança Paulista: 2000.

Published

2022-04-30

How to Cite

MELO, Rodrigo Alves de; MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga do. Musical and pedagogical perspectives in the memories of Maria Yêda Caddah . CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 01–13, 2022. DOI: 10.26694/caedu.v4i1.2740. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/2740. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS