Superrogation and Parrhesia

Against ethical minimalisms in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/pensando.vol14i32.4290

Keywords:

Superrogation, Parrhesia, Educational processes

Abstract

This article aims to problematize, in the light of the relationship between philosophy and education, two specters of moral philosophy: supererogation and parrhesia. Highlighting the immediacy and metadiscursivity of cynical parrhesia, it is proposed, under the influx of philosophical heroism, the articulation between ethics and aesthetics in the production of  supererogatory and sonorous elevations against the sleepy insularity of educational institutional spaces. At the end, a heroic case of supererogation in education is brought to the reader.

Author Biographies

Ibrahim Camilo Ede Campos, UFAL

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (PPGE/UFAL). Mestre em Droit de l'environnement, de l'aménagement et de l'urbanisme (CRIDEAU/OMIJ) (França). Bacharel em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor universitário e pesquisador, com experiência em assessoria jurídica e contencioso administrativo e judicial.

Walter Matias Lima, UFAL

Graduado em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco (1988), Mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco (1995) e Doutorado em Educação (Filosofia e Educação) pela Universidade Estadual de Campinas (2003). Fez Estágio Pós-Doutorado na Université Rennes II: Centre de recherche sur l'éducation, les apprentissages et la didactique (CREAD). Professor Titular da Universidade Federal de Alagoas, no Centro de Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de filosofia, filosofia francesa contemporânea, culturas e corpo, e formação docente. Professor nos seguintes programas de Pós-Graduação: PPGE/UFAL e PPGAU/UFAL. Atualmente Coordenador Geral das Pós-Graduações: CPG/PROPEP/UFAL

References

BENN, Claire. The Enemy of the Good: Supererogation and Requiring Perfection. Utilitas, v. 30, n. 3, p. 333-354, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/322868164_The_Enemy_of_the_Good_Supererogation_and_Requiring_Perfection. Acesso em 20 de outubro de 2020.

BRASIL. Decreto de 09.10.2017. Brasília: Congresso Nacional, [2017]. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=3&data=10/10/2017. Acesso em 22 de dezembro de 2020.

BRASIL. Propostas legislativas. Brasília: Câmara dos Deputados, [2020]. Disponível em: https://www.camara.leg.br/busca-portal/proposicoes/pesquisa-simplificada. Acesso em 22 de dezembro de 2020.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II: curso no Collège de France (1983-1984). São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

FOUCAULT, Michel. 1ª Conferência. O significado da palavra parrhesia. Prometeus, n. 13 (edição especial), p. 3-12, 2013. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/prometeus/article/view/1549. Acesso em 16 de dezembro de 2019.

GROS, Frédéric. Caminhar: uma filosofia. São Paulo: É Realizações, 2010.

HEYD, David. Supererogation. In: ZALTA, Edward N. (ed.). The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2019 Edition). Disponível em: https://plato.stanford.edu/archives/win2019/entries/supererogation/. Acesso em 20 de dezembro de 2020.

INESQUECÍVEL. TV Escola, 2020. 1 vídeo (30:09). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NO67Jdm2q00. Acesso em 20 de outubro de 2020.

LAÊRTIOS, Diôgenes. Vida e doutrina dos filósofos ilustres. 2 ed. Brasília: Universidade de Brasília, 2008.

NAVIA, Luis E. Diógenes, o Cínico. São Paulo: Odysseus, 2009.

PIRES, Breiller. A professora que deu a vida para salvar suas crianças em Janaúba. El País. 7 out. 2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/10/07/politica/1507338866_231399.html. Acesso em 10 de outubro de 2020.

PREDEBON, Aristóteles Angheben. Edição do manuscrito e estudo das 'Metamorfoses', de Ovídio, traduzido por Francisco José Freire. 2007. Dissertação (Mestrado em Letras Clássicas) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8143/tde-05102007-143359/pt-br.php. Acesso em 25 de dezembro de 2020.

SAMÓSATA, Luciano de. Filosofias em leilão. In: SAMÓSATA, Luciano de. Luciano [IV]. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013, p. 157-178. Disponível em: https://digitalis-dsp.uc.pt/bitstream/10316.2/29944/8/E-book_Luciano_IV.pdf. Acesso em 30 de julho de 2020.

SARAIVA, F. R. Santos. Dicionário latino-português. 13 ed. Belo Horizonte: Garnier, 2019.

URMSON, James.Opie. Saints and heros. In: MELDEN, Abraham Irving. (ed.). Essays in Moral Philosophy. Seattle: University of Washington Press, 1958. p. 198-216.

Published

2023-09-22

How to Cite

CAMILO EDE CAMPOS, Ibrahim; MATIAS LIMA, Walter. Superrogation and Parrhesia: Against ethical minimalisms in Education. PENSANDO - REVISTA DE FILOSOFIA, [S. l.], v. 14, n. 32, p. 111–119, 2023. DOI: 10.26694/pensando.vol14i32.4290. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/pensando/article/view/4290. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS/VARIA

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.