The Scientific Initiation as an Engine for Researcher Training: An Analysis using Coarsened Exact Matching

Authors

  • Andrea Cabello
  • Geisa Rodrigues Novais
  • André Nunes
  • Celso Vila Nova de Souza Júnior

DOI:

https://doi.org/10.26694/2764-1392.799

Keywords:

Scientific Research Program, Program Evaluation, Coarsened Exact Matching

Abstract

The article analyzes the effect of the scientific undergraduate research program (ProIC) at the University of Brasilia considering the performance of beneficiary students vis-à-vis non-beneficiaries in entering graduate school and entering the formal labor market. The goal is to identify whether the student's participation in ProIC produces any significant differentiation for entry into graduate programs and, also, if participation in ProIC produces a positive effect that differentiates the participant when entering the formal labor market, in their remuneration earned and in their area of ​​activity (research and teaching). The matching procedure (Coarsened Exact Matching - CEM) and regression models (Logit, Probit and Ordinary Least Squares) were used. The results reveal a positive effect for the beneficiaries of ProIC in entering graduate school, a negative effect for entering the labor market and in relation to the average remuneration earned by the beneficiary students. However, when verifying the entry into the job market in activities related to research and teaching, a positive effect of the program is observed.

References

ARAGÓN, Virgílio (Coord.). O Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica – PIBIC e sua relação com a formação de cientistas. Brasília: NESUB/UnB, 1999. (Relatório Final).

AYROZA, Igor Feitosa Lacorte; RODRIGUES, Waldecy; ROCHA, Hainnan Souza; FILHO, Manoel Xavier Pedroza. Avaliação do programa de produtividade em pesquisa da Universidade Federal do Tocantins: um olhar sob a ótica da economia comportamental. Embrapa Pesca e Aquicultura-Artigo em periódico indexado (ALICE), 2019.

BECKER, Kalinca Lea; MENDONÇA, Mário Jorge. Políticas de financiamento estudantil: análise de impacto do Fies no tempo de conclusão do ensino superior. Texto para Discussão do IPEA 2507, Setembro, 2019.

BLACKWELL, Matthew; IACUS, Stefano; KING,Gary. et al. 2010. cem: Coarsened exact matching in stata. Stata Journal 9(4): 524-546.Disponível em <http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:4314511 >. Acesso em: 29 out. 2019.

BRAND, Joice Backes. Análise do impacto dos benefícios PNAES no desempenho acadêmico dos estudantes nos cursos noturnos das áreas sociais e aplicadas da Universidade Federal do Rio Grande. Monografia de Conclusão de Curso. FURG, 2017.

BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Anexo II da RN-017/2006 – Bolsas por Quota no País. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC - Norma Específica. Brasília, DF, 2012. Disponível em: < http://www.cnpq.br/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/100352>. Acesso em: 10 nov. 2018.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS - CGEE. A Formação de novos quadros para CT&I: avaliação do programa institucional de bolsas de iniciação científica (Pibic). Brasília, DF, 2017. Disponível em: < https://www.cgee.org.br/documents/10195/734063/PIBIC_relatorio_completo.pdf/259e9590-08fc-40a6-9c1c-86646a6132e3?version=1.0 >. Acesso em: 11 nov. 2018.

CONCEIÇÃO, Otavio Canozzi; FRANÇA, Marco Túlio Aniceto; JACINTO, Paulo de Andrade. "O Programa Ciência Sem Fronteiras Contribui Na Formação Dos Estudantes? Uma Análise A Partir Do Enade 2013." In Anais do XLIV Encontro Nacional de Economia, n. 71., 2018.

DE CASTRO GARCIA, Renato; ARAÚJO, Veneziano de Castro; SANTOS, Emerson Gomes dos; MASCARINI, Suelene; COSTA, Ariana. Uma análise dos efeitos da interação da universidade com empresas sobre a produtividade acadêmica. Economia Aplicada, v. 21, n. 1, p. 5, 2017.

FAVA-DE-MORAES, Flávio; FAVA, Marcelo. A iniciação científica: muitas vantagens e poucos riscos. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 73-77, jan./mar. 2000. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392000000100008

DE FELÍCIO, Fabiana; VASCONCELLOS, Lígia. O efeito da educação infantil sobre o desempenho escolar medido em exames padronizados. In: Anais do XXXV Encontro Nacional de Economia, 2007.

FIRESTONE, Rebecca. Evaluating Program Effectiveness: Key Concepts and How to Use Coarsened Exact Matching. Washington, 2015. Population Services International. Disponível em: < https://www.psi.org/publication/evaluating-program-effectiveness-key-concepts-and-how-to-use-coarsened-exact-matching/ >. Acesso em: 20 de Novembro de 2019.

FRANÇA, Marco Túlio Aniceto; GONÇALVES, Flávio de Oliveira. Provisão pública e privada de educação fundamental: diferenças de qualidade medidas por meio de propensity score. Economia Aplicada, v. 14, n. 4, p. 373-390, 2010.

FREITAS, Tiarajú Alves de; SCHIRMER,Sirlei; GONCALVES, Helen Sibelle Nogueira; SILVA, Juliano Pereira. ANÁLISE DO DESEMPENHO DOS DISCENTES BENEFICIADOS PELO PROGRAMA PNAES NA UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE EM 2015. 3º Simpósio de Avaliação da Educação Superior, Florianópolis, 2017.

IACUS, Stefano M.; KING, Gary; PORRO, Giuseppe. Causal Inference without Balance Checking: Coarsened Exact Matching. Political Analysis, 2011.

IACUS, Stefano M.; KING, Gary; PORRO, Giuseppe. Matching for causal inference without balance checking. 2009 Disponível em: <http://gking.harvard.edu/files/cem.pdf>. Acesso em: 29 out. 2019.

KANNEBLEY JÚNIOR, Sérgio; CAROLO, Murilo Damião; DE NEGRI, Fernanda. Impacto dos Fundos Setoriais sobre a produtividade acadêmica de cientistas universitários. Estudos Econômicos (São Paulo), v. 43, n. 4, p. 647-685, 2013.

LOMBARDI FILHO, Stélio Coêlho. Ensaios sobre educação na rede pública de ensino fundamental: análises a partir dos Microdados da Prova Brasil. Dissertação de Mestrado. Mestrado em Economia. UFPB. 2015.

MARCUSCHI, Luiz. A. Avaliação do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) do CNPq e Propostas de Ação. Recife: UFPE, 1996. (Relatório Final).

MASSI, Luciana; QUEIROZ, Salete Linhares. Estudo Sobre Iniciação Científica no Brasil: Uma revisão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 139, p. 173-197, jan./abr. 2010. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742010000100009

NIKAJ, Silda; LUND, P. Kay. The Impact of Individual Mentored Career Development (K) Awards on the Research Trajectories of Early-Career Scientists. Academic Medicine, v. 94, n. 5, p. 708-714, 2019.

PINHO, Maria José de. Ciência e ensino: contribuições da iniciação científica na educação superior. Avaliação (Campinas) [online]. 2017, vol.22, n.3, pp.658-675. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772017000300005

ROCHA, Wilsimara M.; MONASTERIO, Leonardo M.; EHRL, Philipp. Qual foi o impacto do FIES nos salários?. Radar, n. 46, agosto, 2016, pp. 33-38.

SOHN, Eunhee. “The Impacto of Local Industry R&D on Academic Science: Evidence From the Agricultural Biotechnology Industry”, Mimeo, 2014.

SOUSA, José Eduardo Gonçalves de. Avaliação de impacto do FIES sobre a taxa de ocupação dos beneficiários. Monografia de Conclusão de Curso. Departamento de Economia. Universidade de Brasília. 2017.

TEIXEIRA, Gibran; NETO, Giácomo Balbinotto. Seguro-desemprego brasileiro e salário de reinserção: análise empírica com regressão com descontinuidade e propensity score matching. Nova Economia, v. 26, n. 3, 2016.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA – UnB. Anais do 2º Seminário de Pesquisa da UnB – graduação e pós-graduação: “Você Pesquisa? Então... Mostre!”. Brasília, UnB, 1993. 21

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA – UnB. Decanato de Pesquisa e Pós-Graduação. Resolução da CPP N.001/2011. Brasília: UnB, 2011. 5p.

VILLAS BÔAS, Gláucia. Currículo, iniciação científica e evasão de estudantes de ciências sociais. Tempo Social, v. 15, n. 1, p. 45-62, 1 abr. 2003.

Published

2022-02-24