Educational spending and school performance: evidences from Ideb-2017 in Brazilian municipalities
DOI:
https://doi.org/10.26694/1517-6258.730Keywords:
Economics of education, Public sector economics, Public investment in education, School performance, Quality of educationAbstract
The present study investigates whether public spending in Brazilian municipalities in the final years of elementary school impacts educational quality, measured in terms of performance in standardized tests, in this case the Ideb-2017, through quantile regression estimations and ordinary least squares. Therefore, controls related to the students’ socioeconomic level, the experience and training of teachers, the school context and the management of education in municipal systems were used, as terms that can influence the quality of education, based on theoretical references of school effectiveness (FRANCO et al., 2007) and of the education economy (HANUSHEK, 1986, 1997, 2002, 2006, 2020). The results allow to conclude that public spending has a positive relationship with school performance in Brazilian municipalities, being close to those results obtained by Kroth and Gonçalves (2014). However, most of the differential of student’s performance in Brazil is explained by factors attributable to students.
References
ACEVEDO, M. C. et al. Capital humano: una mirada desde la educación y la experiência laboral. Cadernos de Investigación, Universidad EAFIT. Medellín, abril/2007.
ALVES, P. J. H.; ARAÚJO, J. M. A study on the educational results obtained by municipalities of Paraíba in the years 2011, 2013 and 2015. Ensaio: avaliação políticas públicas educacionais, Rio de Janeiro, v.26, n.100, p. 1038-1057, jul./set. 2018.
BARRO, R. Economic growth in a cross section of countries. The Quarterly Journal of Economics, Oxford, v. 106, n. 2, p. 407-443, May 1991. Disponível em: <https://www.econ.nyu.edu/user/debraj/Courses/Readings/BarroGrowth.pdf>. Acesso em: 23 dez. 2020.
BETTI, L. P. Características da escola e desempenho acadêmico: uma análise sobre o impacto da distribuição desigual de recursos escolares nas notas dos alunos brasileiros. 120f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Programa de Pós-Graduação em Economia, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
BRASIL [1988]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. 56. ed. São Paulo: Saraiva, 2020 (Coleção Saraiva de Legislação).
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação – FNDE. Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Educação – SIOPE – 2013 a 2017. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/index.php/fnde_sistemas/ siope/relatorios/arquivos-dados-analiticos>. Acesso em: 20 fev 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Painel de Monitoramento do Plano Nacional de Educação. Brasília: INEP, 2020a. Disponível em: <https://inepdata.inep.gov.br/ analytics/ saw.dll?dashboard>. Acesso em: 18 mar. 2020.
________. Brasília: INEP, 2020b. Indicadores Financeiros Educacionais 2000 – 2017.
Disponível em: <http://inep.gov.br/indicadores-financeiros-educacionais>. Acesso em: 18 mar. 2020.
________. Brasília: INEP, 2020c. Ideb - Resultados e Metas por municípios - 2017. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/educacao-basica/ideb/resultados>. Acesso em: 19 fev 2020.
________. Brasília: INEP, 2020d. Saeb (Aneb/Prova Brasil) - 2017.
Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados>. Acesso em: 19 fev 2020.
BROOKE, N.; SOARES, J. F. (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
CADAVAL, A. F. Qualidade da educação fundamental e sua relação com o crescimento econômico. 2010. 213f. Tese (Doutorado em Economia) – Programa de Pós-Graduação em Economia, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
CARD, D.; KRUEGER, A. Does school quality matter? Returns to education and the characteristics of public schools in the United States. The Journal of Political Economy, Chicago, v. 100, n. 1, p. 1-40, Feb. 1992.
COLEMAN, J. S. et al. Equality of educational opportunity. Washington: Office of Education/US Department of Health, Education, and Welfare, 1966.
COUTINHO, J.; SCHWARTZMAN, S.; COSTIN, C. Sociologia e Economia da Educação. Pesquisas sobre educação e progresso social – Documento temático 5. Rio de Janeiro: Rede CpE, 2018.
DEWEY, J.; HUSTED, T. A.; KENNY, L. W. The ineffectiveness of school inputs: a product of misspecification? Economics of Education Review, Princeton, n. 19, p. 27-45, 2000.
DIAZ, M. D. M. Qualidade do gasto público municipal em ensino fundamental no Brasil. Revista de Economia Política, São Paulo, n. 32, p. 128-141, 2012.
DINIZ, J. A. Eficiência das transferências intergovernamentais para a educação fundamental de municípios brasileiros. 2012. 176f. Tese (Doutorado em Ciências) – Departamento de Contabilidade e Atuária, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
DOMICIANO, F. L.; ALMEIDA, A. T. C. Gastos públicos municipais e os resultados do Ideb: evidências para os municípios paraibanos. Revista Economia e Desenvolvimento, João
Pessoa, v. 14, n. 1, p. 44-64, 2015.
FARIA, E. M.; GUIMARÃES, R. R. M. Excelência com equidade: fatores escolares para o sucesso educacional em circunstâncias desfavoráveis. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 61, p. 192-215, jan./abr. 2015.
FERNANDES, R. A universalização da avaliação e a criação do Ideb: pressupostos e perspectivas. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, p. 99-111, 2016.
FITZENBERGER, B., KOENKER, · R., MACHADO, J. A. F. (Eds.). Economic Applications of Quantile Regression. Empirical Economics, Heidelberg, Physica-Verlag Heidelberg, v. 26, Issue 1, 2001.
FRANCO, C. et al. Qualidade e equidade em educação: reconsiderando o significado de “fatores intra-escolares”. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.15, n.55, p. 277-298, abr./jun. 2007.
FRANCO, C.; BROOKE, N.; ALVES, F. Estudo longitudinal sobre qualidade e equidade no ensino fundamental brasileiro: GERES 2005. Ensaio: aval. pol. públ. Educ, Rio de Janeiro, v. 16, n. 61, p. 625-638, out./dez. 2008.
GRAMANI, M. C. A desigualdade socioeconômica afeta mais municípios menos favorecidos? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 164, p. 470-494, abr./jun. 2017.
GREENE, W. Econometric analysis. 7th ed. One Lake Street, Upper Saddle River: Prentice Hall, 2012.
GUJARATI, D. N.; PORTER, D. C. Econometria Básica. 5. ed. São Paulo: McGraw Hill Bookman, 2011.
HAIR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.
HANUSHEK, E. A. The economics of schooling: production and efficiency in public schools. Journal of Economic Literature, Pittsburgh, v. 24, p. 1141-1177, Sept. 1986.
________. Assessing the effects of school resources on student performance: an update. Educational Evaluation and Policy Analysis. v. 19, n. 2, p. 141-164, Summer 1997.
________. Publicly provided education. Handbook of public economics. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, 2002. (Working paper, 8799).
________. Alternative school policies and the benefits of general cognitive skills. Economics of Education Review, Princeton, n. 25, p. 447-462, 2006.
________. Education production functions. In: BRADLEY S; GREEN, C. (Ed.). Economics of Education. 2. Ed. London: Academic Press, p. 161-170, 2020.
HANUSHEK, E. A.; KIM, D. Schooling, labor force quality, and economic growth. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, 1995. (Working paper, 5399). Disponível em: . Acesso em: 18 mar. 2020.
HANUSHEK, E. A.; LUQUE, J. A. Efficiency and equity in schools around the world. Economics of Education Review, Princeton, v. 22, p. 481-502, 2003.
HANUSHEK, E. A.; WOESSMANN, L. Education and economic growth. In: PETERSON P.; BAKER, E; MCGAW, B. (Editors). International Encyclopedia of Education, v. 2, p. 245-252. Oxford: Elsevier, 2010.
HEDGES, L. V.; LAINE, R. D.; GREENWALD, R. Does money matter? A meta-analysis of studies effects of differential school inputs on student outcome. Educational Researcher, v. 23, n. 3, p. 5-14, 1994.
HYMAN, J. Does money matter in the long run? Effects of school spending on educational attainment. American Economic Journal: Economic Policy, v. 9, n 4, p. 256–280, Nov. 2017.
JACKSON, C. K.; WIGGER, C.; XIONG, H. Do school spending cuts matter? Evidence from the great recession. National Bureau of Economic Research, Working Paper 24203, Jan. 2018.
JENCKS, C. Desigualdade no aproveitamento educacional. In: BROOKE, N.; SOARES, J. F. (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, p. 50-66, 2008.
KARINO, C. A.; LAROS, J. A. Estudos brasileiros sobre eficácia escolar: uma revisão de literatura. Revista Examen, Brasília, v. 1, n. 1, p. 72-94, jul./dez. 2017.
KOENKER, R. Quantile regression. New York: Cambridge, 2005.
KROTH, D.; GONÇALVES, F. O impacto dos gastos públicos municipais sobre a qualidade da educação: uma análise de variáveis instrumentais entre 2007 e 2011. In: ENCONTRO ANPEC, 42, 2014, Natal. Anais eletrônicos ... Natal: ANPEC, 2014. Disponível em: <https://www.anpec.org.br/encontro/ 2014/submissao/filesI/i5-7bcb5e4409a351f74858dcf4857c04ce.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2020.
LAFORTUNE, J.; ROTHSTEIN, J.; SCHANZENBACH, D. W. School Finance Reform and the Distribution of Student Achievement. American Economic Journal: Applied Economics, v. 10, n. 2, p. 1-26, 2018.
LUCAS JR, R. E. On the mechanics of economic development. Journal of Monetary Economics, v. 22, n. 1, p. 3-42, 1988.
MANKIW, N. G., ROMER, D., D.WEIL. A Contribution To The Empirics of Economic Growth. The Quarterly Journal of Economics, n. 107, p. 407-437, 1992.
MARQUETTI, A. A.; BERNI, D. A.; HICKMANN, G. Evidências empíricas sobre a relação entre educação e crescimento no Rio Grande do Sul. Indicadores Econômicos FEE, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 105-122, set. 2002.
MARX, K. [1867]. O capital: crítica da economia política - Volume I - O processo de produção do capital. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1996.
MENEZES-FILHO, N. Os determinantes do desempenho escolar do Brasil. São Paulo: Instituto Futuro Brasil/IBMEC e FEA/USP, 2007. Disponível em: <http://www.cepe.ecn.br/ seminarioiv/ download/menezes_filho.pdf>. Acesso em: 26 fev. 2020.
MENEZES FILHO, N. A.; AMARAL, L. F. L. A relação entre gastos educacionais e desempenho escolar. In: ENCONTRO ANPEC, 36, 2008, Salvador. Anais eletrônicos ... Salvador: ANPEC, 2008. Disponível em: <http://www.anpec.org.br/encontro2008/ artigos/200807201800160-.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2020.
MONTEIRO, W. F. A metodologia neoclássica da teoria do capital humano: uma análise sobre Theodore Schultz e Gary Becker. Revista de Economia do Centro-Oeste, Goiânia, v.2, n.1, p. 40-56, 2016.
MOSTELLER, F.; MOYNIHAN, D. P. Um relatório inovador. In: BROOKE, N.; SOARES, J. F. (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, p. 33-49, 2008.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA –UNESCO. Dados e estatísticas - 2020. Disponível em: <http://uis.unesco.org/ en/country/br>. Acesso em: 18 mar. 2020.
PALERMO, G. A.; SILVA, D. B. N.; NOVELLINO, M. S. F. Fatores associados ao desempenho escolar: uma análise da proficiência em matemática dos alunos do 5º ano do ensino fundamental da rede municipal do Rio de Janeiro. Rev. bras. estud. popul. [online]. 2014, v.31, n.2, p. 367-394. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0102-30982014000200007>. Acesso em: 18 jan. 2020.
PANASSOL, P. E. Gastos Educacionais e Desempenho Escolar em Municípios do Rio Grande do Sul. 2018. 117f. Dissertação (Mestrado Profissional em Economia) - Programa de Pós-Graduação em Economia, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
PANASSOL, P. E.; FLORISSI, S. Gastos Educacionais e Desempenho Escolar em Municípios do Rio Grande do Sul. In: ANPEC-SUL, 21, 2018. Curitiba, Anais eletrônicos... Curitiba: ANPEC-SUL, 2018. Disponível em: <https://www.anpec.org.br/sul/2018/ submissao/files_I/i3-dc9085e48079e45be6dd52c792b95512.pdf > Acesso em: 07 jan. 2020.
PASINETTI, L. Structural economic dynamics: a theory of the economic consequences of human learning. Cambridge: Cambridge University, 1993. 186p.
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO - PNUD. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil, 2013. Disponível em: <http://www.atlasbrasil.org.br/ 2013/pt/download/>. Acesso em: 12 jan. 2020.
SANTOS, B. R. Modelos de regressão quantílica. 2012. 107f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Programa de Estatística, Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SANTOS, M. M.; MARIANO, F. Z.; COSTA, E. M. Efeitos da educação dos pais sobre o rendimento escolar dos filhos via mediação das condições socioeconômicas. In: ENCONTRO ANPEC, 46, 2018. Rio de Janeiro. Anais eletrônicos ... Rio de Janeiro: ANPEC, 2018. Disponível em: <https://www.anpec. org.br/encontro/2018/submissao/files_I/i12-0a57b63354dc975c52a74767a6fdaaa5.pdf> Acesso em: 18 jan. 2020.
SENGER, R. Os determinantes da qualidade da educação básica no Rio Grande do Sul: uma análise com dados da Prova Brasil. 2012. 112f. Dissertação (Mestrado em Economia) – Programa de Pós-Graduação em Economia, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
SILVEIRA, G. D. et al. Relação entre investimento em educação e índices educacionais para municípios gaúchos no período de 2005 a 2015. In: ENCONTRO ANPEC-SUL, 22, 2019. Maringá. Anais eletrônicos ... Maringá: ANPEC-SUL, 2019. Disponível em: <https://www.anpec.org.br/sul/2019/ submissao/files_I/i2-03b4c26eed9fd35e85bad6658edfb9a5.pdf> Acesso em: 07 mar. 2020.
SMITH, A. [1776]. Riqueza das nações: investigação sobre sua natureza e suas causas. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
SOARES, J. F.; XAVIER, F. P. Pressupostos educacionais e estatísticos do Ideb. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 124, p. 903-923, jul./set. 2013.
SOLOW, R. M. A contribution to the theory of economic growth. The Quarterly Journal of Economics, v. 70, n. 1, p. 65-94, Feb. 1956.
VERNIER, L. D. S.; BAGOLIN, I. P.; JACINTO, P. A. Fatores que influenciam o desempenho escolar no Estado do Rio Grande do Sul: uma análise com regressões quantílicas. Análise Econômica, Porto Alegre, ano 33, n. 64, p. 143-170, set. 2015.
WALTENBERG, F. D. Teorias econômicas de oferta de educação: evolução histórica, estado atual e perspectivas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 117-136, jan./abr. 2006.
WINK JUNIOR, M. V. Ensaios em economia da cultura e da educação. 2014. 93f. Tese (Doutorado em Economia) – Programa de Pós-Graduação em Economia, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 INFORME ECONÔMICO (UFPI)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.