CURRICULAR REFORMS IN BRAZIL AND THE CHALLENGES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v7i2.6786

Keywords:

Early Childhood Education, Curriculum Policies, Teacher Training

Abstract

This paper focuses on curricular reforms in Brazil and teacher training for early childhood education. It aims to analyze the legal and theoretical achievements in early childhood education teacher training in the context of the curricular reform that has been underway in Brazil since the 1990s. It seeks to address the challenges of structuring teacher training policies in Brazil in the context of the implementation of the neoliberal political-economic agenda. Methodologically, the research is structured as an analytical-critical exercise, with the contribution of documentary analysis. The research points to legal achievements, in the context of the Brazilian redemocratization process, for the Early Childhood Education stage and for the training of teachers to work in this stage, but deeply disciplined by the interests of the neoliberal political-economic agency of the Brazilian state.

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Author Biographies

Aline Pires Costa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Professora Coordenadora da Rede Municipal de Educação de Três Lagoas - MS, graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), campos de Três Lagoas. Bolsista de iniciação a docência (PIBID, 2009-2010). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagem, Educação e Infância-Teoria Histórico Cultura - GEPLEI-THC/UFMS/CNPq.

Paulo Fioravante Giareta, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2013). Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG (2021). Mestrado em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB (2008). Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS (2014). Coordenação do Curso de Pedagogia da UFMS/CPTL (2018-2019). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Três Lagoas (PPGEdu-CPTL/UFMS). Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Três Lagoas (PPGEdu-CPTL/UFMS - 2022-2024). Líder do GForP - Grupo de Estudos em Formação de Professores da UFMS/CPTL. Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Ensino Aprendizagem - LEA (UFMS/CPTL); Atua nas áreas de Filosofia da Educação, Política de Gestão Educacional, Politica de Currículo e Politica de Formação de Professores.

Maria Fernanda Paci Hirata Shimada, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Graduada em DIREITO pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Graduada em Pedagogia pela UniBF. Graduada em Administração pela UniBF. Especialista em Grandes Transformações Processuais pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), em Direito e Processo do Trabalho pela Universidade Anhanguera (UNIDERP) . Licenciada pelo Programa Especial de Formação Pedagógica pela FATEC São José do Rio Preto e Universidade Estadual Paulista. Mestre em Direito pelo Centro Universitário Eurípides de Marília (UNIVEM). Mestranda em Educação pela UFMS. Pesquisadora dos grupos de pesquisa "Trabalho digno e desenvolvimento tecnológico", "Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores", da UFMS e "Grupo de Pesquisa Multidisciplinaridade e Efetividade dos Direitos Humanos (MEDH) da FIRB". Parecerista da Revista Defensoria Pública da União e Universidade Federal de Goias. Docente e Coordenadora na ETEC Sebastiana Augusta de Moraes - Andradina. Docente do Curso de Direito e Coordenadora do Núcleo de Prática Jurídica das Faculdades Integradas Rui Barbosa. Advogada militante na comarca de Mirandópolis/SP nas áreas cível e penal.

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Published

2025-08-28

How to Cite

COSTA, Aline Pires; GIARETA, Paulo Fioravante; SHIMADA, Maria Fernanda Paci Hirata. CURRICULAR REFORMS IN BRAZIL AND THE CHALLENGES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHER TRAINING. Caminhos da Educação: diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 7, n. 2, p. e01–23, 2025. DOI: 10.26694/caedu.v7i2.6786. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/6786. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

ARTIGOS