“E NINGUÉM VAI TIRAR A LIBRAS DE MIM”: UMA ANÁLISE DE POEMA DE AUTORIA SURDA
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v7i2.6945Keywords:
Deaf Literature, Poem, Deaf Author, Heterotopia, ErasureAbstract
This article aims to analyze how linguistic prejudice is portrayed in the poem "The System" by deaf performer Edvaldo Santos. It aims to reflect on aspects of the social reality of deaf people. The poem allows readers, whether deaf or hearing, to discuss the problems inherent in social issues that permeate this reality, such as prejudice, discrimination, violence, and other topics. We engage with the concepts of erasure and heterotopia, discussed by Derrida (1973) and Foucault (1967), respectively. These concepts encompass different aspects of the spatial sphere in the literary field, including its symbolic composition, the relationships it establishes with culture and society, its affective dimension, projections of meaning, and discursive formations. Methodologically, the research was constructed based on the analysis of a poem signed and disseminated by the author through electronic media, such as a video on YouTube and Instagram. Interpretation into Portuguese was provided using subtitles within the video itself. The article then addresses the importance of understanding Edvaldo Santos' poem, considering its fundamental role in promoting sign language and deaf identity. Furthermore, his work contributes to expanding the debate on deaf literature and empowering deaf individuals in the fight for respect for their culture.
Downloads
References
DERRIDA, Jacques. Gramatologia [Miriam Schnaiderman e Renato Janini Ribeiro, tradutores] São Paulo, Perspectiva, ed. Da Universidade de São Paulo, 1973.
FERREIRA, Margarida Lemos. Entre a ausência e a presença: o papel da rasura na transformação de significado. 2017. 116f. (Trabalho de projecto - Mestrado em Arte Multimédia), Universidade de Lisboa – Faculdade de Belas Artes – Lisboa, 2017.
FOUCAULT, Michel. De outros espaços. Conferência proferida no Cercle d’Études Architecturales, em 14 de Março de 1967 (publicado igualmente em Architecturales, Movement, Continuité, 5, de 1984)
LEITE, L. S.; CABRAL, V. T.B. Educação de surdos e colonialidade do poder linguístico. Letras & Letras. Uberlândia. v.37. n. 2. jul-dez. 2021. ISSN 1981-5239. DOI: https://doi.org/ 10.14393/LL63-v37n2-2021-20
NOGUEIRA. Fernanda dos Santos. Intérprete educacional cosmopolita: práticas heterotópicas na relação com a comunidade surda, 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, 2018.
Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
PRIBERAM, Dicionário. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/dist%C3%B3pico Acesso em dezembro de 2023.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2 ed. Petrópolis – RJ: Vozes 2007.
QUADROS, Ronice Müller de. Libras: Linguística para o ensino superior.1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.
SANTOS, Edvaldo. O sistema. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=4ylCAnxeGNo>. Acesso: 01 jun. 2023.
WITKOSKI, Sílvia Andreis. Surdez e preconceito: a norma da fala e o mito da leitura da palavra falada. Revista Brasileira de Educação v. 14 n. 42 set./dez. 2009.
SKLIAR, C. B. A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, v. 3, 1998.
















