Teachers, Curriculum and Musical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v6i1.5731

Keywords:

Curriculum, Teachers, Musical Education

Abstract

ABSTRACT

The aim of this text, part of a master's thesis, is to discuss the relationship between teachers and the conditions that frame Music Education in school curricula. The research was supported by studies on curriculum and, in this way, understood curriculum in two senses: one, broader, as everything that happens in schools; another, beyond that, as a technology of power and subjectivation that has effects on teaching. The curriculum, from this perspective, is much more than the organization of the school and knowledge; It is, first and foremost, an instrument of power, which establishes meanings and representations for conduct. The teachers characterized ME as a devalued, precarious component and, in this condition, the reports were of anguish, confusion, indignation and, also, hopelessness that changes are possible for ME. It is argued that teaching statements should not be the exclusive source of concerns. What was stated and described are, first of all, effects of the different power relations that dispute education and imply curricula and teaching seeking to delimit what matters as school knowledge and teacher conduct.

 

 

Author Biographies

Leidiane Borba de Souza Feijó, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Licenciada em música. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Professora de músicia na Rede Municipal de Pelotas

Componente do Grupo de Estudo sobre Docência e Educação Básica: currículo, políticas e profissionalização docente (GEDEB)

http://lattes.cnpq.br/7433022739551991

Mara Rejane Vieira Osório, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Titulação: Doutora em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE)  da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Titulação obtida em 2010. 

Função: Docente da graduação/licenciaturas e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Endereço para correspondência: Rua Cel. Alberto Rosa, 154, Centro, Pelotas, RS. CEP: 96010-770.

Líder do Grupo de Estudo sobre Docência e Educação Básica: currículo, políticas e profissionalização docente (GEDEB) . 

References

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Published

2024-04-30

How to Cite

FEIJÓ, Leidiane Borba de Souza; OSÓRIO, Mara Rejane Vieira. Teachers, Curriculum and Musical Education. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 01–19, 2024. DOI: 10.26694/caedu.v6i1.5731. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/5731. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO